Finnes det overhode noen regler på dette??

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
16. aug. 2014
Sted
Sørlandet
jeg bor i en liten by og bor litt på utsiden hvor vi er ca 10 husstander.
Det kom et hus ut på salg nå på nyåret til en lav pris pga at dette trengte oppussing utvendig og innvendig.
Det ble solgt raskt og hvert lite aktivitet der frem til det flyttet 7 men fra Irak inn i dag. kan man bare gjøre dette uten å informerer naboer som bor rundt her??
Bor gammle mennesker her som er blitt redde for å bo her nå og synes dette er en lite hyggelig utvikling.

Er det bare å ta seg til rette eller finnes det regler for dette??

Eneste jeg kan komme på at denne kan stri mot er det branntekniske, er bygget godkjent for så mange mennesker?

Utover dette bor vi da så vidt jeg vet i et fritt land hvor det like gjerne kan bosette seg irakere som samer hvor som helst. Hva hadde du forventet, folkeavstemming? (Beklager krassheten,men, ja...)

Jeg skal ikke si hva jeg mener om utspill som åpnet tråden, men jeg anbefaler at man åpner øynene sine litt og ser lengre en sin egen nesetipp. Folk flest er ikke farlige og ønsker å få leve i trygghet, uten å plage andre eller å bli plaget selv. Hadde du reagert om det var en familie på syv (voksne) Nordmenn som hadde flyttet inn? Nei tenkte meg det.

Jeg bor i tre-etasjes rekkehus, og plutselig for ca to år siden så flyttet det inn flyktninger i nabohuset. Vi hadde (selvsagt) ikke fått noe informasjon om dette på forhånd. Rekkehuset var leid av et desentralisert asylmottak og huset tre til fem (single) personer til en hver tid. Vi har ikke hatt noen problemer overhode med de (ut over at de en gang tettet rørsystemet under huset, fordi de hadde skylt ned noe som så ut som en parykk?!, men etter en kjapp prat med de om hva man putter i do, så var det aldri mer noe problem). Jeg har aldri hatt naboer som har vært mer stille, blidere når man møtte på de ute, ellers som har laga mat som har lukta bedre.

Nå vet jeg ikke om de syv som har flyttet inn hos deg bor der i form av et asylmottak, men uavhengig av det, så er de syv trolig minst like redd for deg og det brunkantete lokalmiljøet ditt, som dere er for de (seriøst, hva pokker er det for en unnskyldning at Olga på 80 blir så bekymret. Det er ikke så mange år siden det stod i boligannonser i Oslo at nordlendiger trengte ikke søke, da også med vikarierende unnskyldninger for hvorfor) . Dersom de blir møtt med åpenhet, så får lokalmiljøet trolig en flott tilvekst av folk som hjelper til på en helt annen måte en vi nordmenn gjør (jeg vet seriøst ikke hva de Norske naboene mine i rekkehuset heter, enda jeg har sagt hei til de i seks år).

/rant over

Trenger ikke dra frem rasist kortet enda. Jeg spurte om regler for dette. Det er et asylmottak nå. Selvfølgelig kan dette være hyggelige folk dette. Det jeg er litt skuffa over er de som driver asylmottak at de ikke har informert oss om dette. Synes ikke det er å forlange for mye. Men ble bare tull hele tråden, så kan like godt slettes.

Det er ikke så mange år siden det stod i boligannonser i Oslo at nordlendiger trengte ikke søke, da også med vikarierende unnskyldninger for hvorfor

Hadde det flyttet inn syv voksne nordlendinger ville det i hvert fall vært grunn til bekymring. Trampolinehopping og lassokasting i fylla og Petterøes og tresko og linedance og elendighet over hele fjøla.

Dreier det seg om bruk til et mottak, kan det være i strid med reguleringsbestemmelsene. Dersom de nye naboene leier boligen, spørs det om brannkravene er oppfylt med så mange personer i et nedslitt hus. Det er eieren som er ansvarlig for det, og også om boligen i det hele tatt er godkjent for utleie til så mange mennesker. Er du bekymret for dette, kan du ta det opp med brannvesenet og kommunen.

Er spørsmålet ditt om det er særregler for bosetting av Irakere i eksisterende boligfelt, er svaret nei. Det er ingen regler om informasjonsplikt ved innflytting av mennesker i bolighus, hva enten det er Irakere, trekkspillere eller sunnmøringer som flytter inn.

Trenger ikke dra frem rasist kortet enda. Jeg spurte om regler for dette. Det er et asylmottak nå. Selvfølgelig kan dette være hyggelige folk dette. Det jeg er litt skuffa over er de som driver asylmottak at de ikke har informert oss om dette. Synes ikke det er å forlange for mye. Men ble bare tull hele tråden, så kan like godt slettes.

At "rasistkortet" blir trukket er vel ikke så rart: slik du formulerte deg i innlegget ditt, er vel nettopp "rasistisk" en ganske dekkende beskrivelse?

Spørsmålet var jo rett og slett bedritent dårlig formulert, noe som også kommer frem når du utfyller med innlegg nr. 2...

Om innlegget ikke er rasistisk men, så er det iallefall skrevet med en kraftig overtone av fremmedfrykt. Måten du legger saken frem på viser jo at du overhode ikke bryr deg om sikkerheten til disse menneskene (er det brannteknisk forsvarlig å bo der). Du skyver de gamle menneskene foran deg og sier de blir redde for disse "skumle" Irakerne.

Hvorfor skal de som driver mottaket informere dere? De som er bosatt der er ikke de som akkurat har kommet til landet. Dette er høyst sannsynlig folk som har fått innvilget beskyttelse (asyl) og venter på bosetning i en kommune et sted. Jeg ble ikke informert når det flytta inn fem stk flyktninger vegg i vegg med meg, jeg forventa det ikke og jeg så ikke behovet for det heller.

En ting er legitim kritikk mot folk som har gjort ulovlige handliger som i saken du linker til.

En annen ting er å forhåndsdømme at noen kan gjøre noe ulovlig basert på hvor de kommer fra.

To svært forskjellige ting.
Som jeg skrev, men som du i ditt sitat valgte å fjerne : uten sammenligning for øvrig!
Poenget med lenken var "munnkurven" som legges inn i debatter rundt dette temaet.

At "rasistkortet" blir trukket er vel ikke så rart: slik du formulerte deg i innlegget ditt, er vel nettopp "rasistisk" en ganske dekkende beskrivelse?

Spørsmålet var jo rett og slett bedritent dårlig formulert, noe som også kommer frem når du utfyller med innlegg nr. 2...

Innrømmer at det er dårlig formulert av meg og virker veldig negativt. Er skeptisk men ikke rasist. Ikke bry dere om det er Irakere eller andre nasjonaliteter. Det spiller ingen rolle.

Jeg ville bare vite om mann kan opprette asylmottak der man føler for uten å informere. Om de har søkt om bruks endring eller ikke vet jeg ikke.

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Som jeg skrev, men som du i ditt sitat valgte å fjerne : uten sammenligning for øvrig!
Poenget med lenken var "munnkurven" som legges inn i debatter rundt dette temaet.

Gjorde ingenting med sitatet, trykket bare svar. Enig i at slike saker kan ha en ubalansert polemikk i forhold til sak og personer.

Har lyst til å si at det må være lov å stille spørsmål om dette, uten å bli "kjørt" så hardt som trådstarter ble i dette tilfelle.
Sikker greit å stenge tråden.

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Status
Stengt for ytterligere svar.