Ferietur- tør jeg ta med go' klokka?

Medlem
30. okt. 2010
Skal en tur til kreta i sommer og tenkte at submarineren er perfekte 'badeklokka'. Risikerer jeg å miste en arm og klokke eller skal jeg finne fram seikoen?

Disse trådene har jeg aldri skjønt? ;);)

Skulle du dratt på slumsafari i Rio kunne jeg sett poenget ditt, men Kreta:confused::confused::confused: Finnes det en eneste grunn til å la klokken bli hjemme?

Jeg har hatt med Panerai, Rolex, Omega m.m. på ferie rundt forbi i verden. Eneste du må passe på er å ikke stole på den safen som er på hotelrommet. Bruk safen som er i resepsjonen. Og pass på at du har reiseforsikring som dekker tapet dersom du blir ranet eller noe. Ha klokkene i håndbagasjen når du reiser!

Ellers må jeg si meg litt enig med Mogens her. Bruk klokka for hva det er verdt. Det skaper gode minner. Suben vil nok storkose seg i bassenget :cool:

Hvordan er det med utreise med kostbare klokker på armen og i bagasjen og evt. tollspørsmål når du kommer tilbake ?

Dette blir jo i all hovedsak et problem om du blir stoppet og grundig kontrollert og ikke minst om du har kjøpt klokken brukt, ikke har papirer og klokken originalt er tatt inn fra utlandet (uavhengig av om mva er betalt eller ikke av forrige eier har du jo som nevnt ikke papirer på nettopp dette).

Jeg ser for meg mye hodebry kan elimineres ved å tolle klokken(e) ut ved utfart ?

Takk for gode råd. Jeg anser vel heller ikke kreta som spesielt usikkert, men har alltid vært litt føre var :) .

Jeg får ordne forsikring og snakke med toll på tur ut:p

Du tar selvfølgelig med deg sub til Kreta - egentlig uansett hvor du vil dra. Min SD har fått kjørt seg i Kosovo, Afghanistan og andre mere siviliserte land. Hvis du blir utsatt for ran/tyveri - er det ikke på grunn av klokken men på grunn av dårlig forberedelse og mental planlegging. En sub er egentlig ett pluss å ha i bakhånd hvis allt går galt.
I tillegg får jo uret historie - "Been there- done that" slipper å støve ned i en skuff.
Mvh Tom

Du tar selvfølgelig med deg sub til Kreta - egentlig uansett hvor du vil dra. Min SD har fått kjørt seg i Kosovo, Afghanistan og andre mere siviliserte land. Hvis du blir utsatt for ran/tyveri - er det ikke på grunn av klokken men på grunn av dårlig forberedelse og mental planlegging. En sub er egentlig ett pluss å ha i bakhånd hvis allt går galt.
I tillegg får jo uret historie - "Been there- done that" slipper å støve ned i en skuff.
Mvh Tom

Jeg lar meg imponere over plassene dere tør ta med sub'en.... Jeg må innrømme at jeg ikke er helt der enda, kanskje mer av frykten for å nettopp miste både en arm og klokke;)

Nå er kanskje ikke kreta noe reisehistorie som er verdig enn sub heller da... :p

Jeg er enig med trådstarter. Jeg ville også vært litt skeptisk til å ta med fks Rolex til utlandet. Syntes det blir for mye styr med ev toll inn i Norge eller bli ranet i en eller annen bakgate. Jeg kjøpte meg en Sinn til dette,som jeg bruker i ferier,bading mm
Samtidig så er det jo litt dumt å alltid ha Rolex og de dyreste klokkene bli hjemme.
Jeg er ganske fersk med denne klokke hobbyen og den vil nok mykne opp etter hvert. Da jeg for en tid tilbake kjøpte meg en Glasshytte klokke skulle jeg aldri bruke den på jobben,kun til pent.
Nå bruker jeg den på jobben hver dag.

God helg

Personlig tar jeg nok en av de mindre kostbare klokkene når jeg skal på tur. Sist (i påska) var det Seiko Monster det gikk i og turen før det tok jeg en Hamilton ble det en Orient Mako. Nå har jeg ikke dato på min sub og det utelukker den på mange måter som ferieklokke. Sånn sett var Monster praktisk med både dag og dato.

Siden du spør, la gromklokka få kose seg hjemme og ta en av de kanskje mindre brukte beater'ene få litt sol og varme

Dersom du ikke tar Wrist Shots i det uendelige vil ikke klokken bli viet noen oppmerksomhet. Og de som ser den vil sannsynligvis anta at det er en fake:p

Ta med gromklokka og ha en god ferie:D

LVn liker seg på ferie. Tatt i Egypt i fjor.

5743552653_5e0c598817_z.jpg

Mvh Tom

Hehe, nå skal det vel sies at du stort sett er i besittelse av, eller omgitt av andre som er i besittelse av, metallkonstruksjoner som virker sterkt preventivt på personer som er tilbøyelig for å knabbe klokka din når du er i Kosovo og Afghanistan! ;)

Uansett så er jeg helt enig med deg! Er klokken normalt erstattelig og forsikret er det bare å ta den med! Om en kjøper ting en ikke tør å bruke (av forskjellige grunner) blir det tingene som eier deg og ikke motsatt.. Og det er ingen kul situasjon.

Jeg tar stort sett alltid med flere klokker på tur, slik at jeg har litt og velge i.

Samtidig må jeg inrømme at jeg har en klokke jeg kommer til å beholde for alltid og ha med meg på det meste. Er litt småredd for at denne til slutt får så stor sentimentalverdi at jeg ikke tør ta den med på ting og tang..

Riktig, Kristian. Gå for kvalitet og keep it simple, kvalitet svikter deg ikke og "hairlines" får sin egen betydning. Er man glad i kjærringa tar man vel henne med på tur???? Har jeg gått glipp av noe?
Tom

Samtidig må jeg inrømme at jeg har en klokke jeg kommer til å beholde for alltid og ha med meg på det meste. Er litt småredd for at denne til slutt får så stor sentimentalverdi at jeg ikke tør ta den med på ting og tang..

Nå gjør du oss nysgjerrige her.. :rolleyes:

Regner med det blir sommer-ferie i sør-frankrike i år også.... Og da skal i alle fall tre klokker være med :) Må tross alt ha litt variasjon på håndleddet.

De feriene jeg har vært på med kun en klokke... Argh... det har ikke vært lett å holde ut. Litt god variasjon gjør ferien sååååå mye bedre :D