Frederique Constant

Medlem
15. nov. 2014
Sted
Bærum
Hva er deres meninger om Frederique Constant?

Ser at de har veldig fine og elegante klokker til gode priser, spesielt på bruktmarkedet.
Har aldri vært borti en av disse klokkene, så jeg lurer litt på hvordan finishen og byggekvaliteten er?

På forhånd takk for alle svar

Slimline Moonphase er syyyyykt sleeek og rå!
Litt for dyr for min lommebok akkurat nå, sitter for mye på Nordnet for tiden :p

Men det ligger en Clear Vision ute på finn.no, men skulle gjerne vært 1500,- billigere :(

Skulle likt å få sett litt på disse klokkene irl, vet du hvor man får tittet på disse i Norge? Oslo/Bærum/Asker

Du har iallefall Tidemann i Oslo og Roll Hansen i Drammen. Mulig du finner flere om du sjekker nettsiden til FC. Slimline Moonphase er råfin IRL.

David Andersen på Egertorget har også FC. Fantastisk flotte klokker! Spesielt Monphase

Ja, den Slimline Moonphase er utrolig nice! Spesielt i den blåfargen.

Hvorfor er ikke disse klokkene så populære egentlig? Er det pga høyt antall produserte klokker? For kort historie?

Ja, den Slimline Moonphase er utrolig nice! Spesielt i den blåfargen.

Hvorfor er ikke disse klokkene så populære egentlig? Er det pga høyt antall produserte klokker? For kort historie?

De hadde den blå inne hos David Andersen på fredag i hvert fall.

Det at de ikke er så populære er vel en kombinasjon av flere faktorer (man må egentlig definere 'populær'. Populær blant hvem?): Kort historie, merket er ikke engang 30 år gammelt. Stort sett drevet med ETA-baserte verk, kun de siste årene inhouse og da kun i en håndfull modeller. Kolleksjonen består fortsatt for det meste av ETA-baserte verk. Ensformig og intetsigende kolleksjon (for meg). Det er kun Moonphase som skiller seg ut i mine øyne og den har jo ikke akkurat et revolusjonerende design.

Prissegmentet de har lagt seg på er også litt vanskelig. Inhouse-klokkene dems koster rundt 25k. For 10k+ mindre får du Longines som har en lang historie, er imo underpriset (cal 688 er knall! 'in-house'). Dog kun ETA-baserte verk (Cal 688 er et verk utviklet av ETA eksklusivt for Longines). For 10k opp så har du Omega, Zenith, etc.

Det som er kult med FC er at de tørr å satse in-house. De er selvstendige også. Ikke eid av Swatch, Richemont eller annet. De har jo også kjøpt opp Alpina og har begynt å rulle ut in-house der. Alpina er generelt litt mer sportlige klokker.

Nydelig er FC Moonphase dog. Kunne godt tenkt meg en blå en. Spesielt nå som det kommer en 40mm utgave!

Tenker på populariteten her inne blant annet.

Har ikke spottet så mange heller. På jobben min, Mathallen, pleier jeg å se klokker i alle forskjellige prisklasser.. Alt fra Tissot, Certina til AP og PP.. Veeldig mange Rolex'er.

Ja, du har et poeng der når det gjelder at feks Omega ligger ca 10-15K over ..

Rent estetisk syns jeg FC klokkene er veldig fine.
Og for min lommebok pr dags dato er det overkommelig :)