Finn betaling

Medlem
29. mai 2016
Sted
Bergen
Hei,

Er Finn.no sin "sikker betaling" god nok ?
Jeg skal sende en klokke til Oslo (til kjøper) kan jeg føle meg trygg på Finn sitt opplegg ? Har ikke sjangs å møte f2f.
Summen er over 30k.

Takknemlig for svar og Evt. Tips til sikreste metode

Jeg har brukt sikker betaling mange ganger. 9 av 10 ganger går det helt fint, men så treffer du på kødden som viser at hele opplegget er langt fra optimalt.

Jeg solgte en (relativt) dyrt objektiv for ikke så lenge siden. Kjøper henter det ut, men slipper ikke fri pengene. Jeg purrer, han sier at han ikke har tid å teste objektivet før om en ukes tid, så han forbeholder seg retten til å ikke overføre pengene før det. Med andre ord så kunne han bruke objektivet frem til fristen for automatisk overføring av pengene på min risiko (hadde noe gått galt i den perioden så hadde han jo selvsagt sagt at objektivet var skadet når han fikk det). Finn/PayEx mente at dette hadde kjøper rett til, for han hadde frem til en gitt dato å bekrefte at alt var i orden med varen. Jeg fikk pengene mine som jeg skulle til slutt, men jeg var ikke trygg på at det skulle skje mens det stod på.

Jeg har blitt mer forsiktig med Finn sin sikker betaling etter dette, da det er muligheter for å misbruke det. Den sikreste metoden for deg som selger er forskuddsbetaling fra kjøper. Ellers så er det personlig overlevering med betaling. Jeg vil også hevde at oppkrav er sikrere en Finn sin sikker betaling for selgere (selv om du da løper risikoen for at varen ikke blir hentet ut og at du må betale for returporto også, men dette har jeg løst som selger ved å kreve at kjøper betaler for frakt + returfrakt som forskudd før jeg sender).

Når det gjelder salg av klokker her på Tidssonen, så er Good Guys lista verdt sin vekt i gull. Jeg har både solgt og kjøpt klokker med forskuddsbetaling med bakgrunn i den. Dersom en selger har mange gode referanser, så har jeg null problemer med å forskuddsbetale (evig eies kun et dårlig rykte).

• Liker
Reaksjoner: Genta og Consigliere
Takk for svar Arlendius. Det er det du beskriver jeg frykter. Kjøper kan vel i teorien returnere pakken med "annet" innhold også ? Og kanskje tilogmed få pengene i retur fra Finn ? Føler meg litt usikker på Finn "sikker betaling" men for all del, 9/10 er sikkert i "ok" kategorien. Får vel følge magefølelsen her.

Personlig har jeg ikke sansen for løsningen, da jeg synes den i for stor grad favoriserer kjøper.

Ved eventuell tvist låses pengene hos PayEx til tvisten er løst, men det utdypes ikke hvordan tvisten kan løses. I verste fall risikerer man at pengene blir stående hos Payex til en eventuell tvist er løst gjennom vanlige tvisteløsningsmekanismer = ingen klokke og ingen penger.

Det kan også tenkes en situasjon, som nevnt i innlegget over, der kjøper velger å returnere en skadet/brukt klokke, og kjøper får pengene tilbake. Utfordringen er altså at kjøper får klokken før du får pengene – dette skaper ubalanse i handelen.

Ser for øvrig at FINN betalingsgaranti skal fases ut i løpet av sommeren 2016, og erstattes med en ny tjeneste.

takk for svar consigliere. Ja, løsningen er vel grei for lavrisiko objekter (?). Sjangsen for å blir lurt av en med uærlige hensikter er jo tilstede. Mulig jeg går til kjøper nr.2 på listen, han får jeg iallefall tid til å møte f2f. Må litt ned i pris, men det er i allefall sikrere. (Med mindre han har planer om å rane meg da... Oj oj oj ...så mistroisk jeg var i dag :)

Jeg selger kun med forhåndsbetaling og ber ev. interessenter om å sjekke meg her på TS. Får jeg ikke forhåndsbetaling så selger jeg ikke. Den Finnbetalingen har for mange fallgruver

Ja, det var det utfallet ble i mitt tilfelle også. Jeg droppet salget. "Better safe than sorry"
For usikkert med Finn når du selger, og kjøper var ikke villig til å forhåndsbetale.

Jeg har brukt Finn betalingsgaranti flere ganger på alt annet en klokker og det har gått greit. Stort sett venter kjøper til pengene blir automatisk overført til selger. ("Glemmer" å si i fra til payex)

Når det gjelder klokker krever jeg alltid forskudd eller f2f. Viss ikke mulig hadde jeg nok gjort som foreslått tidligere bedt om 1000 kr i forskudd som garanti for ufrivillig retur av pakke som er sendt i postoppkrav. Viss kjøper nekter er det bare å avstå. Da har han eller ho uansett ikke planer om å gjøre opp for seg. Er tross alt bedre å avstå fra et salg enn å få mye kål og bekymring.

Jeg har forøvrig aldri hatt problem med å få forskudd på klokker. Virker som kjøpere som er interessert tar det som en selvfølge.

Lykke til med salget!

Takk for svar runejonny. Var ingen interesse for forskudd fra kjøper , så tillit mellom to fremmede er naturligvis viktig. Jeg har ingen referanse i "klokkeverdenen" så det er vel noe der også...