Forslag til rimelig chrono (kvarts?)

Medlem
21. mars 2013
Sted
Oslo
Det klør litt i kjøpefingeren nå, og planen er egentlig å kjøpe en El Primero down the road. Økonomien tillater dessverre ikke et slikt utlegg for øyeblikket, så jeg ser etter en slags ventepølse. Samlingen har ingen chrono og det synes jeg den trenger.

Har tittet litt rundt på Seiko og Citizen, men ingen av de treffer meg egentlig, men for all del forsøk gjerne!

Kravene er som følger:
* Ingen dykkerbezel
* MAKS 5k nypris. Kan i teorien øke med noen lapper, men da dette uansett er en klokke som blir byttet ut etterhvert vil jeg ikke legge så fryktelig mye i det. Dessuten er det andre utlegg fremover som må prioriteres (jul osv)
* <= 42mm

Har søkt litt på nettet med disse kravene i bakhodet og finner ærlig talt ikke så veldig mye. Veldig mange modeller blir for voldsomme.
Foretrekker naturligvis noe automatikk, men pga budsjett så blir det nok en kvarts. På en chrono så synes jeg det kan funke.

Så, noen som har noen modeller i tankene? Denne Certinaen er egentlig midt i blinken, men er noe over budsjett:
CERTINA+DS-2+Chronograph+4.jpg

Har du sett på de andre chronografene til Certina? Ds Podium er ikke så ulik designmessig som den du har bilde av, og de fleste modellene ligger vel under 5000kr også om jeg ikke husker feil. Er mange varianter, både med skinnrem og lenke, så det er litt alternativer eventuelt. Burde jo være en grei sak å finne en forhandler, så en får titta litt på de. :) Den DS-2 Chronographen er veldig flott, og det er jo godt mulig du får prute den ned litt? ;)

Ville anbefalt klokken du selv foreslår. Precidrive-verket til ETA er kvarts-kronometer, dvs +-10s i året, avrundet safir, AR-coating, 100dels teller, og en generelt god kvalitetsfølelse. Rett og slett mye klokke for pengene. Ta en tur til en urmaker som fører Certina og få den på hånda! :D

Det klør litt i kjøpefingeren nå, og planen er egentlig å kjøpe en El Primero down the road. Økonomien tillater dessverre ikke et slikt utlegg for øyeblikket, så jeg ser etter en slags ventepølse. Samlingen har ingen chrono og det synes jeg den trenger.

Har tittet litt rundt på Seiko og Citizen, men ingen av de treffer meg egentlig, men for all del forsøk gjerne!

Kravene er som følger:
* Ingen dykkerbezel
* MAKS 5k nypris. Kan i teorien øke med noen lapper, men da dette uansett er en klokke som blir byttet ut etterhvert vil jeg ikke legge så fryktelig mye i det. Dessuten er det andre utlegg fremover som må prioriteres (jul osv)
* <= 42mm

Har søkt litt på nettet med disse kravene i bakhodet og finner ærlig talt ikke så veldig mye. Veldig mange modeller blir for voldsomme.
Foretrekker naturligvis noe automatikk, men pga budsjett så blir det nok en kvarts. På en chrono så synes jeg det kan funke.

Så, noen som har noen modeller i tankene? Denne Certinaen er egentlig midt i blinken, men er noe over budsjett:
CERTINA+DS-2+Chronograph+4.jpg

Kul den, også super nøyaktig, 10 sek på året !

Jeg vet dette ikke er for alle men skulle JEG hatt en quartz chrono hadde det blitt en av Seiko sine reissued x Giugiaro Design Speedmaster
SCED025.JPG
Seiko+Giugiaro+30th+anniversary+SCED003.jpg

:D

Jeg bare kaster en ball opp i luften, så kan du velge om du vil fange den ned:

Sinn 356 ligger vel fortsatt på rundt ti tusen kroner ny. Dersom du finner den brukt bør den være innenfor et lett strukket budsjett?

Valjoux 7750, plexi og moderat størrelse. Jeg er veldig glad i min. Det vil si: jeg mener å huske at jeg er det: klokken har vært på service hos Sinn siden før sommeren...

Sinn_356_03c8x6.jpg

Takk for forslag folkens. Hverken Seikoene eller Swatchene traff meg i grunn. Det er helt OK, men får ikke frem kjøpelysten.

Sinnen? Ja, tja den er ikke så gal den, men som du sier et stykke utenfor budsjett denne gang. Ser at den kommer i en GMT-versjon også. Den er kanskje enda mer aktuell.

DS2-precidriven kommer også i versjoner som ikke er COSC-sertifisert, og dermed er billigere. Urverket er likevel det samme fantastiske precidrive-verket som skal ha samme nøyaktighet selv om det ikke er testet. Og hvis du reiser litt så er det digg med uavhengig timeviser slik at du kan flytte klokken med en time uten å stoppe sekundviseren - det er en feature jeg bruker bare to ganger i året, men liker at den er der. :)

Fin størrelse for min del, flott skive, ok finish, relativt lettlest og helt ok lume. Selvlysingen er ikke noe å skryte av, men grei nok til å gi litt ekstra hjelp når man kommer inn i mørket. Mange vil kanskje mene at evnen til å måle hundredeler av sekund er gimmick mer enn nyttig, men jeg liker det. Jeg ville anbefalt den den på det sterkeste i alle fall, dersom du syns det er ok med kvarts.