Forskjell på Seiko urverk

Medlem
7. aug. 2014
Sted
Hedmark
Jeg driver og ser på klokker i Seiko 5-serien, det er sannsynlig at det blir den neste klokka jeg kjøper om en stund. Det er så (altfor) mange fine klokker til nokså varierende pris, og jeg har merket meg at de billigste gjerne har et 7S26 verk. Jeg tror kanskje at de fleste modellene er fra 2011 - 2012?

Så har jeg funnet noen som er nyere, 2013 og der omkring, de jeg har sett på har 7S36 verk.

Seiko Superior som jeg har for inngående nå har 4R37, og jeg forstår det slik at dette er et bedre urverk? Eller kanskje bare mer avansert?

Jeg vet jeg maser fælt nå, men jeg blir ikke helt klok på forskjellen mellom disse. Regner med at ingen av urverkene er dårlige, men har forstått det slik at 7S26 ikke kan trekkes. Og så vet jeg ikke om det har så mye å si i praksis.

Jeg har for vane å trekke de mekaniske klokkene et par ganger i uka når de ikke er i bruk, det fører til at de står stille i perioder, men de går også ganske mye, og hvis denne behandlingen ikke skader urverkene er det i alle fall en fremgangsmåte som fungerer for meg.

Klokker som ikke kan trekkes, vil nok bli stående stille lenge av gangen, da jeg neppe blir fortrolig med å stå og riste i evigheter ... :mad:

Har noen erfaringer som kan få meg inn på riktig tankegang? Det er godt mulig jeg har hengt meg litt opp i dette med at klokker bør kunne trekkes.

Og før eller siden begynner jeg jo garantert å skru litt selv, det er jo noe av hensikten med å ha interesse for klokker, i hvert fall for meg. Jeg må bare la plikten gå foran fornøyelsen et halvt års tid. :)

7s26= Seikos basisverk og solide arbeidshest (skal visst fases ut nå?)
7s36= 7s26 med en (eller var det to?) fullstendig ubrukelig ekstra rubin, kun for å øke antallet "jewels" i spesifikasjonen
6R15: basert på 7s26, men bedre regulert,litt bedre finish, ny balanse, gangreserve økt til 50 timer. Lagt til hack&wind
4315/16: visstnok 6R15 med hack&wind-funksjonaliteten fjernet.

Så har du 4r35/36 som har hack&wind som visstnok ikke er basert på 7s26, ihvertfall ikke i samme grad, men som har ~40 timer gangreserve, om jeg husker rett. 6r20 er også et verk, det er 28800bph, tror jeg. I tillegg kommer jo high end (Grand Seiko og derivater)-verken

Mulig det er noen faktafeil her, det er tatt fritt etter hukommelsen - er usikker på om det finnes en god sammenlikning av verkene Seiko har nå på en og samme side.

Finner mye snakksete lesing her, bland annet følgende tids(*sic*)linje:
http://watcharama.com/the-seiko-4r36-family-in-brief/

Mid 1996 – 7S26A introduced

Late 2005 – 6R15A introduced, based on the 7S with Etachron regulator and Spron 510 mainspring

Late 2006 – 7S26B introduced with Etachron regulator

Late 2006 – 6R15B introduced – new parts:

the barrel and train wheel bridge
the movement barrel (complete)
the centre wheel & pinion
the ratchet wheel
the oscillating weight
the ratchet wheel screw
Mid 2008 -4R15 and 4R16 introduced, based on 6R15 but minus manual winding and hacking

Mid 2011 – 4R36A introduced along with other variants (35, 36, 37, 38 & 39)

Late 2011 – 6R15C introduced – changes:

addition of one jewel on main plate (thus, 23 to 24 jewels)
modified ratchet sliding spring
modified date indicator maintenance plate
new balance wheel
new barrel
Late 2011 – 7S26C introduced – changes to date mechanism, plates, balance cock, changes to pinion heights for better hand clearances

Mange takk! Dette oppklarer en god del for meg.

Så 7S36 er 7S26 med to ekstra rubiner, som ikke er til noen nytte? (Jeg mener det står 23 jewels i beskrivelsene.) Da forstår jeg den litt underlige prissettingen på enkelte modeller; Japansk med 21 rubiner er ekvivalent med ikke-japansk med 23 rubiner. :confused:

Tror ikke jeg skal henge meg altfor mye opp i dette, men det er interessant å få vite litt mer om urverkene.

Før betyde de to første tallene type urverk, tredje tall var reguleringen/nøyaktighet, 0 dåtligst og 8 best. Siste tall var komplikasjon, 5 for dato og 6 for dag/dato, 1 var uten kalender og 9 var GMT.

Om det er sånn nå vet jeg ikke men likheter er det nok.

Mange takk! Dette oppklarer en god del for meg.

Så 7S36 er 7S26 med to ekstra rubiner, som ikke er til noen nytte? (Jeg mener det står 23 jewels i beskrivelsene.) Da forstår jeg den litt underlige prissettingen på enkelte modeller; Japansk med 21 rubiner er ekvivalent med ikke-japansk med 23 rubiner. :confused:

Tror ikke jeg skal henge meg altfor mye opp i dette, men det er interessant å få vite litt mer om urverkene.

6r20 er også et verk, det er 28800bph, tror jeg.

Stemmer, 6R20 har 28800bph (i motsetning til 6R15 sine 21600), og subdials for power reserve, dag og dato. Jeg hadde en Premier med dette verket en stund, ekstremt smooth å trekke og nøyaktig så lenge jeg eide det.

Stemmer, 6R20 har 28800bph (i motsetning til 6R15 sine 21600), og subdials for power reserve, dag og dato. Jeg hadde en Premier med dette verket en stund, ekstremt smooth å trekke og nøyaktig så lenge jeg eide det.

6r20 er lang unna å være samme som 6r15 hvis ikke hukommelsen min tar feil.

6R20 ble de senere år, etter at produksjonen av seiko premier automatic ble faset ut, erstattet med 6R21 som idag sitter i mange av seiko Ananta'ene. Ananta er en mellomklasse mellom standard seiko og Grand seiko. De bruker også en del av seiko sitt column wheel chrono med cal. 8R28

Et annet interessant verk å titte på er 8L35 som sitter i MarineMasteren til Seiko. MM300 koster fra 8k brukt til 16ish ny men har altså et basisverk til Grand Seiko. Mere verk for pengene skal du lete lenge etter.