Fordel å kjøpe lokalt?

Medlem
19. mars 2012
Sted
Viken @svevern
Jeg skal om kort tid kjøpe en klokke og i den forbindelse har jeg hørt med ulike urmakere om pris og tilgjengelighet.

Tilgjengelighet er likt for alle men prisen varierer. Min lokale urmaker som jeg har handlet hos før er dyrest og kan ikke matche prisen jeg har fått av en annen urmaker. Det differerer ikke enormt men differerer ca. kr. 3000,-. Hva bør jeg velge? Kjøpe lokalt eller kjøpe av ny urmaker man ikke har noen erfaring med?

Har du lagt frem tilbudet du fikk fra konkurrenten til din lokale urmaker? Gjør det og gi dem muligheten til å få et salg.

På generelt grunnlag er jeg for å handle fra den lokale. Både for å støtte nærmiljøet (om sjappa er verneverdig da), men også fordi man får et forhold som gjør at man får bedre service der i fremtiden. Det skal jo heller ikke stikkes under en stol at det er lettere å fremme garantikrav mot en lokal forhandler enn en på andre siden av landet.

Lite som kan gå galt så lenge du handler hos en norsk AD. Blir litt opp til deg om du syns det er verdt 3000 for service og "opplevelsen" av å hente ut klokken rett fra urmaker. Det er jo også kjekt å støtte nærmiljøet også.

Hvis du har de ekstra pengene, og opplever at det er god service og du er villig til å betale litt ekstra for det, ville jeg gått for det. Men det går som regel knirkefritt så lenge det er en norsk AD.

Det er ikke nevnt hva klokka koster, men er enig med de to første. Viktig å ha noen klokkebutikker i nærmiljøet. Du vet at abstinensen kommer og da er det godt å ta en rask tur ned "nærbutikken" for å få litt ro i kroppen.

• Liker
Reaksjoner: andres
Tjaja.

Om du har eit godt forhold til "nærbutikken", og de andre prisene du har hentet er fra andre norske AD så gir nok "nærbutikken" din tilnærmet lik pris?

Lykke til med valet...

Prisen på klokken er nesten 100,000,- og den lokale urmakeren har fått mulighet til å matche prisen men sier han desverre ikke kan...

På en slik sum så er jo 3k veldig lite av totalen. Hadde handlet lokalt uten å blunke. I min lokale butikk så får jeg gratis trykktester og hjelp til småting. Og når de var på Basel i år så tok de med seg Baselworld boken til meg ;) Bare positivt å handle i nærmiljøet.

Jeg har blandede erfaringer fra lokale AD'er. Det kan være fordi det noen ganger er butikkansatte fra Roma jeg har møtt bak en annen kasse og noen ganger urmakere. Handler du lokalt og betaler 3% mer, kan det som nevnt over være du får mer enn 3% goodwill igjen senere.

Selv er jeg spent på å få egen erfaring fra handel med lokal AD om noen dager, riktignok ikke mer enn noen ekstra ledd til lenke... Men da samler jeg litt erfaring før evt kjøp senere