Går som en Panerai...

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Sted
Ingensted
La oss dele erfaringer om hvordan våre Panerai egentlig går.

Mine har gått som følger:

>Pam312 med cal.9000 : +2 sek./døgnet
>Pam424 med cal.3000 : ingen sekundviser, antatt som 422 - se under.
>Pam372 med cal.3000 : ingen sekundviser, antatt som 422 - se under.

>Pam422 med cal.3001 : 1st. døgn: +20 sek, 2nd døgn: +2 sek, 3dj døgn: -20sek.
Altså innenfor gangreserven på 3 døgn meget bra, men målt døgn for døgn, ikke særlig imponerende.

Det virker som om systemet på cal.300x med 2 stk. gangfjærer, ikke helt klarer å avgi en jevn energi gjennom løpeverket, under hele gangreserve tiden. En timegrapher vil nødvendigvis ikke kunne vise dette forhold.
Sjarmerende imperfekt synes jeg, mens andre sikkert hadde blitt sprø av en slik variasjon.

Andre erfaringer?

• Liker
Reaksjoner: Anders.Aa og Qwestern
Gøy tema!

Pam 1305 med cal.P.9010 + 5 sek pr døgn. Veldig stabilt målt med app daglig over 14dager...dette ved kontinuerlig bruk. Må da anta at den har vært omtrent like trukket gjennom hele perioden.

Skal sies at den også høres ut som en Panerai. Rotoren bråker fælt. Kan høre den når jeg snur på håndleddet for å sjekke tiden....

Anders

• Liker
Reaksjoner: Gin og Qwestern
Pam111 : 2 minutter for fort på 2 døgn.

Burde definitivt vært inne for en justering. På den annen side ikke helt krise da jeg uansett trekker den hver dag.

@Gin, dette minner meg om min gamle 423. Det skal ikke være slik, den skal gå jevnere enn det. Klok av skade gikk jeg for 372, uten sekundviser, og uten nevneverdig avvik.

Når det er sagt, så gikk 312’n min bra, 233 gikk litt fort, men ble aldri «innkjørt» før flipping. 1B går også bra.

@Gin, dette minner meg om min gamle 423. Det skal ikke være slik, den skal gå jevnere enn det. Klok av skade gikk jeg for 372, uten sekundviser, og uten nevneverdig avvik.
.
372 har nok akkurat det samme forløpet, men uten sekundviser oppdager du det bare ikke. Min tidligere 372 var omtrent lik min nåværende 422. Twixt appen (bilde analyse av viser posisjonen) viste(er) omtrentlig dette, men timegrafer appen Kello viste(er) ikke avvik i det hele tatt.
Kontaktet Panerai direkte om dette og de svarte at P3000 serien måtte måles over flere døgn, dette pga de serie-koblede doble fjærhus.
At dette avslører et "dårlig" konstruert urverk, tror jeg nok vi bare må erkjenne.

372 har nok akkurat det samme forløpet, men uten sekundviser oppdager du det bare ikke. Min tidligere 372 var omtrent lik min nåværende 422. Twixt appen (bilde analyse av viser posisjonen) viste(er) omtrentlig dette, men timegrafer appen Kello viste(er) ikke avvik i det hele tatt.
Kontaktet Panerai direkte om dette og de svarte at P3000 serien måtte måles over flere døgn, dette pga de serie-koblede doble fjærhus.
At dette avslører et "dårlig" konstruert urverk, tror jeg nok vi bare må erkjenne.
Merkelig, jeg fikk motsatt svar av Panerai. Hadde jeg fått ditt svar, måtte jeg levd med det. Det er ikke slik st jeg nødvendigvis trekker hver tredje dag, men kanskje annenhver dag, noen ganger hver dag. Merker ikke at den går raskt likevel. Delvis enig kan jeg likevel være, da Panerai ikke er det mest nøyaktige jeg har. Det den mangler i nøyaktighet, tar den heldigvis igjen på sjarm:)

• Liker
Reaksjoner: Qwestern og Gin