Gammel Omega

Medlem
5. des. 2013
Hei. jeg arvet en gammel klokke etter bestefar, merke Omega. Etter opplysninger fra familien er det klokke fra slutten av femtitallet. Problemet er at den ikke har gått på ca 25 år og jeg ønsker å få den i drift igjen. jeg vet ikke så mye om klokken annet at det står Omega Chronometer på den. Mener å huske at jeg måtte "riste" i håndleddet får å holde den i gang, det står litt mere også men det er svært vanskelig å se under det matte glasset. Er det noen som kan si litt mere om denne type ur? Vil det bli dyrt å få den reparert? Takknemlig for svar!

http://i1288.photobucket.com/albums/b486/elvis1005/DSCN1733_zps0afb4168.jpg

http://i1288.photobucket.com/albums/b486/elvis1005/DSCN1732_zps91dea9f5.jpg

Flott Omega! Dette er en såkalt PiePan og noe av det flotteste de har produsert av dressklokker. Vet ikke hva det vil koste og sette den istand, men det vil være verd det.

Dette er en Omega Constellation, som var/er high-end serien til Omega sine dressur.

Absolutt en flott klokke. Denne ser velbrukt ut. Lenken er uoriginal, men en ny, original lenke til disse koster ikke allverden. Dette uret ser også flott ut på skinnrem (som er en rimligere løsning).

Medaljongen på baklokket er et bilde av et romobservatorie og et stjernebilde. Dette er i forholdsvis mykt gull, så på slitte klokker (som din) er det ofte veldig slitt.

Kronen ser uoriginal ut, har den Omega-logo?

Et godt nettsted for Constellation er Omega Constellation Collectors

Kostnad for å få den renovert.. Hm, skal jeg tippe så kommer du nok langt med ca 4000, hvis du går til en uavhengig urmaker. Hos en omegaforhandler kan du nok få beskjed om at den må sendes til Sveits for overhaling, for et femsifret beløp (da kan du dog velge å få tilbake en klokke som ser ut som ny).

Dette er en Omega Constellation, som var/er high-end serien til Omega sine dressur.

Absolutt en flott klokke. Denne ser velbrukt ut. Lenken er uoriginal, men en ny, original lenke til disse koster ikke allverden. Dette uret ser også flott ut på skinnrem (som er en rimligere løsning).

Medaljongen på baklokket er et bilde av et romobservatorie og et stjernebilde. Dette er i forholdsvis mykt gull, så på slitte klokker (som din) er det ofte veldig slitt.

Kronen ser uoriginal ut, har den Omega-logo?

Et godt nettsted for Constellation er Omega Constellation Collectors

Kostnad for å få den renovert.. Hm, skal jeg tippe så kommer du nok langt med ca 4000, hvis du går til en uavhengig urmaker. Hos en omegaforhandler kan du nok få beskjed om at den må sendes til Sveits for overhaling, for et femsifret beløp (da kan du dog velge å få tilbake en klokke som ser ut som ny).

Tusen takk for raske & seriøse svar.

Ja, klokken har Omega - logo, kan så vidt skimte den gjennom glasset.
Familien sa den gang at det var en bra klokke etter datidens standard, men jeg tenkte ikke noe videre på det.
Klokken har selvsagt stor affeksjonsverdi for meg, men 4000+ i renovering er noen kroner da.....:rolleyes:
Kan jeg spørre; hva er det som koster mest, deler eller arbeid?
I renovert tilstand, hva er en sånn klokke verdt?

Tusen takk for raske & seriøse svar.

Ja, klokken har Omega - logo, kan så vidt skimte den gjennom glasset.
Familien sa den gang at det var en bra klokke etter datidens standard, men jeg tenkte ikke noe videre på det.
Klokken har selvsagt stor affeksjonsverdi for meg, men 4000+ i renovering er noen kroner da.....:rolleyes:
Kan jeg spørre; hva er det som koster mest, deler eller arbeid?
I renovert tilstand, hva er en sånn klokke verdt?

Jepp, ser ut some en Omega Constellation Chronometre case ref 14381 med en calibre 551.

Jeg tipper det koster ikke sa mye. Det kan enkel renoveres tilbake til en god tikstand. Bare trenger:
1. Ny glass: ca 250 kr
3. Rengjoring av urverket og lett polering av kassen: ca 1000-2000 kr

Hvis det er urverk deler som ma byttes, sa har du litt mer a investere. Og med en nye rem til 200-300 so er du "back in business"1

Det er noe medlemer pa forum som er urmaker og kan sikert gi deg en bedre oversikt. @Clockomania K1 har gjort en god jobb pa en del av klokkene min. Har vaert hos Urmaker Sutterud @Arcticboy og hadde en veldig hyggelig prat med ham om renovering av vintage klokker. Tenker han kan ogsa hjelpe deg.

Redigert av en moderator: