Gammel Russisk klokke

Medlem
9. mai 2017
Sted
Trondheim
Har lenge vært på leting etter en spesifikk klokke fra det russiske merket Slava, eller Cлава om du vil. Nærmere bestemt er klokken en medisinsk klokke som man kan bruke til å måle pulsen. Slik jeg forstår det, er disse ganske vanskelig å få tak i for tiden. Men etter en lang ventetid så dukket det endelig en opp! Desverre har jeg en mistanke om at det er noen utbyttede deler på den, eller at den til og med er falsk! Selgeren har dog et greit rykte på seg.

Og vet noen om det mulig å rense glasset/fjeset på klokken for å fjerne "bruningen?"

Mistanken min kommer av at sekundviseren ikke ser helt korrekt ut. Lurte på om noen har peiling på disse klokkene her. Legger ved et par bilder, +et bilde av et annet eksemplar:

Vedlegg

• Funnet, bilde 1.jpg
    Funnet, bilde 1.jpg
    126 KB · Visninger: 0
  • Funnet, bilde 2.jpg
    Funnet, bilde 2.jpg
    131,9 KB · Visninger: 0
  • Eksempel.jpg
    Eksempel.jpg
    238,9 KB · Visninger: 0
Det var en spesiell klokke. Har sett mange ulike sovjetiske ur, men denne var ny. :)

Brunfargen på den ytre ringen under glasset er nok rett og slett aldring av plasten. Sannsynligvis er det ulike materialer i selve skiven og ringen, slik at de eldes ulikt.

Denne er vel fra før 1990 (siden det står "made in CCCP") så noe aldring er helt normalt. At deler er blitt byttet ut i årenes løp er vel også normalt. Sekundviseren er nok ikke original.

Tror nok ikke at noen seriøst forfalsker gamle sovjetiske ur i stor skala. Men bytting og oppfrisking av deler er vanlig. Har sett enkelte "Kommandirskie" og Gagarin "Sthurmanskie" som er tvilsomme. Gagarin sin Sthurmanskie var jo "First watch in space", lenge før Omega, og har blitt et samlerobjekt.

Stusser litt på at det står "26 jewels" under logoen, men så er det et verk med manuelt opptrekk. Vanligvis er disse 17 juvelers. Hvor er alle de andre juvelene..? Kjenner dog ikke til dette urverket.

Redigert:
Ganske spesiell klokke ja! :) Liker virkelig at den har en ganske unik "look," men samtidig så er den designet slik at den virkelig ser ut som en doktorklokke. Har gjort litt research, og disse ble gitt ut på slutten av 80-tallet, så blir nok mer nøyaktig å si sovjetisk enn russisk. Tror størrelsen på klokken erskal være 37x45mm

Slava har også gitt ut en annen klokke med samme form, men denne er jeg dessverre ikke like begeistret for. Legger ved at bilde her uansett.

Om de 26 juvelene, så forstår jeg det slik at mange av juvelene er overflødige. Men at dette heller ikke skal gå ut over klokkens funksjonalitet. Finner ingen klar grunn til hvorfor den er bygget slik da.

Er ganske ny på dette med klokker, så lurer på om det går an å få fikset noe av de ripene jeg ser i glasset? Eller evt. bytte ut glasset?

Vedlegg

• Annen klokke fra Slava.jpg
    Annen klokke fra Slava.jpg
    92,7 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Hvis det er glass, så er det nok dessverre lite å gjøre med riper, annet enn å bytte glasset. Når det er en spesiell form, slik som her, så kan det også være vanskelig å få tak i riktig glass.. :(

Noen ur har plastglass, slik som original Omega Speedmaster og gamle Rolex (opp til ca 1980). Der kan ripene enkelt poleres ut.

Har hatt noen vintage ur med ripete glass, kan være irriterende.

Kan være at 26 juveler rett og slett var et statussymbol. Det var en kort periode hvor fabrikantene puttet inn mange juveler som ikke hadde noen funksjon. En Waltham skrøt av å ha "hundred jewels". 17 var i urverket, og 83 i en ring rundt urverket. ;) Trodde dog ikke at nøkterne russere drev med slikt. http://mb.nawcc.org/showthread.php?2013-Waltham-100-Does-it-really-have-100-jewels

Artig historie! Ser at gamle kommunistklokker har blitt dyrere de siste årene.

Redigert: