Fjerne glassbyggestein - Tips?

Medlem
10. aug. 2011
Sted
Bergen
Då me kjøpte huset var det ein liten "resepsjon" av glassbyggestein.
Denne skal no vekk.
Har fjernet fuger, og prøvd å kutte gjennom limet frå kvar side.
Skiten er jo fortsatt som støypt fast. Ser anbefalingar på nett somoftast inkluderer slegge.Har ikkje lyst å knuse veggen siden den er innendørs.

Nokon som har gode tips eller gjort noko liknande før?

20141021_170306_zpsmomfcgiv.jpg

(Får god hjelp:))

Bare et tips. Siden du nå har klart å ta bort fugene og ser plastprofilene mellom flisene - men når ikke de limte flatene mellom glassbyggesteinen og plastlista - så ville jeg prøvd følgende: Ta en drill med passe liten Ø og drill gjennom plast lista i horisontalplanet. Gjør du det noen plasser rundt én og én stein så kanskje du klarer å brekke dem av 1 for 1? Du får det uansett morro ved gulvet og veggen. Veggen fikser du nok lett - men hva med gulvet? Er det pussbart tregulv? Ser ut som lutet og hvitoljet furugulv. Usikker på om du får det fint på gulvet etterpå. De som er dyktige klarer nok å replikere den naturlige trestrukturen sånn noenlunde ved hjelp av tresparkel og proff maleteknikk.

Redigert:
Eneste fornuftige alternativet blir vel som @Loevhagen sier å bruke drill og borre gjennom fugene, gjerne slagdrill om du har, deretter er det bare å kose seg med skrutrekkern eller brekkjernet.

Edit: Tatt vekk ting som @Loevhagen allerede har nevnt :)

Redigert av en moderator:
Kjøp deg en pakke med ferske baufilblader, ta gappateip på den ene enden så du ikke kutter deg også kan du skjære de løs med enkelhelt. Du kan også bruke en vanlig tresag om det er litt mer porøs fugemasse (eller hva det heter). Regn med å måtte kaste den etterpå.

Hadde samme problemstilling for noen uker siden, men da skulle jeg ta ut til en dør i en vegg av glassbyggersten. Her var det armert mellom hvert lag. Endte opp med slegge og slagdrill, gikk utrolig nok bra.

Hva med rutetråd, også kalt pianotråd? Altså sånn man bruker til å skjære ut frontruter på bil med. Bruk hansker og briller, i tilfelle den skulle ryke. Reiser du innom nærmeste bilglassbutikk, vil jeg tro at de spanderer den på deg, evt selger deg en par meter til innbruddspris.
Surr tråden rundt noen som er behagelig å holde i, og skjær ned i passe store biter. Tråden tåler mengder med juling så lenge du skjærer, ikke bare drar. Passer du i tillegg på at du ikke får knekk på tråden, varer den lenge. Lykke til!

Dette var siste posten min på en stund, neste er forbeholdt unboxing:)

Vil tro det går ganske lett og sage ved vegg og gulv med pianotråd, fåes kjøpt hos noen som driver med bilglass.

Har ingen input å komme med, men føler for å bifalle valget om å fjerne... det der :)

Takk for tips @Lovehagen.
Tenkte å prøve å fjerne tre vertikale rekker i første omgang.
Fein fjerna fugene, bajonettsag på langs ned til gulvet.
Fjerna så mykje av silikonfugene langs gulvet som mogleg, men ser at plastlista er godt skrudd.
Mogleg ein kan kutte skruane med Fein?

Trur ikkje eg kjem til med boremaskin innunder nederste stein - kjem borti golvet med chucken.
Skal prøve å fjerne alle steinane bortsett fra nederste rekka som eg kan dekke til og knuse "forsiktig".

Golvet er heiltre og slipbart, så håpar og trur at resultatet skal bli bra til slutt:)

Edit: masse gode tips her. Kladda svar på Lovehagen sin post, men måtte springe. Posta for så å sjå bra mange gode tips er kome inn. Skal sjå om eg får tak i pianotråd:)

Redigert:
Kan godt sende deg et par meter skulle du ikke få tak i noe lokalt.
Mulig du kan kutte med fein også, med det er muligens enklere og skade gulvet.