Forklare prisforskjellen til Sveisiske ur

Medlem
4. des. 2015
Sted
Buskerud
Hei.

Stusser på en ting, så lager en post om det. Om man ser på high-end japanske ur som Grand Seiko med meget oppegående inhouse movement, hvordan kan man da forklare prisforskjellen til Sveitsiske ur i samme klasse? Og ikke minst, vanlige modeller som Sarb/SKX/Mako til tilsvarende sveitsiske? Har i mange år hatt lyst på en Submariner, men klarer ikke helt å svelge prisen når man ser på Japanske alternativer koster.

Bare å se på prisøkningen til Rolex ila de siste 5 år er jo nesten sjokkerende selv når man tenker på arbeidet bak klokkene (selv om Grand Seiko ikke akkurat er dårlige heller..), men som sagt: Er det noe her jeg har oversett, kom med det!

Prisforskjellen mellom sveitsiske og japanske ur skyldes en rekke faktorer. Skal ikke begynne en polemikk om urverk, men det er vel et ubestridt faktum at produksjons kostnadene er større for et sveitsisk ur (les "de store")

Samtidig er det dette med etterspørsel og leveranse. Ventetid på bla Rolex sier sitt og dette bidrar til prisøkning, for å møte selgers og ikke minst kundens krav. I Asia er bildet noe annet. Seiko til eks produserer sine ur i tre forskjellige land og dette holder kostnadene nede - med redusert lønns og avgiftsnivå. Lave utgifter og stor produksjon gjør igjen at urene tilbys forbrukeren til en rimelig pris.

Prisnivået vil holde seg høyt på ur ifra Sveits, og for noen gjør dette urene enda mer ettertraktet, les samlere. Samtidig er "luksus-imaget" viktig for enkelte kjøpere men det er kvaliteten som til syvende og sist er avgjørende. Sikkert noen som er uenig, men min påstand er at ur ifra Audemars Piguet, Rolex eller Vacheron Constantin ligger et hakk over i kvalitet, enn det teks Seiko kan tilby.

• Liker
Reaksjoner: aksgro
Tusen takk for flotte svar alle sammen. Virker som om jeg ikke er helt på jorde mtp min oppfatning av pris.

Sikkert noen som er uenig, men min påstand er at ur ifra Audemars Piguet, Rolex eller Vacheron Constantin ligger et hakk over i kvalitet, enn det teks Seiko kan tilby.

Høres ikke ut som om du har tuklet med Grand Seiko.
Jeg vil påstå at finish ligger et stykke over de fleste Rolexmodeller.

Ellers handler det nok mest om tilbud, etterspørsel og oppfattet eksklusivitet.;)

Høres ikke ut som om du har tuklet med Grand Seiko.
Jeg vil påstå at finish ligger et stykke over de fleste Rolexmodeller.

Ellers handler det nok mest om tilbud, etterspørsel og oppfattet eksklusivitet.;)
Skal ikke tukle med Grand Seiko  :D men det vil være artig å se hvordan de står seg med 40 års bruk. Min gamle 1016 is still going strong med samme deler i fra 1974.

Skal ikke tukle med Grand Seiko  :D men det vil være artig å se hvordan de står seg med 40 års bruk. Min gamle 1016 is still going strong med samme deler i fra 1974.
@lantin har vel en GS som er et par år eldre enn denne 1016 du har, og den lever i beste velgående ennå(pr. sist GTG i hvert fall :p) Og hva GS angår - hadde heller lagt 62k i en SGBA029 enn en 116610. Finishen er uten sidestykke på GSen! Og den sekundviseren...
image.jpeg

Ha ha.......her var det jaggu et minefelt....... Skal ikke helle mer bensin på bålet, - som med alt annet har man nok en subjektiv oppfatning og egne erfaringer.

Ikke for det - har en ny/gammel Seiko på vei inn fra "uttaskjærs".... mer om det en annen gang.