Fuktskade

Andreaskh

UTESTENGT
Medlem
6. juli 2013
Sted
Oslo, Nordstrand
Hei og god kveld

I går kveld var jeg litt uaktsom og skylte min nyanskaffende Tag Heuer under vasken. Trodde klokken skulle tåle litt vann, når det i utgangspunktet er et dykkerur, men det gjorde den ikke. Utover kvelden i går, og dagen i dag har det blitt fuktighet under glasset, lurer på hva det vil koste og få fikset dette. Uret er fra 97'

Håper noen kan bidra med svar, med ca overslag på kostnad.

Takk på forhånd for svar.

image_zps2c286021.jpg
[/URL][/IMG]

Veldig uklart bilde, men det er mest fuktighet mellom 6 og 8 tallet, markert med rødt. Det er generelt fuktighet under hele skiven, men er verst der det er markert. Det virker også som at når jeg tar klokken av, blir det mindre dugg på innsiden av glasset..

Andreas

Her bør du snarest få av baklokket, og legge klokken over en varmekilde (f.eks. en lampe) for å tørke vekk fuktigheten.

Etter mitt skjønn bør klokken nå også serves av to grunner. 1. For å rense opp og få ny olje i verket etter at det har vært utsatt for fukt. 2. For å skifte pakninger under baklokk og ved krone slik at klokken igjen blir vanntett.

Trekk ut kronen og få klokken til en urmaker asap!
Tipper prisen på full service samt tørking av verket vil komme på 3000-3500.

Trekk ut kronen og få klokken til en urmaker asap!
Tipper prisen på full service samt tørking av verket vil komme på 3000-3500.

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt meg en service.. har ikke ressurser til det nå, skal til usa om et par dager. Uret går, og går på sekundet faktisk, så lenge jeg holder det unna vann bør det vel gå fint?
@boenna_69 - jeg har satt den over en lampe nå.

Redigert av en moderator:
Dersom det har kommet fukt på urverket vil det over all sannsynlighet ruste. Dersom du ikke får byttet ut de delene av urverket som har blitt utsatt for fuktskade og evt begynt å ruste vil rusten fort spre seg og du risikerer at urverket blir totalskadet. Selv om Klokken går greit akkurat nå så kan det fort hende at det ikke er tilfellet dersom evt rust begynner å spre seg. Jeg ville ihvertfall tatt klokken inn til en sjekk. Da får du raskt vite om det er krise eller ikke.

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt meg en service.. har ikke ressurser til det nå, skal til usa om et par dager. Uret går, og går på sekundet faktisk, så lenge jeg holder det unna vann bør det vel gå fint?

Ikke spydig ment eller noe, men tviler på at det hjelper å sette den under en lampe hvis du ikke har åpnet baklokket!?
Eller har du?

Du må få av baklokket. Nytter ikke å varme over en lampe så lenge lokket er på.

Dette skjedde meg med det første uret jeg kjøpte nytt. Ringte urmaker, hvor hun rådet meg til å trekke ut kronen og legge uret med glasset ned på varmt underlag. F.eks. flisene på badet over natten, for deretter å komme innom med klokken neste dag så fort som jeg hadde anledning.

Heldigvis tok hun inn uret jeg kjøpte og gav meg et nytt identisk et:)

Slenger meg på de andre som mener du burde oppsøke urmaker. Kjedelig, og langt dyrere om urverket faktisk begynner å ruste. Lykke til!

Har ikke fått av baklokket, nei.. har ikke utstyr til det. Jeg er rookie på slikt. Men skal ta tips fra dere med mer erfaring, kommer til å dra ned til Protid i Oslo i morgen, høre hva de sier.

takk for hjelpen!

Dette er hvorfor det er greit og trykkteste klokker man ikke vet/har noen historikk på. Generelt sett er det greit og trykkteste relativt ofte. Spesielt om man har planer om å leke med vann. Som de andre sier, få en proff til og se på den ASAP. Lykke til :)

Dette er hvorfor det er greit og trykkteste klokker man ikke vet/har noen historikk på. Generelt sett er det greit og trykkteste relativt ofte. Spesielt om man har planer om å leke med vann. Som de andre sier, få en proff til og se på den ASAP. Lykke til :)

1+ Jeg trykktester alltid klokker jeg kjøper brukt før de kommer i kontakt med vann. En veldig god regel. Utenom Paneraien jeg nylig kjøpte. Det er tross alt Greg som var selger, og han hadde trykktestet den for kort tid siden :)

Håper det ordner seg for trådstarter, og at det blir en billig affære!