Gallet Multichron Calender. Har jeg gjort noe dumt?

Medlem
1. okt. 2013
Innlegg
231
Etter jeg for et års tid siden kjøpte en 50-talls Ulysse Nardin Chrono med 2 registers Valjoux 23 har jeg hatt utrolig lyst på en klokke med 72. Kvalitetsfølelsen i verket og historien har trigget meg, men de fleste aktuelle har vært uforholdsmessig dyre da jeg har kikket.
Igår kom jeg da "i skade" for å trykke buy now på klokken i denne linken https://www.ebay.com/itm/1950s-GALL...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Men ikke etter å ha lest og sjekket litt selvsagt. Det kan se ut til at kassen tilhører serien på bilde 2 i denne linken (men da i SS istedenfor gull selvsagt http://www.galletworld.com/gallet_watch_multichron_calendar.html
Det er åpenbart at klokken vil trenge en rens/overhaling, og jeg er ganske nervøs ettersom jeg har kjøpt en klokke uten info om diameter, urverk eller bilder av urverket. Men selger sier i annonsen at den går og at alt virker med unntak av datoviseren. Det faktum og at selgers tidligere feedback ser ut til å vise at han/hun selger litt diverse funnet i skuffer og skap i gamle hus (arvegods etc), fikk meg til å ta sjansen på at det kanskje er "the real deal". Så legge noen tusen i en overhaling og ha en utrolig kul Vintage chrono med Valjoux 72 urverk!


Innspill?
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Uten at jeg har noen videre kompetanse på merket, ser det ihvertfall for meg ut som en ganske åpenbar re-dial. Og ikke av det mest elegante slaget er jeg redd. Her ville jeg faktisk vurdert å fått pusset opp skiven skikkelig i forbindelse med service. Den blir kanskje ikke original, men jeg tror den vil bli bedre enn den er nå. Om jeg er helt på bærtur her får heller noen arrestere meg.
 
Hvem pusser i så tilfelle opp skiver? Jeg hørte med Vidar på kolbotn ur i forbindelse med en annen klokke, og ettersom jeg forstod på han så lå visstnok de som hadde peiling på å tegne på urskivene 7 fot under. Og det var en dessverre utdøende rase.
 
Hvem pusser i så tilfelle opp skiver? Jeg hørte med Vidar på kolbotn ur i forbindelse med en annen klokke, og ettersom jeg forstod på han så lå visstnok de som hadde peiling på å tegne på urskivene 7 fot under. Og det var en dessverre utdøende rase.

Det er flere som utfører dette internasjonalt, de siste årene er det kommet (skremmende) gode redials fra Korea bl.a. Her har OP en jobb å gjøre selv. Jeg er som @acnorway temmelig overbevist om at dette er en redial - og ikke særlig god en, på et slikt ur er det verdt å få dette gjort, da den likevel ikke er original.
 
Det er flere som utfører dette internasjonalt, de siste årene er det kommet (skremmende) gode redials fra Korea bl.a. Her har OP en jobb å gjøre selv. Jeg er som @acnorway temmelig overbevist om at dette er en redial - og ikke særlig god en, på et slikt ur er det verdt å få dette gjort, da den likevel ikke er original.


Dersom det er redial kan jeg iallfall trolig kreve å få noe penger igjen, ettersom annonsen påstår det er original skive, og selger har 100% på feedback så langt. Det sagt har jeg lyst til å være litt optimistisk og si at noe av det dårlige inntrykket kan forsvinne dersom man zoomer inn på bildene og oppdager at en del av "feilene" man ser kan skyldes mye riper og uregelmessigheter i glasset. Det sagt så blir jeg selvsagt litt usikker når dere begge sier det er redial. Ellers en annen ting som kan tale positivt, er at det virker til at alle viserene er de originale litt blåaktige viserene som flere Gallet fra den tiden hadde. Hva skulle årsaken til å rediale en sånn klokke være? Og er det gjort kan det se ut til at det er veldig lenge siden i så tilfelle?
 
Skiven vil jeg ikke uttale meg om før jeg eventuelt har studert den med lupe.

Jeg er litt mer bekymret over at pusherene for justering av måned og dag ser ut til å mangle?
 
Jeg ser forbi ujevnhetene i glasset når jeg påstår at det er en re-dial. Den meningen er i hovedsak basert på at markørene på sub-dials ikke er malt helt ut i kanten på området med sirkulært mønster + at timemarkørene er malt godt inn på de ulike sub-dials. Se for eksempel 2-talllet på bildet under (mens det f.eks. ikke er tilfellet med 8-tallet. 10-tallet er malt litt ned på sub-dial, men ikke i samme grad som 2-tallet). I tillegg virker det meste ganske unøyaktig gjennomført.
s-l500.jpg
 
Redigert:
Ser du nøye etter kan du forøvrig også se at den malte sirkelen i alle sub-dials ikke er sentrert i forhold til det sirkulære mønsteret.

Edit:
Her er et eksempel med forholdstall (ingen benevning).
Capture.PNG
 
Redigert:
Skiven vil jeg ikke uttale meg om før jeg eventuelt har studert den med lupe.

Jeg er litt mer bekymret over at pusherene for justering av måned og dag ser ut til å mangle?

