Går svært mye for fort, helt plutselig

Medlem
13. juli 2014
Jeg har en Cartier Tank Francaise automatic som har begynt å gå 5 minutt, eller mer, for fort pr. døgn. Det virker ikke som om det går jevnt for fort, men at det er noe som gjør at det "hopper" uten at jeg klarer å fange hva.

Noen ide hva dette kan være?

Klokka var på service for mindre enn 1.5 år siden. Virker også som om gangreserven er lavm men den er kanskje ikke stor uansett på dette uret.

Klokka er forresten 15 år gammel, service er fulgt.

Hadde det vært en Seiko hadde jeg bedt deg om å kakke klokka i bordet, men nå ble jeg usikker. Mulig den bare trenger En avmagnetisering, en smal sak for en urmaker:)

Når dette skjedde med en Tag Heuer jeg eide så var det en avmagnetisering som trengtes. Jeg betalte 500 kr for det, regulering og trykktest hos min lokale AD.

Klokken startet med å gå fryktelig fort (tror det var så mye som 10 minutter pr 24 timer) etter at jeg hadde hjulpet til som sjåfør av en gammel traktor noen timer. Etter dette så har jeg passet på å ta av meg automatiske klokker før jeg setter meg inn i det gamle beistet.

Hovedmistenkte i magnetiseringsaken: høytaler, induksjonstopp, tyverisikringfjerner i skranken i klesbutikken.