Garantijobb på utenlandskjøpt ur

Da kan man i praksis i alle fall ikke kjøpe feks en brukt "utenlansk" PP til 200-300k uten mva kvittering. Første gang den skal på service eller til reparasjon, risikerer man jo å bli ruinert.

Eller reise på ferie med min PAM? Synes det høres litt merkelig ut...

Da kan man i praksis i alle fall ikke kjøpe feks en brukt "utenlansk" PP til 200-300k uten mva kvittering. Første gang den skal på service eller til reparasjon, risikerer man jo å bli ruinert.

Eller en brukt Norsk uten papirer. Samme problemet der.

Reise til utland er ikke noe problem, bare ha papirene i orden: Reise med dyre gjenstander - Tollvesenet

Alle inhouse PAM må ut av landet, Bjerke tar kun de ETA-baserte verkene selv. Får du problemer med 372' sitter du i saksa Havvo. Det beste er kanskje å selge den igjen. Skal vi si 40k for en rask handel? Så overtar jeg risikoen for deg.

Akkurat når det gjelder 372, tar jeg all risiko. Makan til forelskelse har jeg ikke opplevd på en stund. Jeg hadde INGEN store forventninger til denne klokken. Trodde 47mm var for stort, trodde ikke jeg kom til å like plexiglass, trodde jeg kom til å savne dato, trodde jeg kom til å hate manuelt opptrekk. Men jeg ELSKER alt sammen....den er bare helt nyyyyydelig..

Akkurat når det gjelder 372, tar jeg all risiko. Makan til forelskelse har jeg ikke opplevd på en stund. Jeg hadde INGEN store forventninger til denne klokken. Trodde 47mm var for stort, trodde ikke jeg kom til å like plexiglass, trodde jeg kom til å savne dato, trodde jeg kom til å hate manuelt opptrekk. Men jeg ELSKER alt sammen....den er bare helt nyyyyydelig..

Gir den 30 dager!

Jeg inngår av erfaring ingen veddemål på slikt. Av erfaring må jeg bite i meg det meste ustabil som jeg er..

Det er så mange prinsipielle problemer med dette at jeg nesten ikke vet hvor man skal begynne.

1) Kvitteringen man får på betalt mva er noe av det mest intetsigende, generelle tull som finnes (er du heldig står det "ur"). Ikke noe serienr, sjelden engang produsent og modell.

Listen er mye lengre, men punkt 1 er isolert sett nok til at de som har kommet på alle disse reglene (tolldirektoratet?) burde avsettes umiddelbart.

Har du én slik har du i praksis "fri" innførsel av hva du vil siden en slik kvittering jo er meningsløst generell.

Problemet er jo at man må lage en proforma faktura ved utsendelse for å slippe hodebry ved retur.

Skulle ønske noen hadde gått til valg på å fjerne mva. Som konsept er det en virkelig kjip avgift og det skaper så utrolig mye hodebry i en uendelig mye mer internasjonalisert verden som vi lever i nå enn hva som var tilfellet etter krigen når denne "midlertidige" avgiften først ble innført.

Ikke et svar til trådstarter akkurat, men som @ChristianN sier så er disse kvitteringene alt for slarkete. Men dersom man har kjøpt en kostbar klokke i utlandet, uten å gjøre opp for seg i forhold til norske lover og regler, så risikerer man vel at pakken blir stoppet på vei tilbake fra service/rep.

Jeg er vitterlig ingen regelrytter, men om man er livredd for mva og hva den regningen blir så burde man kanskje kjøpe i norge med papirer, eventuelt kjøpe en billigere klokke...!? Ser ikke problemet.

Redigert av en moderator:
Skulle ønske noen hadde gått til valg på å fjerne mva. Som konsept er det en virkelig kjip avgift og det skaper så utrolig mye hodebry i en uendelig mye mer internasjonalisert verden som vi lever i nå enn hva som var tilfellet etter krigen når denne "midlertidige" avgiften først ble innført.
Jeg kaller det konsekvent "moms". Det hender at en og annen anal nisse da får lyst til å korrigere meg - "det heter merverdiavgift". "Nei", sier jeg, "jeg foretrekker midlertidig omsetningsavgift til kriseformål".

