Fukt inne i klokken

Medlem
9. juni 2011
Fruen har en 116200 som fikk ny blå skive for en liten stund siden. Virker som kronen har blitt plassert på uten pakkning da den oppfører seg "rart" som billigere ur når den skrus på. Det som har skjedd er at den har blitt badet med og det har kommet fukt inn på glasset. Problemet er at vi ikke er tilbake i norge der klokken er kjøpt før neste mandag, overleveren den frem til da? Har skrudd ut kronen og lagt den på en lampe, men usikker på hvor mye det hjelper mtp at det sikkert er pakninger i mellom

Edit: bilde

Redigert:
svaret er nok dessverre nei.
fikk fukt i en seiko dykker på ferie, og når jeg endelig kom hjem og fikk urmaker til å åpne baklokket etter litt over en halv uke hadde rusten satt sine spor på skive, visere og urverk.
hadde da skrudd ut kronen og lagt den i sollyset i håp om at den skulle tørke ut av seg selv.
finn en eller annen urmaker der hvor dere er nå, og få dem til å skru av baklokket før du ligger den i solen for tørk.

Tusen takk for raske svar! Funnet en Rolex AD hvor vi er nå, men åpner ikke før klokken 1000 i morgen og stenger klokken 1700 (er i asia). Drar før 1000 på onsdag, mao noen som vet om 7 timer med avfukting holder?

Edit: Er det noen som vet om alle rolex retail butikker har eget verkested i butikk/mulighet til å skru av baklokket?

Redigert:
Tusen takk for raske svar! Funnet en Rolex AD hvor vi er nå, men åpner ikke før klokken 1000 i morgen og stenger klokken 1700 (er i asia). Drar før 1000 på onsdag, mao noen som vet om 7 timer med avfukting holder?

Edit: Er det noen som vet om alle rolex retail butikker har eget verkested i butikk/mulighet til å skru av baklokket?

Du kan evt kjøpe no kraftig teip og lage deg en teip-ball som du prøver å vri opp baklokket med. Kan være verdifull førstehjelp.

Du kan evt kjøpe no kraftig teip og lage deg en teip-ball som du prøver å vri opp baklokket med. Kan være verdifull førstehjelp.

Bare en kommentar til mitt eget innlegg: Usikker på hvordan AD vil se på dette. Mulig du da vil bryte en eller annen form for garanti/reklamasjon...?

Yikes, hvilken urmaker byttet skiven? Her har det nok ikke vært gjort god nok jobb...

Har ikke sjangs til å skru opp lokket med mine labber dessverre @acnorway, men takk for tips!

Skal ikke nevne noen navn før jeg er sikker, men uansett er det en super forhandler som evt har vært litt sliten på en mandag. Noe jeg kan kjenne meg godt igjen i.... Uansett aldri opplevd at klokker i denne priskategorien har vært så "metall mot metall" følelse når kronen skrus og at den har løsnet av seg selv etter å ha vært godt skrudd igjen. Noe som vet om pakningen blir fjernet ved skivebytte? Hvis ikke faller jo hele teorien min i grus.

Det viktigste er at den ikke tar skade av det. Ser ut som det bare er fukt som legger seg på glasset (blir borte når den får litt tempratur over en lampe og kommer tilbake ved avkjøling. Kan se ut som det blir mindre for hvergang, men det er kanskje bare ønsketenkning hehe

Redigert av en moderator:
Kjipt, håper det ordner seg. Men er ikke dette noe som isåfall kanskje bør gå på den uheldige urmakern sin kappe? Hvis urmakern har gjort en dårlig jobb selvfølgelig.

Uten sammenlikning forøvrig, men da jeg leverte inn en Omega til reparasjon spurte jeg om de kunne trykkteste den etter fullført arbeid. Svaret var at det var selvsagt standard. Vet ikke hvordan det er i dette tilfellet, men skulle jo tro at dette gjøres etter at kassen har vært åpnet!?

Kanskje du bør ta en telefon til urmakeren som har gjort jobben og legge frem saken. Om du spør om det er noe du kan gjøre for å minimere skadene, setter han sikkert pris på det.

Det store spørsmålet er om fukten kommer av ferskvann eller saltvann.
Saltvann kan være absolutt ødeleggende på kort tid - får håpe det kommer av ferskvann..

Da har jeg kommet hjem fra middag og klokken er nå helt fri for dugg på glasset etter "lampe behandling". I morgen går turen til AD håper jeg at de får åpnet baklokket og tørket verket. Snakket med urmakeren som sa at de alltid trykktester og syns det hørtes veldig rart ut om pakkningen ikke var på, men samtalen gikk i hovedsak utpå hva vi gjør next. Hvis det bare er fukt på glasset og ikke vann/veske holder det sikkert til jeg kommer hjem, men i utgp begynner "corrosion" prosessen med engang så lokket må av, uret ut og tørkes over varmelampe. Dette hadde de brukt 1-2timer og ikke kostet "rare" kronene hos urmakeren i norge. Mao hvis de får gjort det her i morgen som de gjør hos den norske AD så er alt i orden i løpet av morgendagen. Da vil jeg jo evt finne ut om alt er som det skal være mtp pakkninger osv. Uansett det kommer til å ordne seg!

Etter noen glass til maten skjemmer jeg meg egentlig mest over at jeg i denne delen av verden har denne bekymringen og får prøve å omsette nestenkjærligheten fra tidssonen til de rundt meg her.

Tusen takk for raske og super gode tips!!!!

Redigert:
Liten oppdatering for å bidra litt til forumet, seslvom det for de fleste av dere sikkert er barneskole lærdm

Da har vi vært hos AD her i colombo sri lanka som har holdt på i over 40år av samme familie, super hyggelig gjeng!!!

De åpnet klokken og fryktet det værste da det så slik ut:

Selvom klokken ikke har vært i bruk mer enn max en uke siden oppholdet hos AD sa de at dette er sånn det kan se ut etter bare 2-3 dager med klorvann (enda raskere med saltvann). Heldigvis fikk de konstatert at det ikke hadde påvirket verket enda, men klokken trenger en service. Dette fikk de selvsagt ikke tid til da vi drar i morgen, men de renset det som var av rust og sa at det skulle gå helt fint å vente med service til vi kommer hjem på mandag om 6 dager.

De trykktestet også klokken og alt var i orden så min synsing var (kanskje som forventet) helt bak mål.

Konen fikk streng beskjed om alltid å sjekke kronen før hun bruker klokken i vann, men enda strengere beskjed om at den skal brukes og ikke ligge igjen på land, hvis ikke var det ikke vits i å kjøpe rolex eller en annen dykker for den saks skyld.

Det de sa at det var helt riktig av sonens medlemmer og min norske AD å sende oss dirkete til nærmeste AD, så takk til dere. Hadde vi vært langt ute i jungelen eller på en øde øy for flere dager så hadde vi gjort det lurest i å fylle klokken med vann og lukket kronen som et macgyver tips ;)

Det beste med hele opplevelsen var at de dro oss med på hele prosessen og viste oss det ene og det andre på bakrommet der de tar service og de ville ikke høre snakk om betaling for at 3 mann svingte seg rundt for oss i 30min

Da ender nok hele hendelsen med at man lærer så lenge man lever og at det er litt ekstra betryggende at rolex trener folkene som er i "butikk" over hele verden

Liten avsluttning på denne saken.

Fått tilbake klokken etter 2mnd på "sykehus" hvor MYE måtte skiftes ut. Så til skrekk og advarsel, det er lurt å sjekke kronen før man legger på svøm

Utskiftede deler: