Fersking med spørsmål.....

Medlem
25. juli 2013
Nettopp bestilt meg en Montbrillant 01 Limited som jeg har gått å drømt om LENGE....

For meg så er det foreløpig det estetiske ved klokken som appelerer til meg. Det tekniske er jeg ikke så inne i enda, men jeg tenker at etter en stund på dette forumet så kommer det seg....

Jeg lurer jo naturligvis på et par ting:

1: Må jeg ha en Winder? Jeg har tenkt å bruke klokken mer eller mindre hver dag og den har en reserve på 70 timer. Så jeg tenker kanskje ikke, men igjen hva vet vel jeg:confused:

2: Jeg har kjøpt med "stainless steel" lenke, men jeg har lyst på en "croc" lenke også. Kan man bytte dette selv og hvor kjøper man helst dette?

3: Er det en fordel med limited med tanke på eventuellt salg senere (ingen planer om det)? noen erfaringer kanskje...

Takk for hjelpen og et fantastisk forum.

1. Nei, helt klart ikke. Winder kan man trenge hvis man har mange klokker man bruker i rotasjon. Med bare et automatisk ur er det ikke vits.

2. Ja, dette er enkelt å gjøre selv. Det eneste du trenger er et verktøy som hjelper deg med dette. Kan kjøpes i webshopen her f.eks. Koster vel rundt 100-lappen.

Hvor man kjøper croco varierer. Mange steder på nettet f.eks. Eller så kan du jo kontakte forhandleren av klokken og se om de kan hjelpe.

3. Nja, kanskje, kanskje ikke. Kommer an på antall eksemplarer, populæriteten til merke osv.

Du trenger ikke Winder.
Du klarer fint å bytte rem selv men se på YouTube osv først. Riper kan oppstå om man ikke vet hva og hvordan man skal gjøre det.

Verdi kan være så mangt. Dette er ditt ur, og bruksglede overstiger nok verdien uansett.
Vi gleder oss til bilder:)

Jeg vil, etter å ha fiklet med en del klokker og rembytte komme med følgende råd. Med mindre du absolutt MÅ bytte der og da, så la en urmaker gjøre det, i hvert fall hvis klokken er blankpolert. Jeg har hatt to blanke breitlinger og synes at det var et herk å bytte uten å lage merker, på baksiden riktignok. Jeg er ikke kjent med hvordan lenken sitter akkurat på din modell, men vil, hvis du skal bytte selv i hvert fall be deg passe på en ting. Det er mulig jeg forklarer det litt knotete, og dette er særlig når lenken skal av. Rem er myk, gir etter, slik at du får ganske bra kontroll med remavtagningsverktøy.

Pass på at du tar av lenken mot baksiden av klokken, altså at når barett, den fjærbelastede stangen som holder lenken på plass er flyttet på såpass at den er klar til å sprette ut, la den gjøre det på klokkens bakside. Det er vanskelig å ikke få - om ørsmå - så alikevel riper av denne i lugsen på kassen. Det er ikke så farlig på baksiden, men på klokkens synlige del er det utrolig irriterende.

Jeg vet at de fleste traverne her inne bytter selv, daglig på sine ur, og således er det vanskelig å argumentere for at du ikke skal gjøre det selv, men, siden dette er ditt første ordentlige ur, ville jeg ha trent på noe som betyr litt mindre for deg først. IMHO:

Et vakkert ur du har fått deg. Gratuerer.

Nettopp bestilt meg en Montbrillant 01 Limited som jeg har gått å drømt om LENGE....

For meg så er det foreløpig det estetiske ved klokken som appelerer til meg. Det tekniske er jeg ikke så inne i enda, men jeg tenker at etter en stund på dette forumet så kommer det seg....

Jeg lurer jo naturligvis på et par ting:

1: Må jeg ha en Winder? Jeg har tenkt å bruke klokken mer eller mindre hver dag og den har en reserve på 70 timer. Så jeg tenker kanskje ikke, men igjen hva vet vel jeg:confused:

2: Jeg har kjøpt med "stainless steel" lenke, men jeg har lyst på en "croc" lenke også. Kan man bytte dette selv og hvor kjøper man helst dette?

3: Er det en fordel med limited med tanke på eventuellt salg senere (ingen planer om det)? noen erfaringer kanskje...

Takk for hjelpen og et fantastisk forum.

Uansett hvor kort eller langt du har kommet i interessen, så har du jo her valgt deg en meget lekker klokke! Gratulerer med det :D
Samtidig har du jo også vært så heldig at du har valgt deg en Breitling med deres første egenproduserte urverk. Ingen liten oppgave å få til, og et verk som har fått skryt flere steder. Et kjapt googlesøk gir deg masse spennende informasjon om du skulle være interessert.

1. Med bruken du ser for deg trenger du ikke winder. Den tikker og går nokså lenge uten bruk også. Skulle den finne på å stoppe fordi den har ligget for lenge, er det jo egentlig bare et trivelig lite rituale å få igang uret igjen.
Skulle du etterhvert få deg fler klokker kan det jo bli aktuelt med winder.

2. Du kan fint klare det selv, men støtter meg til de andre her og vil anbefale deg å øve mange ganger på en klokke du ikke er fryktelig redd for de første gangene. Blir du ikke helt komfortabel med det, kan urmakern du har kjøpt klokken hos helt sikkert hjelpe deg gratis så ofte du måtte ønske å bytte frem eller tilbake.
Croco rem kjøper du jo gjerne også hos urmakeren du kjøpte klokken hos. Får sikkert en litt pen pris da :)

3. Når det gjelder Breitling har de veldig mange "limited" klokker, som igrunn ikke er allverdens limited. Samtidig er ikke den du har kjøpt den vanligste å se rundt omkring. Så hvem vet :) Det viktigste er jo at du har valgt klokken som passer DEG :D

Du har allerede fått gode svar på spørsmålene dine, så jeg skal ikke gjenta alt som allerede er sagt.

Ville bare gratulere med en meeeget lekker klokke!
Legg gjerne ut noen bilder når du har anledning!

Tusen takk for mange gode svar med tips.

Jeg sitter igjen med følgene angående reim-bytte: første gang gjør jeg ikke dette selv. Sniker meg til litt gratis opplæring hos en lokal urmaker og gjør det selv etter det. Muligens.....:rolleyes:

For å være helt ærlig så var det det at jeg ser uret bak som dro meg mot en limited. Hva de kaller den spiller egentlig ikke så stor rolle.

Blir en utpakking her når uret er i huset. Forstår det slik at det er regelen :)

Takk igjen