Ikke et svar til trådstarter akkurat, men som @ChristianN sier så er disse kvitteringene alt for slarkete. Men dersom man har kjøpt en kostbar klokke i utlandet, uten å gjøre opp for seg i forhold til norske lover og regler, så risikerer man vel at pakken blir stoppet på vei tilbake fra service/rep.

Jeg er vitterlig ingen regelrytter, men om man er livredd for mva og hva den regningen blir så burde man kanskje kjøpe i norge med papirer, eventuelt kjøpe en billigere klokke...!? Ser ikke problemet.

Problemet er at du kan ha en 100% legitim klokke uten å ha noe som helst form for papirer på at den er legitim. Konseptet med at man selv skal måtte bevise sin uskyld er ikke ekstremt bra.

Jeg kaller det konsekvent "moms". Det hender at en og annen anal nisse da får lyst til å korrigere meg - "det heter merverdiavgift". "Nei", sier jeg, "jeg foretrekker midlertidig omsetningsavgift til kriseformål".

Bingo.

(Forøvrig sier jeg ikke at man skal ta bort den totale avgiftsmengden momsen innebærer, men moms - som konsept, er absurd komplisert og fordyrende.)

Akkurat her har jeg litt erfaring.

Jeg sendte mitt ur inn til service gjennom AD i Oslo. Uret var ikke kjøpt i Norge, og det var ikke momset inn. På vei tilbake til Norge ble uret stoppet i tollen visstnok fordi de reagerte på høy verdi på forsendelsen. Jeg ble kontaktet av Tollregion Oslo og Akershus hvor de spurte om kvittering / eller bevis for betalt mva, noe jeg ikke hadde. Jeg prøvde meg på at uret var gammelt og en gave, men det kom jeg ingen vei med, de fant fort ut at uret var rundt 2 år gammelt. Etter mye frem og tilbake endte det med at jeg måtte betale mva og fikk bot eller straffetoll, husker ikke hva de kalte det. Forhørte meg med en av advokatene på jobben som sjekket litt, og sa at Tollvesenet hadde helt riktig, noe jeg slo meg til ro med. Ble mye dyrere enn rep hjemme.

At Bjerke tar 4-5000 for en forsendelse er idiotisk. Du kan selv sende den med forsikring over natten for under 1000-lappen...

Har du spørsmål hadde jeg slått på tråden til Tollvesenet, de er faktisk ganske hyggelige :)

Mvh G.

Antar Gyrostabil Var den som tok uret inn i kongeriket? Isåfall er det vel ikke så mye å si på att man i ettertid må betale mva og bot.
Men jeg mener det ikke er slik at et mva krav følger uret? Det er den som står for innførsel som er mva pliktig. Kan vanskelig se at det påviler meg å sjekke om det er betalt mva for uret (eller radioen, kikkerten, båten) jeg kjøper brukt i Norge. Eneste unntak jeg kommer på er vel bil, pga kjøretøyregisteret. Så jeg tenker at har jeg en kjøpsavtale og/eller kvittering og har handlet i god tro, dvs uten å ha blitt gjort oppmerksom på evt. Ubetalt mva har jeg ikke noe problem.
Noen av de kyndige innen jussen som kan noe om dette?

Hmmm... Det beste er vel å styre unna ur som ikke er Norsk solgt, eller som leveres med en skikkelig tolldokumentasjon.

Jeg syntes denne tråden tydeliggjør at vel dokumenterte ur, bør koste en del mer, enn de som er blitt "gjemt i kofferten" ved en innførsel til Norge.

Så lenge markedet aksepterer å betale markedspris for "import ur". Så vil jo også dette være en kilde til en betydelig "svart" inntekt, for de aktører som er aktive med import og resalg, dette er ikke greit - syntes ihvertfall jeg.

Hmmm... Det beste er vel å styre unna ur som ikke er Norsk solgt, eller som leveres med en skikkelig tolldokumentasjon.

