FS: Vintage IWC Automatic - 18K - Pellaton 8541B klassiker.

Medlem
5. juni 2012
Innlegg
6
Hei!

På tide å lufte interessen for et virkelig vakkert og klassisk IWC ur.

51652-6_zps83ee6f25.jpg


51652-2_zpsd49e55fc.jpg


51652-4_zpsa3326ed3.jpg


51652-5_zps8755d033.jpg


51652-7_zps67b07a0a.jpg


51652-8_zpsc0e0c9b1.jpg





IWC katalog side (modell 85347 T):
1818_1-80_zps5dbb2766.jpg




Dette er et fantastisk IWC herreur fra 1970 tallet. Uret har hatt en full service for 1 1/2 år siden og har knapt vært brukt siden. Perfekt til "formal".

8541B urverket er det siste i serien av de opprinnelige IWC "in-house" Pellaton verk. Det er det samme urverket som benyttes i den svært lignende Ingenieur automatic modellen. (se link for info: bidfun-db Archive: Watch Movements: IWC 8541B)

Urkassen er av det litt større format for den tiden (35mm). De fleste IWC urene av denne type er 33-34mm.
IWC Referanse er 1818.

Bortsett fra noen svært små merker (dette er et 40 år gammelt ur) som en behøver lupe for å se, så fremstår uret i tilnærmet NOS tilstand. Skiven er strøken og original med sølv "sun-ray" struktur (ikke refinish).
Både kassen og baklokket er i 18K gull. Visere er strøkne. Kronen er original.

Baklokket har inskripsjoner. Jeg overlater til ny eier å bestemme om det skal poleres bort eller ikke. Jeg har fått en gullsmed til å se på dette, og det vil ikke by på problemer å ta denne bort.
Jeg har selv beholdt inskripsjonen siden jeg synes gamle ur skal få ha sin historie, men dette er en smakssak!

Uret leveres på en god kvalitet sort "kroko" rem med en forgylt spenne (ikke IWC).

Kvittering på utført full service av urverket hos velrenommert engelsk urmaker medfølger.
Uret leveres i et IWC merket reisefutteral av nyere dato.

IWC 18K/8541B ur omsettes på e-bay og andre slike steder for 25-30.000 om dagen. Dette uret fremstår bedre enn noen av de jeg har sett på en god stund.

Jeg selger dette dels for de det ikke får armtid (det er for flott, og det er lenge mellom hver gang jeg har smokingen på om dagen), og dels for å finansiere en ny "gral".
Et rent salg er foretrukket, men mellombytte i vintage chronografer, JLC/Zenith eller lignende kan vurderes.

Pris ved rent salg NOK20.000,- eller bud.

Ta kontakt for visning i god tid da uret må hentes i bankboks. Uret og jeg befinner oss i Drammens området.

PM eller Mail på 69northernman@gmail.com


PS! Skambud vil bli ignorert.
 
Redigert:
Påskebump

Åpen for forslag og bud innen fornuftens grenser. Dette er et flott ur som fortjener et godt hjem.
Går eventuelt ut på andre fora over påske, men hadde vært hyggelig om noen her inne kunne ha glede av det.

Ønsker en god påske! :cool:
 
Pris-Bump

Kvier meg for å gå utaskjærs med denne. Ny pris. Et fantastisk urverk og historisk flott IWC i 18K gull.
f2f mulig i Oslo/Drammen.