Gérald Genta

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Sted
Gullkysten
1931-2011. RIP.
Legendarisk sveitsisk klokkedesigner.

Vi vet alle (?) at han designet AP Royal Oak og PP Nautilus, to ikoniske ur, fantastisk flotte er de.

220px-Gerald_Genta.jpg

Fra wiki:
Genta's work with Universal would be a precursor to future collaborations with other brands in Switzerland and throughout Europe, including Omega's Constellation (1959); Patek Philippe's Golden Eclipse (1968). Audemars Piguet's Royal Oak (1970), IWC's Ingenieur (1976); Patek Philippe's Nautilus (1976); and Cartier's Pasha de Cartier (1997)
Wow, du snakker om å sette horologiske spor :cool::eek:

Mannen designet ikke bare for andre, han hadde også et eget brand, som bar hans navn.

Men seriøst (;)), kan noen sende meg en pose av det kjære GG hadde røykt da han designet denne? :D
Dog er den kul, da :)
gg_arena__sport_bi-retro-1.jpg

Ha ha, ser ut som blanding av en badevekt og noe barna får i premie på lykkehjulet på 17. mai.
Det er vel bare prisen som signaliserer at dette er førsteklasses urdesign.

Dette må være en spøk.
Min første tanke var som Petrofs - badevekt. Han hadde nok røykt sokkene sine da han satte seg ved tegnebordet den dagen.

Jeg har vel lyst på alle klokkene han har designet - inkludert badevekten :confused:

Man må vel tegne en badevekt innimellom slik at det som virkelig er bra blir satt pris på :D

Skulle jeg hatt en GG hadde valget vært enkelt

9329-GG.jpg

Denne klokken er bare så fantastisk kul.

Hehe. WIS-status er i hvert fall sikret bæreren av dén, Mathfjeld. Alle vil tro du har en 49 kroners jallaklokke. Sweet.

GG er en av de råeste, hadde vært artig med en GG-samling. :)
Den Mikke-Mus klokken er helt rå, står langt oppe på listen over "useriøse" drømmeur.. :p

Slippe en liten bombe:

rundt år 2000 bløe merket Gerald genta kjøpt opp av Bulgari. Da begynte hr. Genta å designe ur for et annet merke, nemlig "Gerald Charles". Med andre ord, det kan være bulgari-designede ur dre sikler på, ikke gerald's sine.

PS. De fleste urene han designet for gerald charles skal ifølge kilder på WUS være utsolgt.

Legenden som skapte min grail, RIP. Det andre han designet.. Litt av hvert. Badevekten vil jeg ikke ha hvertfall, men mikkeklokken til Mathfjeld, ja takk.

Her er et ikke så bra bilde av mine to Universal Geneve Polerouter. Designet av GG i 1954, da han var 23 år! De ser bedre ut i virkeligheten, virkelig et klassisk design.

IMG_5442.jpg

"Badevekta" er vel en variant av "Bi-retro"-klokken til GG som kom i mange varianter. Mikkeklokka som er linket til er en annen versjon. Den originalt het vel serien: "Gefica", kanskje først og fremst kjent på grunn av den utradisjonelle bronsjekassen. Et eksemplar av denne var til salgs på Tidssonen for en stund siden, og jeg må si at den fristet veldig.

"Arena"-modellene (som "Badevekten" er en versjon av) ligner veldig på de originale Gerald Genta-klokkene Gefica, men kom så vidt jeg skjønner i 2005 - altså noen år etter at Genta var ute av Gerald Genta. (badevekten er på tross av sitt retro utseende fra ca. år 2008?) Firmaet Gerald Genta ble solgt ca. år 2000, og Genta begynte å designe klokker under navnet: Gerald Charles.

Så vidt jeg skjønner kan ikke Genta beskyldes for å ha hatt noe med "badevekten" å gjøre, annet enn at han designet klokken som inspirerte den.

"Badevekta" er vel en variant av "Bi-retro"-klokken til GG som kom i mange varianter. Mikkeklokka som er linket til er en annen versjon. Den originalt het vel serien: "Gefica", kanskje først og fremst kjent på grunn av den utradisjonelle bronsjekassen. Et eksemplar av denne var til salgs på Tidssonen for en stund siden, og jeg må si at den fristet veldig.

"Arena"-modellene (som "Badevekten" er en versjon av) ligner veldig på de originale Gerald Genta-klokkene Gefica, men kom så vidt jeg skjønner i 2005 - altså noen år etter at Genta var ute av Gerald Genta. (badevekten er på tross av sitt retro utseende fra ca. år 2008?) Firmaet Gerald Genta ble solgt ca. år 2000, og Genta begynte å designe klokker under navnet: Gerald Charles.

Så vidt jeg skjønner kan ikke Genta beskyldes for å ha hatt noe med "badevekten" å gjøre, annet enn at han designet klokken som inspirerte den.

Takk for info, dette ante jeg ikke. (mm)

Det er et annet ikon som man sjeldent assosierer med Gerald Genta men som er muligens hans mestselgende design :
Cartier-Pasha-Watch.jpg