Forsikring av daily beater

Medlem
14. mai 2014
Sted
Bergen
God lørdagskveld! :D

Er rett før jeg går til innkjøp av Rolex Submariner Date. Dette vil da bli min daily beater, som jeg vil gå med i hverdagen, men ikke utsette for noe ekstremt.

Mitt spørsmål til dere er: Er det verdt det å forsikre den? Og hvor mye vil dette omtrent koste i året?

Har helt droppet det med forsikring jeg. Men; har kjøpt meg safe, og det føles bra. Sikkert lurt med forsikring altså, men har selv lest gjennom begrensningene i den ene forsikringen jeg har sjekket ut. Der var alle mulige scenarier tatt høyde for, og ikke del av det en fikk dekket.

Samtidig vet jeg om flere som har hatt godt utbytte av å ha en god forsikring. Kjøp forsikring du. Ville være dumt å råde deg til noe annet, for så å få en PM om et halvt år om hvor dårlig det rådet var.

Hehe. Er alltid veldig forsiktig med ting, men med tanke på at dette blir daily beater kan alt skje.. Mest redd for å miste den eller få den frastjålet. Jeg får gjøre litt research

Jeg har forsikret min hverdagssliter, Omega Seamaster, av en grunn, og det er at reiseforsikringen ikke dekker verdi på enkeltgjenstander over ti tusen.
Og siden alt opphold utenfor hjemmet faller inn under nettopp denne forsikringen, føler jeg ikke det er totalt bortkastete penger.
Utover det, får man bare bruke sunn fornuft og ikke vise den frem i alle områder man beveger seg, for å motvirke tyveri.

Redigert:
Jeg har forsikret alle mine klokker av litt større summer, nettopp fordi jeg hadde irritert meg grønn om det hadde skjedd noe - og jeg ikke hadde forsikret de. Betaler rundt en 1000-lapp pr 50k i forsikringssum. Har dog 10% egenandel :eek:

Jeg har forsikret klokkene det er urealistisk for meg å erstatte innen rimelig tid. Husker ikke hva jeg betaler, men rundt tusenlappen høres ikke fjernt ut.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Ja, det burde du. Er vel veldig enkelt å miste eller "knuse" en klokke.. :rolleyes:

Ja, det burde du. Er vel veldig enkelt å miste eller "knuse" en klokke.. :rolleyes:

Hva dekker disse forsikringene dere har? Er det bare tyveri eller finnes det også "tabbeforsikring" som dekker mistet klokke eller ødelagt klokke som følge av egen "klønete adferd"?

Kona mistet sin datejust i flisene og siden den var forsikret, betalte jeg bare 1.000,- i egenandel i stedet for 4.500,- som reparasjonen kom på.

• Liker
Reaksjoner: titan
Hva dekker disse forsikringene dere har? Er det bare tyveri eller finnes det også "tabbeforsikring" som dekker mistet klokke eller ødelagt klokke som følge av egen "klønete adferd"?

Det er vel hovedsakelig for tyveri, samt at forsikringen dekker skader der uforutsette og pluttselige ting kan skje.. Stemmer ikke det? Som @Rød nevnte om kona sin DJ.

Når det er sagt så har du mest sannsynlig innbo og reiseforsikring, som kan være mye bedre på de områdene avhengig av avtale på forsikringen..
Oftest er egenandel på 10% av forsikret verdi og max egenandel på 1000,- v reparasjon. - (varierer selvfølgelig på urforsikring)

Hei igjen.

Har et siste spørsmål, lurer på om jeg kjøper klokken i mitt navn (er under 18 år), vil det ha noe å si på muligheter på å forsikre, eller er det samme for alle aldere?

Jeg holder på og ordne forsikring selv på et ur, og de selskapene jeg har vært i kontakt med vil ikke selge denne forsikeingen uten at du har andre forsikringer hos dem.
Men hvilket navn det står på kviteringen bør på ingen måte ha noe og si.
Om du kjøper nytt er det vel lurt og ha ditt navn om det skulle skje noe senere eller du skal handle mer, Da ser selger at du er tilbakevendene kunde og vil ofte være lettere og forhandle pris med ( etter min erfaring)

Det er vel hovedsakelig for tyveri, samt at forsikringen dekker skader der uforutsette og pluttselige ting kan skje.. Stemmer ikke det? Som @Rød nevnte om kona sin DJ.

Når det er sagt så har du mest sannsynlig innbo og reiseforsikring, som kan være mye bedre på de områdene avhengig av avtale på forsikringen..
Oftest er egenandel på 10% av forsikret verdi og max egenandel på 1000,- v reparasjon. - (varierer selvfølgelig på urforsikring)

Reiseforsikring dekker ikke enkelt verdier(skyt meg om jeg tar feil, gjengir bare info fra Storebrand) over en viss sum, Storebrand har eksempelvis en grense pr eiendel på opptil 20k og totalt 60k på reisegods. En Rolex 116610LN trenger altså en verdisakforsikring om du skal få full dekning. Ved bruk av reiseforsikring ville man bare fått igjen 1/3 av klokkens verdi(sett at det var klokken som er nevnt i tråden) og noe for trusene og tannbørsten, men man kan ikke bruke hele "60k-beløpet" på en ting.

Storebrand er forferdelige å ha om å gjøre ved disse forsikringene og krever en full takstvurdering fra sertifisert urmaker, om klokken er over 1 år gammel. Dvs at de ikke godtar en nyprisvurdering, som blant annet Gjensidige gjør - som forøvrig får mye av de jeg kjenner som benytter seg av deres verdisakforsikring på sine klokker.

Ang aldersgrense osv, så er jeg usikker. Men i verste fall kan vel en av foreldrene dine forsikre den i sitt navn?

• Liker
Reaksjoner: titan
Takk for svar, TheHeum. Er det like enkelt og forsikre uret i mine foreldre sitt navn, om det er kjøpt i mitt navn? Og noen som har noe erfaring med forsikring, noen som har noe å anbefale? : D

Så lenge du har samme folkeregistrerte adresse som dine foreldre, skal ikke det være noe problem. Har du meldt flytting, bør du uansett ha din egen innboforsikring og dermed igang med egent kundeforhold og dermed ikke noe problem å forsikre uret. Som student er du "midlertidig borte fra hjemmet", slik det er heller ikke noen problem da det gjerne er foreldrene dine sin innbo som gjelder.
På reiseforsikring er du gjerne dekket på dine foreldres reiseforsikring frem til 20-22 år alt ettersom hva selskap dere har.
Du bør tegne en verdigjenstand dekning på uret da denne ikke har noen begrensinger på sum, sted etc. Dog kan det være forskjell på hva som dekkes.
Reiseforsikring har som tidligere nevnt begrensning på sum pr enkelt gjenstand, mens innbo (super/ekstra/topp-dekning) er begrenset på sum og sted.

Kontakt selskapet dere benytter og få tilsendt et tilbud med vilkår før du bestemmer deg:)

• Liker
Reaksjoner: rolexx