Farlig handel

Medlem
25. juli 2012
Sted
Lillehammer
Ser at flere selgere foretrekker personlig handel på offentlig sted på grunn av sikkerhet.

Har noen erfaring fra risikofylte handler, eller vært i situasjoner hvor man ikke har følt seg helt komfortabel? :confused:

Hva er den beste metoden for å gjennomføre handel, og ved hvilken beløpsgrense bør sikkerheten skjerpes?

Det sies jo at man "kjøper ikke klokken, men selgeren". Dette er jo forsåvidt riktig, men man kan også si det motsatte - som selger må man også stole på kjøperen.

Jeg har opp gjennom årene kjøpt og solgt forholdsvis dyre klokker, musikkinstrumenter, fotoutstyr osv. og har aldri hatt noen problemer, men det er bl.a. fordi jeg har gjort noen valg ifht. hvem jeg vil selge til, og kjøpe av. Noen ganger har jeg vært litt i tvil men tatt en sjans likevel. Det har alltid gått bra, men det kunne jo selvfølgelig gått galt.

Jeg tenker at 99,9% av befolkningen er OK mennesker, og er derfor ikke så redd for å av og til ta en sjanse. Jeg synes noen av annonsørene både her på TS og på finn er helt på grensen til paranoide. Jeg hadde ikke giddet å handle av dem med mindre de hadde noe jeg virkelig ville ha som jeg ikke kunne fått tak i på noen annen måte. En del av det trivelige med kjøp og salg er jo å treffe andre med samme interesser, for å slå av en prat, ta en kopp kaffe osv. En kjapp overlevering av penger og produkt i det offentlige rom har ikke samme sjarmen.

Mine 2 cent.

En tråd her beskrev en handel hvor "kjøper" stakk av gårde med klokke til 20-50 laken usikker på om den var finn-basert eller Sonen.

Anbefallingen om å kjøpe selger (eller kjøper for den del) et A&O
God historik her hjelper for eks. på
- er du i tvil er du ikke i tvil (da er du SIKKER på at du avlyser)

Ganske så lett, den beste metoden for å gjennomføre en handel, er å handle med Mogens;)

Det beste er jo å handle med en good-guy her på sonen, men selv har jeg gjennomført flere handler hos Urmakere(Bjerke, Alf Lie osv.) og i bil.
Det fine med å få vist uret hos en urmaker er at du kan få en bekreftelse på at uret er "the real deal", og etterpå gå til en bank og få overført penger med medfølgende betalingsbekreftelse. I tillegg har begge den sikkerheten ved at det er en tredje-part som "passer på".

+1000 på Mogens tipset ;).

Offentlig rom vet jeg ikke om jeg føler at er så trygt, de fleste handler jeg har gjennomført har skjedd utenfor mitt eget hjem hvor kjøper eller selger har tilbudt seg å ta en tur og det har passet meg fint. Ellers har jeg hentet klokken hos selger.

Alt dette i kombinasjon med kontanter, byttehandeler, forhåndsbetaling eller overføring til selger i ettertid. Her er tillit et ganske essensielt aspekt.

Uten det begynner det å bli tricky.

Men handel kan jo da fint gjennomføres i banklokalet og/eller hos urmaker. Har også hørt om de som har gjort handler inne på en politistasjon.

Oh ja, morsomt å lese igjen om Ronanolito-gutten...
Det Avenger var kjøpt hoss en Nerderlandere han prøvde å lure med video'en...
Den kom i Sverige til sin venn under Paypals adresse fra kjerringa. Han prøvd å lure Paypal med å si at den var stjålet i posten osv Det funket ikke: Paypal flirt seg godt... Men han hadde klokka og prøvde det på Finn senere og deretter sendt en fake...Sykt.
Til...Han prøvd seg å lurer 34500kr av en venn i USA: Da det var dryppen.:evil::evil::evil:
Han er nok ferdig med alt av det der nå.

Jeg pleier å få kjøpere til å komme til resepsjonen på arbeidsplassen min. Der sitter det Securitasvakter i resepsjonen, så jeg føler en viss trygghet i forhold til å møtes i en bakgate. Har en gang vært borti en som prøvde å selge meg en fake breitling. I tillegg en ganske skummel type. Så da var det deilig å bare ta heisen opp igjen i "sikkerhet" med pengene i behold.

Jeg tror nok heller posteren over her trukket paralleller til sin (og vår) store Rolex-helt Mr Bond, James Bond :)

Jeg har gjort flere handler i lokalene til DNB på Aker Brygge.

1. Det er sentralt
2. Det er trygt
3. Om begge partene har DNB som bank går pengene med en gang og ikke neste virkedag.