"Frankenstein rides again" - the first eh, outhouse job...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
God morgen.

Tenkte jeg skulle presentere en liten forvandling. Metamorfose kan det vel også kalles. Grunnen til at jeg poster denne (med eiers velsignelse) er at dette var en liten terskel for meg.

Som noen kanskje har lagt merke til er jeg over middels interessert i å mikkmekke på ur. Dette har dog ikke pågått lenger enn i litt over fire måneder, så jeg er neppe noen G. Daniels...

Hittil har jeg kun mekket på egne klokker dedikert formålet - altså eldre ur som er samlet i esker, og tillater å benytte universalverktøy når alt annet kommer til kort...
PA252836.jpg

Dette kunne åpenbart ikke benyttes til denne jobben, da dette var et hyggelig forummedlem som overlot sin kjære eiendel i min vold... Jeg har fått overraskende mange forespørsler om å gjøre småjobber allerede, og har vel takket nei til alle, da jeg virkelig ikke føler meg klar for dette enda... Akkurat dette pirret nysgjerrigheten såpass, kombinert med løfter om at ingen kneskåler skulle ryke, uansett resultat - at jeg påtok meg jobben, eller la oss heller kalle det utfordringen.

Det er virkelig å jobbe med annen manns eiendom, og kan nesten beskrives som overgangen fra å bore i plasttenner festet til dukke, til boring i ekte tenner, festet i mennesker:D

Prosjekt: The death of a frankenwatch...
(min første rolex thi hi :) :) :) ).
PA252833.jpg

En kjempeekte red ranger med dato...

skal gjøres om til en litt mer ordinær (mer ekte tudor 74000 vil kanskje noen si ;) ) ved hjelp av en ganske sommerlig skive...

PA252834.jpg

Jeg har det meste av verktøy, men åpning av rolexkasse (ROLEXKASSE JA:cool:) hadde jeg ikke utstyr til, da dette ikke har vært prioritert i husholdningsbudsjettet. Derfor kom klokken med løsnet lokk, fra eier :)

PA252835.jpg

PA252837.jpg

Slik de ser ut på innsiden altså...
PA252838.jpg

Ønsker ikke å skade rotor under operasjon...
PA252839.jpg

PA252840.jpg

Av med visere......
PA252841.jpg

PA252842.jpg

Av med skive......
PA252844.jpg

På med skive......
PA252845.jpg

PA252846.jpg

Så har vi jukset litt, og voilà:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
En Tudor 74000 klar til (sommer?)bruk:)

PA252848.jpg

Snakk om å skifte uttrykk......
PA252849.jpg

Kvelden kan avsluttes sammen med en middels fornøyd kone...
PA252850.jpg

Jeg benyttet de visere som var tilgjengelige, altså de som satt på klokken, ideelt skulle disse vært annerledes, men det er i min verden "rent" nok. Det morsomme er at det var datoskifte ca tre min før midnatt opprinnelig, når jeg testet den i går, kom det temmelig korrekt - og dette var jo det jeg håpet å oppnå. Gjenstår å se om det også vedvarer, men ser ingen grunn til at ikke det skulle gå...

Eier av klokken får evt stå frem selv i dagens bilde sånn etterhvert.

Takk for titten :)

En kjempejobb Greg! Nå må bare TSèren som vedkjenner seg dette monsteret ordne noen orginale visere eller legge hodet på huggestabben:cool:

Kult, Greg!

Jeg er sikker på at hvis du lærer deg smøring og justering av 2824, 7750 og Rolex 3185/3186 kan du slutte i jobben på dagen;)

Dødskult, veldig motiverende. Får fart på motivasjonen om urmakerbenk i boden dette, med deg som mentor. Erfarte fort at Mathfjeld ikke er tålmodig nok til mine pølsefingre

Fabelaktig Greg!

Kort fag-spørsmål nå som du har det ferskt i hendene.
Orienteringen av datohjulet kontra skive og hulle i densamme?
Er dette en gitt orientering? eller kan man rotere en av dem for å få bedre "alignment"

(har en halv milimeter offset på mitt datohjul kontra hullet i skiven og lurer på hvor lett det er å endre :) )

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Og adam - du må justere datohjul, da skive sitter i en gitt posisjon. Det er to pins som er loddet på baksiden av skiven. Disse er det ikke lett å flytte på. De går inn i dertil egnede hull i selve verksplaten og strammes. Da enten med skruer eller som på dette verket, en enkel mekanisme hvor du bare vipper ut en "svingarm" som strammer inntil pin på skive for å holde denne på plass. Denne løsnes lett, helst med et plastinstrument da i hvert fall jeg er redd for riper hvis man benytter skrutrekkere eller andre instrumenter. Benytter tre og plast til alt der det er mulig. Håper det var svar godt nok.

Jeg leser "du" men regner det var noe krøll med personlige promomen her og tenker du skulle skrive "jeg" :)
Er et ETA 2824-2 som humper i Raven

Kjempekult! Veldig bra bilde-dokumentasjon av prosessen.

Men jeg må si at jeg synes original-skiva var kanonkul med "ranger" i rødt osv. osv. Hvorfor ville ikke eier beholde denne? Smak og behag vil jeg anta... :p

Utrolig bra Greg, veldig kjekk lesning dette, takk for at du deler! Det blir vel mer av dette i fremtiden? :mrgreen:

Jeg er imponert Greg, kjempe bra jobba :) Blir vell ikke færre forespørsler etter dette tenker jeg :p

Way to go Greg! Enig i at originalskiven kanskje er best, men det er vel ikke poenget her.