Frankenwatch....med en vri?

Medlem
2. aug. 2014
I et anfall av dårlig dømmekraft kjøpte jeg en "Omega" på et gatemarked i Italia...Ga jo ikke all verden og var forberedt på å bli grundig lurt...Glass og krone er uorginal - tror også baklokket er det med tanke på utydelig skrift inni. Er usikker på skiven, men finner ingen lik på nettet. Men så kommer overraskelsen: Inni tikker det en flott kronometersertifisert kaliber 564! Eller?? Har studert og sammenlignet og kan ikke finne noe som tyder på noe annet ihvertfall. Fint om en med erfaring kan komme med synspunkter. Og jada - verket går flott og er utrolig nøyaktig!

IMG_0870_zps4afc529b.jpg
[/IMG]
IMG_0871_zpsba5be5e5.jpg
[/IMG]
IMG_0876_zpsf12fd566.jpg
[/IMG]
IMG_0875_zps9e259f2a.jpg
[/IMG]
IMG_0874_zps9561a23e.jpg
[/IMG]
IMG_0873_zps776dffc5.jpg
[/IMG]

Velkommen til sonen!

Du glemte muligens det viktigste: Referansenummeret på innsiden av lokket. :) Det nok en 168.017 som kom med både kaliber 561 og 564, så verket er riktig for modellen. Constellation-modellene var kronometer-sertifiserte, så kvalitet på urverk her er meget bra. Omega sin 500-serie blir også regnet for å være noe av det bedre Omega har produsert. Serienummeret tilsier at denne er fra 1968.

Krone er enkelt å få fatt i, og burde ikke koste all verden. Samme med glass. Tror nok lokket er originalt, men må se på innsiden for å si det sikkert.

Disse Constellation-modellene ble det produsert veldig mange av, og er relativt rimelige i bruktmarkedet. De er utsatt for en del frankenvirksomhet, og det er vanskelig mange ganger å vurdere det, da Omega lagde disse med et stort antall skive- og viser-varianter.

Det som mange glemmer når det kjøper en slik en er service-kostnadene. Disse kostnadene er som regel større enn prisen på klokka. Skal du eksempelvis får full service på denne samt utskiftning av krone og glass snakker vi fort 2500. Jeg regner med at du ga mindre enn dette for klokka.

Skal du selge den etter en service kan du nok ikke forvente å få noe mer for den enn hva servicen kostet, dvs. 2500-3000.

Derfor er anbefalingen å få verket smurt opp og fikset og bruke den som den fine klokka den er.

Tusen takk for nyttig tilbakemelding! Da håper jeg kasse og skive er gode greier -og sørger for at verket får litt tlc. Det er vel ingen som SELGER klokkene sine vel? ;)

Lokket er nok ikke til denne modellen -se bildet. Referansenummeret henviser til en elektronisk modell av noe slag. Synes også teksten er såpass utydelig at jeg mistenker fake.

IMG_0854_zps9e5390b8.jpg

Lokket er nok ok. Men ikke til denne kassa. Kassa er fra en Cal 1250 Geneve electronic (198.030), baklokket fra en Constellation electronic og urverket med skiva fra en Constellation C-shape (168.017). Så her var det mye rart.

Ja, referansenummeret ga oss mye informasjon her.

Først og fremst at det er feil lokk som du allerede har funnet ut. Og feil kasse (som @ketiljo så bra spotta!). Og feil urverk/skive. Denne klokken er nok dessverre så franken at det er vanskelig å si sikkert hva som var utgangspunktet for "byggingen".

Jeg må si at dette er første gang jeg har sett ei Omega-klokke som har feil kasse og verk-kombinasjon og spesielt det å sette inn et mekanisk verk i en kasse som har huset et elektronisk et.

Du får vurdere om du skal beholde denne som en dele-klokke, den har nok ingen samle-verdi. Verket (cal. 564) ser ut til å være i god stand og er et ettertraktet dele-verk, så det er nok det eneste som har noe verdi her.

Personlig ville jeg nok ikke tatt meg bryet med å få en service på denne. Jeg ville enten beholdt det som et fremtidig deleverk, eventuelt solgt det til noen som trenger delene.

Redigert av en moderator:
Tusen takk nok en gang for nyttige tilbakemeldinger. Spesielt kassen har gitt meg mye hodebry, men nå fikk jeg ihvertfall den på plass...Jeg kan åpenbart stille i "VM i franken-Omega" og sannsynligvis stikke av med en pall-plassering;).

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men mitt første instinkt er vel å ta utgangspkt i skive og verk og prøve å få tak i riktig kasse og baklokk. Dere får gi et ord hvis dere har noe sånt liggende.

Jeg ville enten beholdt det som et fremtidig deleverk, eventuelt solgt det til noen som trenger delene.
Eller bruke den som en morsom bruksklokke det ikke er så farlig med. Stygg er den jo tross alt ikke, og siden den ikke gir seg ut for å være en sjelden modell eller noe annet den ikke er, synes jeg en franken av såpass gamle deler kan være kurant å gå med på armen.

Nettopp solgt en klokke og kjøper vil gjøre opp via PayEx. Ser jo legit ut på nett men aldri hørt om det engang jeg? Erfaringer?

Edit: It Avisen referer til det som bla "finn.no sin betalingsgarant" så er vel bare jeg som ikke har fulgt med i timen her ;)http://www.itavisen.no/nyheter/dette-er-finn-svindlernes-nye-triks-5295

Stemmer at finn.no linker til denne tjenesten. Har brukt det en gang som betaler og det du skal være oppmerksom på er at payex tar noen prosenter (4-5?, gidder ikke sjekke) slik at du må kalkulerer det inn i avtalt salgsbeløp. Tar jo også litt tid før du faktisk får pengene(1-2 uker?)

Eller bruke den som en morsom bruksklokke det ikke er så farlig med. Stygg er den jo tross alt ikke, og siden den ikke gir seg ut for å være en sjelden modell eller noe annet den ikke er, synes jeg en franken av såpass gamle deler kan være kurant å gå med på armen.

Enig i det, fin bruksklokke.

Skal vedde på at verket med skiva har stått i ei gullklokke som har blitt skrotet for gullvekta, mens Geneve'n har mistet verket på grunn av delemangel. Størrelsen på cal 1250 og 56x-serien er omtrent lik, så det passer nok i kassa.