Gammel Jaeger

Medlem
10. juni 2012
Kanskje en gammel vintage klokke er inngangen min til en ny lidenskap.

Hva tror dere om denne? Godt eller dårlig kjøp? Pris OK?

Hva tror dere om denne? Godt eller dårlig kjøp? Pris OK?
Skal ikke si noe om prisen, men selger er en Good Guy som frekventerer forumet og er mannen bak Norsk Ur- og Klokkesamlerforening, NURK www.nurk.no

Generellt sett så er gamle ur litt mer ømfintlige og både i kjøp og bruk er det litt mer risky business (tenker på stand, mulighet for fremitidig service/reservedeler) men hvis du liker det du ser og den sitter godt på armen så kjør ivei! Jaeger er et svært så hyggelig merke

Uret er flott og selger er bunnsolid...... Men jeg føler kansje ikke at dette er et riktig vintage "entry" ur.
Du får f.eks to flotte Omega vintage for samme prisen som denne.

Synes kanskje ikke denne var så spennende, hvis du da ikke er spesielt interessert i dette merket. Det står heller ikke noe om tilstand, så service må kanskje påregnes.

Fin klokke, men forbanna sliten skive. Som det koster mye å fikse.

Dette ville ikke vært mitt førstevalg om jeg skulle startet en samling med (blant annet) gamle klokker.

Se heller på Omega. Du får et strøkent ekemplar for samme pris. Større eierglede også.

Det er kos med Omega (min daglige klokke er en Speedy), men Jaeger / JLC er jo i en helt annen divisjon sånn rent klokkenerdemessig.

Så om du bryr deg om merket, kjøp Jaeger, men om du vil ha en rimelig merkeklokke er vintage Omega topp.

Ja, dette kan jeg skrive mye om... :)

For det første ville jeg nok har konsentrert meg om perioden 1960-1984 hvis jeg først skulle begynne å samle vintage. Dette har noe med kvalitet på urverk, robusthet osv å gjøre. Denne perioden blir også av klokkesamlere vurdert som "the golden age".

JLC er det ikke noe å si på, men vær oppmerksom på service-kostnader. Er det slik at uavhengige urmakere har lite deler til JLC (noe jeg tror kan være tilfelle), vil det være relativt dyrt å få en service. Klokka må da fort sendes til fabrikken, og de tar ekstra for å fikse gamle vintage modeller.

Omega blir nevnt som et godt alternativ. Her er jeg enig. En Omega med et kaliber i 500 eller 600-serien er et trygt kjøp. Godt med deler i markedet og et urverk som er fullt på høyde med dagens urverk mht presisjon og driftssikkerhet.

Bruk: Bruk den som en vanlig klokke! Men vær litt forsiktig og ta noen forhåndsregler.

-Ta den av deg når du skal gjøre diverse manuelt arbeid
-Pass på store temperatursvingninger og fuktige omgivelser
-Ikke bad med klokka, selv om den var vanntett for 40-60 år siden
-Ikke utsett klokka for unødvendige støt og røff behandling

Jeg går med vintage til daglig og har ikke problemer med å holde klokkene pene og i god stand. Ser også at folk med "nyklokker" (som tåler mye mer) ofte behandler klokkene sine bedre enn det jeg gjør. Og jeg behandler mine klokker FINT. ;)

Ellers er det mye rart ute på markedet, og jeg anbefaler alltid å gjøre grundig research før man kjøper ei vintage-klokke. Dette har jeg skrevet mer om på bloggen min.

Og til slutt: Ikke kjøp vintage fordi man tror det er billigere enn ei nyklokke eller at tanken er å gjøre et "varp" for siden å selge den videre. Det skjer selvsagt at man gjør gode vintage-kjøp, men sannsynligheten for at du blir lurt er større. I hvert fall hvis du ikke gjør god nok research på forhånd, og kjøper på impuls ei klokke du ikke vet noe om.