Forskjeller på 312 og 328. Avklaring

EAS

Medlem
26. juli 2010
Kan noen kloke hoder komme med en redegjørelse for hva som er forskjellene på 312 og 328. Forstår at 328 leveres med lenke og 312 med svart gummi og kroko. Men noen sier at 328 har tobacco dial. Jeg har en O-Serie (12 modell?) 312 kjøpt i 2013 med svart skive. På bølgen gtg'en sammenlignet jeg min med @Thomas84 sin 328. Uansett hvor mye godvilje jeg la til klarte jeg ikke å se forskjell. I følge WUS forum jeg har lest på samt infokilder som feks paneraisource.com står det at både 312 og 328 har svart skive.

Kan noen komme med en avklaring ?

Redigert av en moderator:
Etter å ha lest litt rundt om dette, og sett begge modellene må jeg si at den eneste forskjellen er hva den leveres på av lenke/rem.

Akkurat hvorfor Panerai gjør dette er vel et mysterium, men teorien min er at de prøver å holde alle modeller med et lavt tall; X antall ur/år. Så derfor kaller de 328 for 328 og ikke 312, så kan de fortsatt "skryte på seg" at 312 bare produseres i 4000 ur/år.

Dette er dog bare en teit teori fra min side

@EAS, ifølge hva jeg har fått høre kom N-serie 312 og 328 med samme fargen på skiven. Den er litt mer brungråish enn helt sort. Å se forskjellen i kjelleren vi var med slik dunkel belysning tror jeg er vanskelig. Forskjellen sees nok lettere i sollys. Fargeforskjellen er marginal, men skal visst være der:)

Og så vidt meg bekjent, har du helt rett i hva som er forskjellen på 312 og 328 - nemlig lenka. Samme kasse, samme urverk osv. Om det passer seg slik, kan vi jo treffes en solskinnsdag og se etter fargeforskjell:)

Hvis du kjøper en ny modell, så er eneste forskjell lenke vs rem. Så, hvis du f.eks. ønsker å veksle mellom lenke og rem, bør du gå for 328. Det er mye dyrere å kjøpe lenke i ettertid...

@EAS, Her ser du forskjellen på skivefargen til 328 vs 423. 423 kommer i følge Panerai´s nettsider med sort skive.
Men dette er jo tatt i veldig skarpt lys da:)