Går urverk seg til?

Medlem
15. des. 2012
Jeg lurer på er om urverk ”går seg til”? Jeg har en Tudor Pelagos som jeg kjøpte (brukt) for noen måneder siden. I begynnelsen gikk den 5-6 sekunder for fort i døgnet, men nå ser det ut til at klokken har sakket litt og går ca 1 sekund for fort hver dag. Har urverket ”gått seg til” og kan jeg nå forvente at det vil holde tiden like godt i framtiden, eller vil det sakke mer og mer?
Jeg tenkte det sikkert var en eller annen urmaker eller hobby urmaker der ute som kunne svare meg her på sonen. For så vidt kan jeg erindre å ha lest noe om temaet før, men akkurat nå finner jeg ikke den tråden.

Dette er vell veldig omdiskutert, men en skal "gå inn" en klokke i noen måneder før en ser reel nøyaktighet til uret. Er den veldig rask eller treg da så går du bare innom urmakeren du kjøpte den av så vil de regulere den for deg :)

Husker jeg var litt skuffet da min første ordentlige ur (Breitling SA) med ETA7750 chronometer gikk 10s+/d, men det har heldig vis roet seg ned til 4s+/d.

Så man kan jo si at urverk går seg litt til. Oljer blir smurt litt godt rundt og alt blir "slitt litt sammen" tror jeg da! :)