First Omega in Space

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
815
Sted
Oslo
Hallo!

Jeg har nettopp avskaffet en krongraf på 41-42mm grunnet størrelsen. Jeg har alltid syntes Speedmaster er tøff, klassisk og alt dere i denne delen av forumet vet best. Men Speedmaster Professional er nok for stor. Og skogen av speedmaster-omegaer er alt for stor og ugjennomtrengelig om man ikke har mellomfag i emnet.

Så er det en god bekjent som setter meg på en helt ny ide (Takk @P.Lutken ) Nemlig The First Omega in Space
http://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/moonwatch/chronograph-397-mm/31132403001001/
https://www.hodinkee.com/articles/the-omega-speedmaster-first-omega-in-space

Størrelsen burde passe fint på min hånd, og etter mine preferanser for klokker som ikke kjennes ut som "stor klokke" hele tida. Det som ikke passer så bra er selvsagt at Omega sida avslører at den ligger til 42200 kroner.

Så til spørsmål:
Er denne noe som dukker opp brukt fra tid til annen?
Er denne gangbar mynt hos Omga-kjennere?
andre ting å tenke på?
Noen som har en selv kanskje?

Lars Birger
ps. Beklager om temaet har vært oppe før, men forumsøket ga bare sporadiske treff i kafe-tråden
 
  • Liker
Reaksjoner: P.Lutken
Og skogen av speedmaster-omegaer er alt for stor og ugjennomtrengelig om man ikke har mellomfag i emnet.

Morsom du!
Men absolutt et godt poeng. Det kryr sånn av speedmaster-modeller at man kan bli svimmel av mindre.

Men til det du spør om fra en som er glad i Omega:

- Er denne noe som dukker opp brukt fra tid til annen?
Vær trygg, det gjør den. Akkurat nå ligger det 24 eksemplarer til salgs på Chrono 24 til +/- 30k. Av eksakt denne modellen.

-Er denne gangbar mynt hos Omga-kjennere?
100% ja. Hører gjerne fra dem som argumenterer mot. Omega har satt mange fotspor i den horologiske historien, men jeg tør påstå at ingen er mer markante enn at Omega ble valgt ved første månelanding.

- andre ting å tenke på?
Ja, vær påpasselig hvis du kjøper brukt, og ta de generelle forholdsregler som gjelder all netthandel, ikke bare klokker. Få gjerne hjelp av en som er erfaren. Når det er sagt, de alle fleste som handler i ur er OK og ærlige personer. Det er MYE større sjanse for at du gjør en handel du er fornøyd med enn det motsatte. Etter 10-12 kjøp på nett har jeg bare gode erfaringer.

Noen som har en selv kanskje?
- Helt sikkert, og kanskje de svarer. Mine Omega'er har vært Seamaster, og jeg har vært meget fornøyd med dem. Begge dog handlet hos AD i Norge. (AD= Autorisert forhandler).

Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Det er bare å smøre seg ned tålmodighet. Det dukker opp en modell etterhvert. Husk at jakten er halve hobbyen og halve moroen. Ta deg tid og se på det som dukker opp av fine modeller.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: harper
@Hopalong har denne, ta en kikk i Speedmaster-tråden. Virkelig nydelig variant av familien synes jeg. Bør nok prøves på hånden hvis du synes speedy pro blir for stor, skivestørrelsen er identisk på de to modellene (forskjellen er kronebeskyttelsen på Pro). Så jeg er usikker på opplevd forskjell i størrelse, har bare så vidt prøvd den på armen selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Hvor stort håndledd har du? Har selv 17cm og synes Speedy Pro var overraskende "liten" sist gang jeg prøvde denne. Så dersom du ikke har prøvd den enda(litt utydelig om du har prøvd, eller bare synser hvorvidt den er for stor), så vil jeg anbefale det. :)

Angående modellen du spør om kan jeg ikke si annet at den er veldig flott! :)
 
Som @reim sier har jeg en slik. Jeg har hatt noen Speedmaster Pro, og denne føles litt mindre på håndleddet. Riktignok er diameteren på skiven den samme, men den mer symmetriske kassen gjør klokken mindre dominerende. Veldig stor er nok forskjellen likevel ikke. Når det er sagt: Du nevner ikke hvor smale håndleddene dine er, men smalere enn mine er de neppe. Jeg samlet i klokker i mange år før jeg følte mer komfortabel med å bruke ur på over 40mm, men innså etterhvert at det var en helt unødvendig begrensning. Sålenge lugsene ikke stikker ut over siden av håndleddet går det helt fint.



FOIS er, etter min mening, en av de mest vellykkede variantene i Speedmasterjungelen, men så er jo da også mest glad i vintageur. Det eneste jeg synes klokken mangler er en lenke - også plexiglass, selvsagt. Dersom du er opptatt av hva Omega-kjennere skulle mene om klokken, går du neppe feil med denne - jeg tror ikke jeg har lest noe annet enn skryt både på blogger og fora.

 
Hei!
Takk for hjelpen gutter.
Det ble ikke noen Omega på meg, men noe mye billigere. Jeg kom ikke en gang så langt at jeg fikk tafset på FOIS.
Men takk for hjelp uansett.

Lars Birger
 
ble lagt ut en slik her på salgsforumet for noen dager siden. Kontaktet selger 15 minutt etter at den ble lagt ut, men fikk den dessverre ikke. Etter min mening er dette den flotteste nye speedmasteren i markedet.... "sukk" :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Fikk en FOIS i innbytte for en god uke siden. Jeg hadde lyst til å prøve en Speedmaster, og da denne dukket opp som innbytteforslag ville jeg prøve. Var litt redd for at den skulle virke liten, ettersom jeg har brukt litt store klokker i det siste (42-44 mm), men størrelsen er helt flott med sine ca 40 mm. Det som først slår meg med klokken er den slanke og fantastisk pene kassen! Den digger jeg! Synes den er mye finere enn "vanlige" Speedmaster kasser. Forøvrig så er det jo viserne som er forskjellige. Jeg synes FOIS-viserne er veldig pene, og med riktig lys "skinner de" :) Men de hvite standard-viserne gir nok bedre lesbarhet under noen lysforhold, uten at jeg vil trekke FOIS-en så mye for det. Totalt sett står FOIS-en for meg som en svært vakker klokke, med sin slanke kasse og blanke visere :)
IMG_5607_zps9nbkad5x.jpg

IMG_5673_zpsmhalqfmf.jpg

IMG_5665_zpsujtplskg.jpg

IMG_5670_zps0pwnv92k.jpg
 
Mulig å få den med lenke også, her er den med original lenke bestilt fra Omega i fjor. Pga 19 mm bredde er det ikke stort utvalg, men mulig.
 

Vedlegg

  • IMG_20161113_175623.jpg
    IMG_20161113_175623.jpg
    101,4 KB · Visninger: 0