De mangler nok ikke. Men på de tidligere utgavene så stikker de ikke ut slik som på versjonene etter 1956.https://cdn3.bigcommerce.com/s-em95...s/741/3961/_DSC9976__07662.1494520910.JPG?c=2

Men ellers, hvem henvender jeg meg til for å få best mulig resultat på skiven etter jeg har fått klokka?
 
Men hvem kan fikse det?

Med min typiske flaks har jeg jo bare kjøpt dritt! F**N! :(

Det ville jeg nå ikke sagt. Selv om skiven kanskje ikke skulle være 100% er det fortsatt potensiale i klokken. Dette er som sagt ikke en klokke jeg hadde vært veldig opptatt av å holde urørt/original (ettersom den mest sannsynlig allerede er "rørt"), så om du finner noen som kan gjøre en god restaurering kan du fortsatt sitte igjen med en pen klokke med et kult urverk! Det er jo tross alt fåtallet av vintage-klokker som er fullstendig urørt, og et endra mindre antall folk som bryr seg om en klokke er fullstendig urørt :p

Har dessverre ingen anbefalinger når det gjelder slike restaureringsjobber, men jeg håper noen andre kan bistå :)
 
Her er jo et eksempel på noen som holder på med restaurering, og ut fra prisene som er oppgitt her ser det jo ikke ut som det trenger å koste skjorta: http://www.vintagewatchrestoration.com/catalogue/index.html

Har ingen personlig erfaring så dette er ikke en anbefaling, men dette gir jo ihvertfall en pekepinn pris :)

Takker for tips. Jeg sendte de en request jeg. Av det jeg trenger å gjøre ser det ut til at det lander på mellom 450-500 USD. Men jeg vil uansett helst se om jeg finner noen erfaringer folk har gjort med dem og før jeg sender noe dit.

https://www.instagram.com/vintagewatchrestoration/?ref=badge
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
Hadde isåfall vært et kult prosjekt å følge fra start til slutt. Så om du bestemmer deg for å kjøre full restaurering har du et solidarisk ansvar for å holde oss oppdatert ;)

Det skal nok mye til at jeg ikke restaurerer den. Av hva jeg kan forstå, er vel klokken på tross av at det blir en redial, trolig verdt de omkring 20 den kommer til å koste meg allikevel ;)
Og ja selvsagt blir det da bilder!!

Forøvrig har jeg fått svar av selger på diameter nå. Den er 35mm uten krone (som er akkurat det jeg trodde) og ca 17,5mm lug-lug. Skal jeg da ha 18 eller 17mm band/lenke tro? :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
Du har, så vidt jeg kan se, ikke kjøpt katta i sekken her, men du har heller ikke gjort et kupp. Så pust med magen.

Gallet er en steingammel sveitsisk produsent som kan traces tilbake til 1400-tallet (!). De produserte mange fete kronografer frem til rundt kvartskrisen, mange med Valjoux 72. Selv er jeg fan av modellene fra rundt 60- og 70-tallet. Sjøl kom jeg borti Gallet som en av de store innovatørene av militære kronografer. Nesten like bra som Breitling, men bare nesten (neida, jeg er ikke inhabil i det hele tatt). :) Fokuset i mellomkrigstida og frem til slutten av andre verdenskrig var klokker levert til militæret, derav min interesse for disse, og de kom med den første vanntette kronografen på 30-tallet en gang.Det er ganske imponerende. Breitling klarte aldri det, og var en av grunnene til at Navitimeren ble ditchet av NASA som astronaut-ur på 60-tallet. Mange Gallet som ble solgt i det amerikanske markedet het Excelsior Park, og i 83, da slektslinja fra 1400 døde ut, tok noen andre over selskapet i hovedsak for å gi service-støtte alle eierne av Excelsior Park-klokker. De er således en av de få som overlevde quartz-krisen. På 90-tallet ble en forlenger av Gallet til Marathon, produsent av profesjonelle ur til bl.a. brannmenn, dykkere og militært personell (US Government Issue). Marathon eksisterer den dag i dag, det gjør også Gallet.

Den du har er en Multi-chron Calendar (day-date) med Valjoux 72C, tilstanden er ganske begredelig, og er som det blir nevnt ovenfor en re-dial. Her trengs en full oppussing, kassen ser ikke bra ut den heller. Men slik jeg ser det, er det verdt det. Din variant som ble produsert i perioden 46-55 går fort for rundt USD 4-5000 i original og mint tilstand. Så å spandere en USD 1000-1500 på din vil etter mitt syn være innafor.

Gallet er blandt samlere ganske så ettertraktet. Enda høyere enn Calendar går pilot-urene fra 60-tallet, spesielt Exel-O-Graph, en konkurrent til Breitling Navitimer (og like tøff spør du meg). Flight Officer er ikke så ueffen den heller, og Truman gikk med en Flight Officer gjennom hele sin president-periode. Disse må du punge ut rundt USD 8-10.000 for.
 
Kontakt med Bruno Park er opprettet, bilder av skive er sendt og NOS Forstner Komfit er bestilt (har lest de skal passe klokkene godt, og at de er gode å bære).
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway