Farvel til en indisk storprodusent

frj

Medlem
9. okt. 2013
Sted
Brussel/Oslo
Skal ærlig innrømme at klokkemerket HMT ikke har vært superinteressert i, ei heller indiske klokker, som i ganske stor grad dreier seg om mer eller mindre vellykkede Seiko-frankenprosjekter.

Men når en klokkeprodusent gir seg etter 50 år, så får det jo oppmerksomhet, og når til og med BBC skriver om det, så er det tydeligvis viktig. HMT-klokkene koster jo ingenting, så det spørs om ikke en "Made in India" må inn i samlingen. Både Piloten og et par andre HMT-modeller er ganske pene å se på, og vi snakker vel in-house også?

Jeg kommer dog ikke til å kjøpe 650 stykker, som entusiasten i denne saken: http://www.bbc.com/news/world-asia-india-29548353

Skal ærlig innrømme at klokkemerket HMT ikke har vært superinteressert i, ei heller indiske klokker, som i ganske stor grad dreier seg om mer eller mindre vellykkede Seiko-frankenprosjekter.

Men når en klokkeprodusent gir seg etter 50 år, så får det jo oppmerksomhet, og når til og med BBC skriver om det, så er det tydeligvis viktig. HMT-klokkene koster jo ingenting, så det spørs om ikke en "Made in India" må inn i samlingen. Både Piloten og et par andre HMT-modeller er ganske pene å se på, og vi snakker vel in-house også?

Jeg kommer dog ikke til å kjøpe 650 stykker, som entusiasten i denne saken: http://www.bbc.com/news/world-asia-india-29548353

Dette er veldig trist. De har visstnok gått med tap en stund, men selv om finishen noen ganger bærer preg av håndlaget masseproduksjon, har de fineste modellene etter min mening masse persolighet og sjarm. Verkene er produsert inhouse men basert på (under lisens?) citizen-verk. Jeg har heldigvis en HMT Janata, og den skal jeg ta godt vare på framover :)

Trist. Har hatt et par HMTer selv og de har værtfall gitt mye moro for å ha kostet under hundrelappen per stykk.

Slik jeg har forstått det så kjøpte de eldre utstyr fra Citizen og startet egen produksjon på det. Usikker på det med lisens.

PKErc3J.jpg

6HeEJrr.jpg

a5X82Bo.jpg

Redigert:
Prisene har visst skutt i været etter at avviklingen var et faktum. Jøye meg, så mye HMT-skrot som ligger ute på bukta nå. Riktignok til godt under tollgrensa, men jeg gidder ikke slå til på en nymalt skive der det ser ut som lumen er malt på med rulle... :)