Jeg har brukt sikker betaling mange ganger. 9 av 10 ganger går det helt fint, men så treffer du på kødden som viser at hele opplegget er langt fra optimalt.
Jeg solgte en (relativt) dyrt objektiv for ikke så lenge siden. Kjøper henter det ut, men slipper ikke fri pengene. Jeg purrer, han sier at han ikke har tid å teste objektivet før om en ukes tid, så han forbeholder seg retten til å ikke overføre pengene før det. Med andre ord så kunne han bruke objektivet frem til fristen for automatisk overføring av pengene på min risiko (hadde noe gått galt i den perioden så hadde han jo selvsagt sagt at objektivet var skadet når han fikk det). Finn/PayEx mente at dette hadde kjøper rett til, for han hadde frem til en gitt dato å bekrefte at alt var i orden med varen. Jeg fikk pengene mine som jeg skulle til slutt, men jeg var ikke trygg på at det skulle skje mens det stod på.
Jeg har blitt mer forsiktig med Finn sin sikker betaling etter dette, da det er muligheter for å misbruke det. Den sikreste metoden for deg som selger er forskuddsbetaling fra kjøper. Ellers så er det personlig overlevering med betaling. Jeg vil også hevde at oppkrav er sikrere en Finn sin sikker betaling for selgere (selv om du da løper risikoen for at varen ikke blir hentet ut og at du må betale for returporto også, men dette har jeg løst som selger ved å kreve at kjøper betaler for frakt + returfrakt som forskudd før jeg sender).
Når det gjelder salg av klokker her på Tidssonen, så er Good Guys lista verdt sin vekt i gull. Jeg har både solgt og kjøpt klokker med forskuddsbetaling med bakgrunn i den. Dersom en selger har mange gode referanser, så har jeg null problemer med å forskuddsbetale (evig eies kun et dårlig rykte).