Formening om Breitling Emergency.......?

Medlem
25. des. 2007
Sted
Bærum
Jeg er for tiden litt fristet når det gjelder en Breitling Emergency..... Har hatt en emergency mission tidligere, men valgte å selge den etter en stund. Jaja.... hel-blank-polert klokke var vel ikke akkurat en fritidsklokke for de situasjonene hvor en nødpeilesender kunne være greit å ha. Men brukte den dog på rypejakt på hardangervidda - da på gummirem. Man kan jo aldri vite om man skulle dette ned et stup, brekke beinet og trenge en slik duppe-ditt for å overleve.

Uansett; noen som har formeninger om Bretling Emergency....? Tenker da på den "klassiske" versjonen med digital visning av dato/stoppeklokke etc.

Jeg digger jo Breitling!

Men den klokken der synes jeg ikke noe spesielt om! Om man skal bo i jungelen i 3-4 år, så kan den sikkert være praktisk grunnet størrelse og robusthet, men designmessig synes jeg den er en liten katastrofe!

Men om du føler deg som en jungelmann, så hvem er jeg til å fortelle deg hva du skal like og ikke like ? :D

Hvis du er på fjellet og brekker beinet er det lite hjelp i en Emergency. Klokken er laget til flypersonell, og som supplement til flyenes nødsystemer kan den hjelpe letemannskaper med å finne overlevende. Dens funksjon er ikke å varsle om nød. For det første har den for liten rekkevidde til å varsle effektivt, og for det andre sender peileren på 121,5mhz, en frekvens som er faset ut som nødvarselfrekvens. 121,5 brukes fremdeles av kommersiell luftfart, men skal man ha noe håp om å bli hørt må man m.a.o passe på å brekke beinet i nærheten av flyrutenettet.

En Emergency er selvsagt bedre enn ingen nødpeilesender - er man i stand til å gi alarm vha mobiltelefon eller andre mennesker vil den kunne være til stor hjelp ved letingen. Men skal man ha en effektiv nødhjelper er det bedre å kjøpe en nødpeilesender som både varsler på 406mhz og som, enda viktigere, sender GPS-signaler. De koster ikke allverden, tar liten plass i sekken, og så slipper man å gå rundt med en stor, batteridrevet klump på håndleddet. ;)

Ja, jeg er kjent med at det er kommet en ny frekvens, men samtidig er det slik jeg har forstått det at man fortsatt vil bedrive søk på frekvens 121,5. Med andre ord får man ikke varslet, men ved en eventuell leteaksjon vil man lettere bli lokalisert. Nå er dog ikke sjansen for at jeg kommer til å trenge en nødpeilesender så alt for stor, og det er vel mest "james-bond-gadget-feelingen" som gjør denne klokken kul for min del. Samt at jeg synes designet er spennende. Må si jeg er svært usikker... Har lyst på en, men samtidig gjør dyre batteriskift og relativt høy anskaffelsesverdi det litt mindre atraktivt. Samtidig finnes det vel ikke så mange kule partytricks som; "se her, jeg har en nødpeilesende på armen" :p

Hei,

Jeg har jo selv lyst på en emergency, men en emergency mission.. Klokken med digital visning blir rett klarer jeg bare ikke å like!

Og som du sier; batteriskift etc er jo en ganske dyr affære..

Samtidig finnes det vel ikke så mange kule partytricks som; "se her, jeg har en nødpeilesende på armen" :p

Så lenge ikke "party trick'et" er å aktivere senderen i samme slengen. mao ikke sovne først på fest.;)

121 frekvensen brukes fremdeles så vidt jeg vet på utstyret som er i helikoperet på vei ut i nordsjøen, så er uhellet ute skal det være godt mulig å bli funnet med helikopter så sant det blir meldt ifra at du er savnet.

Emergency er ikke min favoritt, men Breitling er jo kult uansett da IMO.:D

121 frekvensen brukes fremdeles så vidt jeg vet på utstyret som er i helikoperet på vei ut i nordsjøen, så er uhellet ute skal det være godt mulig å bli funnet med helikopter så sant det blir meldt ifra at du er savnet.
Her har alle som flyr ut til offshore lokasjoner egen personlig nødpeilesender som de fester på overlevelsesdrakten, men selvfølgelig kult med "back-up"

For min del så har jeg siklet på emergency ganske lenge, men argumenter som høy anskaffelsesverdi (46k ny hos AD) og dyre batteriskift har foreløpig gjort at jeg har prioritert andre klokker. Men dersom jeg skulle hatt en så måtte det blitt med superquartz, gul urskive og UTC modul på professional II lenka...
emergency_sq_03.jpg

Når det kommer til james bond/partytriks faktoren så er jeg helt enig. Kompiser som ikke har interesse for klokker vil nok synes at du er kuleste (eller galeste) gutten i klassen med nødpeilesender på håndleddet :mrgreen::mrgreen:

ser helt klart gadget faktoren, men designmessig så synest jeg dette er noe av det værste Breitling har laget. Om det i tilleg er dyrt å skifte batteri og at den sender på en frekvens som i liten grad blir brukt...

Sorry, men disse klokkene synes jeg er fæle. Jeg synes i tillegg de har en slags "douchebag"-faktor over seg, som ikke tiltaler meg det minste!

Så, beklager igjen, lite pent å si om de der fra denne kanten...

Tja.. litt tøysete spør du meg,mer Inspector Gadget enn James Bond IMO.Men for de ekstremt eventyrlystne kan den vel kanskje ha en viss praktisk verdi?

Fornuften tok overhånd..... for en gangs skyld :)

Det ble med tanken og jeg innså vel at det er mer moro de første dagene enn en klokke man blir fornøyd med på lang sikt. Jeg vurderte sterkt å slå til den med gul skive som ligger ute på finn - og gul skive er kult, men ikke akkurat diskré.

I tillegg er batteriskift på 5.000,- hvert tredje år kanskje litt i overkant mye.

Takk for mange gode innspill. Dere fikk meg litt "ned på jorda" og jeg innså at nødpeilesender kanskje ikke er et "must" :p

Fornuften tok overhånd..... for en gangs skyld :)

Det ble med tanken og jeg innså vel at det er mer moro de første dagene enn en klokke man blir fornøyd med på lang sikt. Jeg vurderte sterkt å slå til den med gul skive som ligger ute på finn - og gul skive er kult, men ikke akkurat diskré.

I tillegg er batteriskift på 5.000,- hvert tredje år kanskje litt i overkant mye.

Takk for mange gode innspill. Dere fikk meg litt "ned på jorda" og jeg innså at nødpeilesender kanskje ikke er et "must" :p

Tror nok du har valgt riktig, mange andre og bedre klokker å bruke kronene på.

Personlig syns jeg faktisk at Emergency er ganske stilig, selv om nødpeilesenderen antakeligvis blir ganske ubruklig. Men når man tenker seg om litt, så er det jo bare en svært dyr Aerospace - det er samme urverk, bare i en litt kraftigere kasse og med kompasskrans istedenfor.