Fotokonkurranse - Mars 2016

Generelt
Da var mars ferdig - og jeg er positivt overrasket over alle bildene som deltok. Viser at kreativiteten og fotogleden blomstrer (i takt med vårfølelsen?) hos TS-folket. Denen gang var det ingen premie å vinne, annet enn ære - og at dere alle har bidrat til tross for manglende premie - viser nok at å delta aktivt på forumet de facto er naturlig for mange. Flott. :)

Så til en kort oppsummering
De tre bidragene jeg synes skilte seg positivt ut er de tre nedenfor. Har gitt en kortfattet personlig vurdering av dem og benyttet subjektive preferanser og kriteriene for å delta (ref. 1. post).

Bakhodet
Siden kun bilder i s/h skulle benyttes, så stiller det langt større krav til motivet - da bildet ikke kan få hjelp av fargeinformasjon/-uttrykk. For påskebilder så falt dermed bruk av fargen gul og/eller fargerike påskeegg ut som virkemidler. Ofte anses bilder i s/h som "kunstneriske", og man kan falle for fristelsen å ta et godt, middels eller sågar dårlig bilde - og lage s/h av det - og trylle ut kunst. Slik virker det imidlertid ikke. Motivet må være enda sterkere enn for fargebilder. Så ha det i bakhodet nedenfor.

Første kandidat: @sonman
Bildet her er tatt med et Fujifilm X10 den 11. mars - og jeg er litt overrasket at det var såpass få som linket påskeegget til temaet. Imidlertid, så var @sonman først ut - noe som @gulenissen påpekte i sitt eget bidrag. Bildet nedenfor bryter alle 1/3-regler, men det er helt greit. Jeg liker bruken av DOF (dybdeuskarphet), som fremhever Tudoren. Den duse bordflata drar blikket bakover langs trestrukturen, og gir et nice touch - men leder uheldigvis også bak på noe ukjent øverst til venstre i bildet. Det burde ikke vært der i et såpass enkelt bilde. Og, når man velger å ta bilde av ei klokke 10:10 - så ville visernes posisjon vært perfekt hvis man hadde ventet kun 4 små sekunder til før bildet ble tatt. Beskjæringen til høyre i bildet er også litt aggressiv. Konklusjon: Et easy-on-the-eyes bilde som har en klar referanse til temaet.

C360_2016-03-12-11-21-23-294_zps46mwxhwe.jpg

Andre kandidat: @Obelix
Bildet er tatt 20. mars med en Samsung Galaxy S7. Jeg trekker frem dette bildet av to årsaker: a) tatt med mobiltelefon og b) enkeltheten. Man kan ta fantastiske bilder "kun" med en mobiltelefon hvis man vil. Ser man på sjangeren "mobiltelefonfotografering" og hva man kan få til også ved hjelp av editeringsmuligheter på en mobil, så er det nesten slik at det er langt mer krevende å benytte en mobil enn et annet kamera (anlog film ikke tatt med, selvfølgelig). Midtstillingen av klokka i bildet, med sin kontrastrike urskive og bezel - og med en lett tilt - gir et flott enkelt uttrykk. At klokka også er plassert på et ministaffeli (fra Clas Ohlson?) gir et positivt ekstraelement i bildet. Bruk av lys vignetting er jeg sjelden fan av, men det fungerer her, siden klokka er lys. Så, hvor er den klare referansen til dagen det er tatt eller måneden mars? Bortsett fra datovinduet, som viser 21. mars når bildet er tatt 20. mars - så er det ingen referanser til mars måned. Så, bildet er kun tatt med fordi jeg synes det er fint - men kan ikke vinne.

watch_art_zpsmssaolpi.jpg

Tredje kandidat: @Entropy
Her har @Entropy filtrert EXIF, så jeg kan kun se at bildet er digitalisert 28. mars - og ikke noe mer. Bildet som han velger å delta med er her avfotografert digitalt (derav fargene fra treplata, som ikke er en del av bidraget). Ser man på negativene i hans innlegg i denne tråden, så ser man at enkelte der låser bildet til påsken. Men - det som er langt mer viktig, er selve motivet på bildet nedenfor. Det er en del som skjer i dette bildet, som gjør at man kan studere det litt. F.eks. så ser man et bilde på mobilen under Paneriaien, av planeten mars som "ser" mot Tellus (jorda). Nice touch. Kameralinsa som stikker inn i bildeflaten øverst til venstre, med lysrefleksjon i linsa, gir et ekstra element. Jeg skulle ønske en tettere beskjæring, fordi bildets nederste høyre del bidrar egentlig ikke med noe til motivet. Men det er egentlig ikke så vanskelig å konkludere med at @Entropy var den som bidro med et bilde med god betratningstid.

Panerai_From_Mars_To_home_WEB.jpg

Takk for alle bidrag i mars

Jeg gir herved stafettpinnen til @Entropy for en potensiell ny fotoaktivitet.

Takk takk!
Kuriosa. Bildet er tatt, fremkalt og forstørret samme dag.
Avfotograferingen av motivet påfølgende dag 22.mars.
Må tydeligvis inn å justere innstillingene på det digitale kameraet:)

Ny konkurranse med premie kommer 1.april. Med frist 25 april.