Gammelt og nytt

Medlem
18. aug. 2008
Sted
m
Hadde egentlig tenkt å ta en skikkelig gjennomført review av den nye, men fant fort ut at det er gjort nok ganger. Så da får man heller gjøre en sammenligning.
Dette er altså min 16750 fra 1980, og en 116710 fra 2010.

IMG_0608.jpg

IMG_0612.jpg

IMG_0613.jpg

Mellom 116710 og 16750 finnes ikke mindre enn tre andre referanser:
16710 (GMT Master II)
16760 (GMT Master II/Fat Lady)
16700 (GMT Master m/quickset dato)

Det er ikke vanskelig å se slektskapet da endringene rent utseendemessig har vært evolusjonære.

Etter kun ha hatt Rolexer uten solide endelenker tidligere er det en åpenbaring å kjenne robustheten man får med SEL og helsolid lenke. Borte er alle tegn til skramling og låsen er et lite stykke ingeniørkunst. Midtre del av lenken er nå polert, noe som tar bort litt av "tool"-preget til de foregående modellene. Men pilotyrket har vel alltid vært ansett som litt glamorøst.

Kassen har litt bredere horn/lugs som gir inntrykk av en større klokke selv om bezeldiameteren er uendret. Jeg synes ikke det gjør noe på utseendet, noe som kanskje skyldes de polerte midtlenkene. Kronen er nå av triplock typen lik dykkermodellene og Yachmaster. Helt klart en fordel da den er enklere å gripe samt at proporsjonene nå er riktigere.

Bezelringen snurrer ikke lenger på en friksjonsring men på kulelagere som gir et solid kvalitetsinntrykk. Blir litt verre hvis man er i land som Venezuela og Iran med sine rare tidssoner siden ringen bare låser på hele timer, men jeg har ikke tenkt meg til slike tvilsomme land med det første.
Bezelinnlegget er nå keramisk med en helt annen look. Jeg må si at jeg liker utseendet, men jeg lurer nå på om det hadde vært mulig å fått det samme utseendet med billig aluminium og litt utfresing/lakkering. Men verden vil vel gå fremover...

Så kommer man til skive og visere. Sist GMT'en hadde maxidial var nettopp med den tidlige 16750-serien. Helt riktig å gå tilbake til dette. Minuttviseren er noe tykkere - de andre er jeg usikker på om er endret stort. Lesbarheten alt i alt er ganske lik, selv om det nå er en glede å kunne se hva klokken er i mørket.
De grønne elementene på skive og GMT-viser er nytt og falt i smak for min del. Jeg kunne tilogmed tenkt meg å sett en svart-grønn bezelring en gang i fremtiden.

Glasset er nå oppgradert til safir. Flatt og blinkende og en nedtur i forhold til gamlefars tjukke pleksi. Datoen er derimot veldig lett å lese nå siden både underside av linsen og undersiden av selve glasset der linsen sitter nå har et antirefleksbelegg. Hvorfor de ikke påførte dette på hele undersiden av glasset er meg en gåte.

Urverket er jo noe oppgradert i den nye, med sin parachrome hairspring etc. Men det er ganske så praktisk å kunne sette dato på en kjapp måte når klokken har ligget en stund.
Og for de spesielt interesserte kan jeg opplyse om at 16750's urverk tikker høyere enn 116710. Irriterende når man sover med klokke på og den holder deg våken :cool:

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med 116710. Det kjennes i høyeste grad som en oppgradering.
Visse ting kunne jeg kanskje ønsket endret, som f.eks antirefleksbehandling av glass og børstet lenke. Sistnevnte koster ikke mange kronene og kommer kanskje til å bli gjort i fremtiden.
Vekten har gått opp betraktelig, ca 50% økning til rundt 150g noe som kan gå utover brukerkomfort. Tiden vil vise om dette blir et problem, men jeg merker helt klart forskjellen nå i starten. Den forsvinner liksom ikke på håndleddet slik som gamlefar gjør.

Prisen i bruktmarkedet er ikke så forferdelig langt fra hverandre, men for en lekmann vil det muligens være et enkelt valg når man holder begge to i hånda. Den nye representerer nok mye mer valuta for pengene og fremstår robust i forhold. Det er jo gjerne slik at vi gjerne får mer tiltro til leketøy som er tunge :)

For en utrolig flott 16750 Kasmir!!

Noen liker mora, mens andre liker dattera...
Jeg klarer ikke helt å like de nye modellene til Rolex. Forstår ikke helt meningen med at kassen "MÅ" være 40 mm når de gjør alt for at den skal virke større på håndleddet. Da kunne de like godt beholdt det opprinnelige designet og heller laget kasser på 42 mm.:roll:

Uansett, gratulerer med et flott par.

Fin lesing på morran, og to flotte klokker. Selv holder jeg en knapp på 16750;)

Fin sammenligning, takk for det!

Det som umiddelbart slo meg her, er hvor hardt Rolex holder på en del designelementer, det er ikke spesielt vanskelig å se slektskapet mellom disse to modellene, selv om tre tiår skiller dem. Ikke mange andre produsenter som har så konsistent utseende på sine modeller (eller så sovende designavdeling....).

Flott sammenlikning :D Men du glemte det viktigste: 16750 kan utstyres med Pepsi-bezel ;) Inntil Rolex har fikset keramikken sin er det en skikkelig drawback med den siste GMTen.

Når det er sagt synes jeg 116710 er et flott ur og nesten alle endringene er til det positive. Selv om jeg allerede har tre Rolexer med mulighet for ekstra tidssone(r) er det langt fra umulig at det sniker seg inn en keramisk GMT etterhvert. GMT er jo en komplikasjon man faktisk kan få bruk for fra tid til annen. (Min Exp II er fast reisefølge til utlandet.)

Flott lesning, kasmir!
To vakre Rolexmodeller man aldri for nok av å se og lese om!:D

Kjempeflott innlegg som strengt tatt kvalifiserer til en artikkel IMO.
Herlig det siste bildet hvor plexi'en på 16750'en stikker tydelig ut. Snaddernam.:D

Sånne innlegg skulle jeg gjerne sett mer av. Veldig bra!
Liker nok gammel'n best designmessig, men kunne fint ha klart meg med den nye også. Interessant å se den relativt store forskjellen mellom de, selv om de på papiret skal ha samme mål (diameter i det minste).