Fra 4WD til bakhjulstrekk...?

Medlem
25. juli 2012
Sted
Lillehammer
Jeg har kjørt diverse biler med 4wd de siste årene, veldig praktisk i Lillehammer på vinteren. Kjører nå Golf 7, 4wd.

Spørsmålet er hvordan den nye MB C180 oppleves? Spinne på flatmark eller "gnage" seg sakte men sikkert opp glatte kneiker?
Er teknikken såpass nå at det ikke vil oppleves som spesielt utfordrende med bakhjulstrekk?

Jeg har hatt begge deler, og har aldri stått fast med bakhjultrekker. For meg ble den største forandringen ut i kryss/rundkjøringer på is, da bruker man lenger tid enn med 4x4. Vet ikke hvordan du bor til, men jeg bor i en av østlandets bratteste bakker, der de kan være litt trege med brøyting. Likevel har det kun skjedd en gang at jeg må ned for å ta fart. Men kan du ikke bare klinke til med en C250 CDI 4-matic a, så har du hvertfall ingen bekymringer?;)

C-klasse med bakhjulsdrift er selvsagt glattere, men med skikkelige dekk og esp av er det utrolig hvor du kommer frem likevel.

Har selv hatt begge deler, gamlingen også. STORT SETT går ting veldig fint, piggdekk hjelper på. Utfordringen ligger i bakkestarter. Spesielt om mange kjører piggfritt, da blir det fort polert. Jeg vet ikke hvordan du bor, eller hvilket veier du kjører ofte på, men tolker det slik at det er såpass ulent at du er bekymret. Svarer er jo enkelt: C250 4Matic ;)

Hadde den nye C med bakhjullstrekk nå mens min MB var på service. VI bor i en rimelig bratt gate og det var da det kom mye snø i ett par dager. Det gikk helt fint, og det med piggfrie vinterdekk. Du skal virkelig sette bilen på prøve før du har behov for 4x4 med en moderne MB. For all del har du råd til en C250 med 4x4 så gjør det, men om valget er mellom VW sine 4x4 og en MB med bakhjullstrekk, gå for C180.

Den har jo diffbrems så den drar på to hjul, verre før da bilen bare dro på et hjul... :(

Har forresten kjørt en litt eldre C200 som har diffbrems og piggfritt, har aldri stått fast så tror det skal være ganske glatt og bratt før du før problemer.

Redigert:
Jeg tror nok også at en moderne bakhjulstrekker dekker de fleste behov men jeg må si at jeg synes det er svært behagelig med 4wd. Det å vite at man kan kommer opp der andre står og spinner, komme fram på dårlig brøyta hytteveier og kunne stoppe i bratte kryss der andre må ta fart og ikke kommer i gang igjen hvis de må stoppe (vi har sånn bakke ved barnas skole).
Det handler kanskje like mye om komfort som nødvendighet :)

Jeg har også vurdert å bytte ut A6 Quattron med noe med bakhjulstrekk fra Tyskland men foreløpig er jeg litt for glad i min 4wd.
Må si at c350 plug in hybrid frister veldig, virker som en svært gunstig priset bil. (Hvis man er litt edruelig når man skal krysse av for ekstrautstyr :)) Med 4-matic ville denne vært enda mer aktuell.