Fra lommeur til armbåndsur

Medlem
2. juli 2008
Gjennom 17-1800 tallet ble det laget diverse armbåndsur til kvinner, disse var ofte rene smykker og hadde liten nytteverdi utover det. Armbåndsur til menn derimot ble ikke produsert for på begynnelsen av 1900 tallet og ble ingen suksess for utpå 1920 tallet. Riktignok forteller historien oss at Girard Perregaux produserte 2000 armbåndsur til German imperial Navy rundt 1880, men tiden var nok ikke moden for at det skulle slå an.

På slutten av 1800 tallet begynte man å eksperimentere med å stroppe lommeur fast på armen, det er mest tenkelig at dette ble gjort i krigs sammenheng. De første dokumentasjonene på at lommeur ble stroppet fast på armen er bilder fra the Boer War, som varte fra 1899 til 1902. I krigs sammenheng så man fordelen av å ha uret lett tilgjengelig på ermen i stedet for å fikle nedi brystlommen etter lommeuret, viktige sekunder ble spart samtidig som man kunne koordinere eventuelle angrep på fienden på en enklere måte.

Etter mye leting på internett greide jeg å sikre meg et par remmer for å bruke små fob ur til armbåndsur. Remmene er tilnærmet lik de som ble benyttet under the boer war, men jeg antar at disse er av litt nyere dato. Disse remene ble også benyttet en del under ww1 og var vel i produksjon til rundt 1930. Mine remmer kan brukes for ur inntil ca 35mm, det var også laget remmer for litt større ur. Urene jeg har benyttet i remmene er fra rundt 1900.

Wristlets.jpg

Legger ved en link som viser boer war soldater med slike ur. Jeg tror dette er den tidligste dokumentasjonen på menn som bruker ur som armbåndsur.
http://angloboerwarmuseum.com/Boer20d_techofwar_watch.html

Etter ca 1910 ble det forsiktig påbegynt masseproduksjon av armbåndsur for menn. Ofte var det små fob urverk som ble benyttet, satt i urkasser med påloddete remfester. Disse urene er ofte kalt for trench watch. Urene ble populære under ww1 og dette medvirket i stor grad til at armbåndsur for menn fikk gradevis større markedsandel utpå 1920 tallet. Enda en krig måtte altså til for at vi menn skulle se nødvendigheten av å gå med armbåndsur.

Her er et H.Moser & Cie armbåndsur. H.Moser har en historie helt fra 1826 og hadde produksjonslinjer både i russland og sveits. Etter oktober revolusjonen i 1918 ble den russiske delen av firmaet ekspropriert av russiske myndigheter.
Uret mitt ble sannsynlig produsert mellom 1915-1918. Utførelsen er tilnærmet lik de ur jeg har sett som var produsert i dette tidsrommet. Tallskiven i porseleen har rød 12 tall og 24 timers skala. Jeg tror dette uret er laget for det sveitsiske markedet siden mange av disse urene ofte har russiske inskripsjoner, noe mitt ur ikke har. Urkassen er i sølv på ca. 34mm med hengslede remfester og stemplet med Hy.Moser&cie. Urverket er pin set og er stemplet med H.Moser's logo.

HMoser.jpg

Legger også med et par linker med historisk info om de første armbåndsur for menn.

http://www.vintagewatchstraps.com/index.htm

http://people.timezone.com/mfriedberg/articles/Wristlets.html

God påske folkens.

Takk for et flott innlegg. Jeg mottar gjerne tips om hvor du ordnet de reimene fra, eventuell hvilket søkeord du brukte for å finne de på interwebben.

Mvh

M_R