Gammel JLC kjøpt på ferie

Medlem
14. mars 2016
Sted
Oslo
Heisann! Dette er min første tråd på TS, men har lenge vanket i skyggen av dere eksperter for å ta til meg all informasjon som det går. Så jeg beklager hvis noe blir gjort feil fra min side!

Uansett, jeg er på ferie og tenkte at det kunne være gøy å titte litt rundt i bruktsjapper her jeg er. Og dæven det var gøy, har tidligere gått for å kjøpe litt safere klokker da jeg ikke er noen gambler. Men det hele snudde i går da jeg fikk øye på en utrolig sjarmerende JLC. Det jeg i all hovedsak lurer på er om dette er ekte vare, og hva som evt. Er gjort med den?

Cal. 469/A
Ref. 297551

Håper noen her kan hjelpe meg! Og på forhånd takk :)

i2od5l.jpg

25up6s7.jpg

iee7hg.jpg

Hei og velkommen!

Dette ser ut som en 40-talls JLC med et mye brukt verk, kal. 469. Ja, den er ekte. :) 40-talls JLC kan være tricky, men jeg skal prøve å gi noen innspill ift det du spør om:

Etter hva jeg kan se er det en original, men tungt patinert og noe fuktskadet skive, visere ser også originale ut. Jeg må innrømme at jeg ikke har sett akkurat DEN skive-varianten der, så man kan mistenke en mulig re-dial, kanskje en gang på 50- eller 60-tallet. Men ser man nærmere på skiva og logoen ser du at den er korrekt ift seriffer og understreking. De fleste re-dials klarer som regel ikke å kopiere dette riktig. Videre er timesmarkører og sub-dial tall jevne og med lik lengde, noe som også er noe re-dialere sliter med å få til. For meg virker derfor denne skiva urørt og original.

Kassen har fått mye krommen slitt av nede ved lugsa og man ser messingen, noe som er vanlig med disse 40-talls klokkene. Det er altså ikke en stålkasse så vidt jeg kan se (unntak av lokket). Stålet ble brukt til andre ting på den tiden enn klokker, og krommede messingkasser var relativt vanlig. Min antagelse er at kassen er original nettopp pga av materialet og slitasjen.

Til slutt kan det nevnes at det å få vite nøyaktig produksjonsdato og få bekreftet at verk og kasse hører sammen slik det var tenkt da den forlot fabrikken, må man kontakte JLC (og det koster litt...) Denne informasjonen finnes ikke på nettet som for andre merker, hvor man kan vha serienummer/verknummer identifisere produksjonsår.

Gratulerer med fin klokke!

Hei og velkommen!

Dette ser ut som en 40-talls JLC med et mye brukt verk, kal. 469. Ja, den er ekte. :) 40-talls JLC kan være tricky, men jeg skal prøve å gi noen innspill ift det du spør om:

Etter hva jeg kan se er det en original, men tungt patinert og noe fuktskadet skive, visere ser også originale ut. Jeg må innrømme at jeg ikke har sett akkurat DEN skive-varianten der, så man kan mistenke en mulig re-dial, kanskje en gang på 50- eller 60-tallet. Men ser man nærmere på skiva og logoen ser du at den er korrekt ift seriffer og understreking. De fleste re-dials klarer som regel ikke å kopiere dette riktig. Videre er timesmarkører og sub-dial tall jevne og med lik lengde, noe som også er noe re-dialere sliter med å få til. For meg virker derfor denne skiva urørt og original.

Kassen har fått mye krommen slitt av nede ved lugsa og man ser messingen, noe som er vanlig med disse 40-talls klokkene. Det er altså ikke en stålkasse så vidt jeg kan se (unntak av lokket). Stålet ble brukt til andre ting på den tiden enn klokker, og krommede messingkasser var relativt vanlig. Min antagelse er at kassen er original nettopp pga av materialet og slitasjen.

Til slutt kan det nevnes at det å få vite nøyaktig produksjonsdato og få bekreftet at verk og kasse hører sammen slik det var tenkt da den forlot fabrikken, må man kontakte JLC (og det koster litt...) Denne informasjonen finnes ikke på nettet som for andre merker, hvor man kan vha serienummer/verknummer identifisere produksjonsår.

Gratulerer med fin klokke!
Wheeey! Dette er jo helt konge! Tusen takk for fint svar med flotte nyheter! Kan legge til litt annen info om pris, hvor den ble kjøpt osv. Hvis folk skulle lure, og kanskje har tenkt seg en tur til Barcelona. Han som solgte den hadde også mye annet snacks!

Som sagt var dette i Barcelona, nærmere bestemt i enden av La Rambla forran en kirke hvor de har marked hver onsdag og torsdag fra 08.30-19.00. Prisen lød på 2000,- etter litt pruting. Han hadde også iwc, omega og noen andre godsaker! Så om noen skal til Barcelona i sommer, good hunting!

• Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Gratulerer med et varp. Som nevnt over må du få den ettersett før bruk, ellers kan verket bli ødelagt.