Jeg syntes denne tråden tydeliggjør at vel dokumenterte ur, bør koste en del mer, enn de som er blitt "gjemt i kofferten" ved en innførsel til Norge.

Så lenge markedet aksepterer å betale markedspris for "import ur". Så vil jo også dette være en kilde til en betydelig "svart" inntekt, for de aktører som er aktive med import og resalg, dette er ikke greit - syntes ihvertfall jeg.

@Gin
Hvis du får kvittering ved bruktkjøp - og det bør jo en hver selger være villig til - så har DU som kjøper all dokumentasjon du trenger angående kjøpet og moms. Det er ingen krav til at du som kjøper skal gjøre mer undersøkelse - det er importør av en gjenstand som er ansvarlig for at varen er deklarert.

Når det er sagt - mva er avgift som finansierer store deler av vårt velferdssamfunn. Har ikke helt forståelse at det er mulig å være imot det? Her er det svææææært bred politisk enighet:cool:

Når det er sagt - mva er avgift som finansierer store deler av vårt velferdssamfunn. Har ikke helt forståelse at det er mulig å være imot det? Her er det svææææært bred politisk enighet
Moms er en regressiv skatt. Jo mindre inntekt du har, jo større prosentdel av inntekten din er du nødt til å bruke på momsbelagte varer.

Man skulle trodd at med så mange sosialistiske partier på Tinget burde man ikke hatt denne fattigdomsavgiften - men de driter jo i fattige i praksis alle sammen.

Moms er en regressiv skatt. Jo mindre inntekt du har, jo større prosentdel av inntekten din er du nødt til å bruke på momsbelagte varer.

Man skulle trodd at med så mange sosialistiske partier på Tinget burde man ikke hatt denne fattigdomsavgiften - men de driter jo i fattige i praksis alle sammen.

Sliter med å se sammenheng mellom dyre klokker/luksusvarer og begrep som fattigdomsavgift...
Når det er sagt, mener jeg det er urimelig at det kreves 25% mva på brukte varer fra utlandet. På brukte varer er det heller ikke mulig å få refundert utenlandsk mva så vidt meg bekjent.

Jeg har hatt klokker, uten noe som helst av papirer, som har vært på service i europa uten spørsmål om mva i det hele tatt. Men da har kanskje norsk ad tatt risikoen? Det har i alle fall gått veldig bra mange ganger.

Det er nok ikke mange sosialdemokrater som synes at en omsetningsavgift på luksusvarer er en dårlig idé - problemet noen av oss ser er at det er akkurat samme avgiften på nødvendige basisvarer som fattige bruker forholdsvis større del av inntekten sin på.

Uansett: hvis det er slik at det er den opprinnelige importørens ansvar med moms, bør vel ikke tollen legge seg opp i varer som blir sendt ut av landet til reparasjon? Eller er det mulig at AD ikke klarer å fylle ut proforma faktura korrekt, og at det er det som skaper trøbbel? Har selv hatt problem med at utenlandsk urprodusent ikke har skjønt opp og ned på et helt vanlig tollskjema.

Når det er sagt - mva er avgift som finansierer store deler av vårt velferdssamfunn. Har ikke helt forståelse at det er mulig å være imot det? Her er det svææææært bred politisk enighet:cool:

Poenget mitt er ikke å ta bort inntekten som staten har fra momsen, men heller differensiere det hele over f.eks høyere skatter (ja tenk!) enn via systemet slik det er i dag.

Som Edward er inne på - så og si alle av oss betaler en gitt sum moms per måned for basisvarer (tenk dopapir og melk) som i det store og hele er ganske lik for alle, men som for meg er en mye lavere andel av mine disponible midler enn f.eks min tante som er uføretrygdet.

Uansett - jeg har store problemer med moms av flere grunner, dels fordi det var lovt som en midlertidig avgift (ref. "moms") og dels fordi det er vanvittige kostnader involvert med å kreve inn momsen. I tillegg gir det voldsomme incentiver for smugling og man gjør varer kunstig kostbare. Dette hindrer en pågående, og uunngåelig, globalisering, gjør det komplisert å handle varer, reparere varer, statlig administrasjon og oppfølging etc.

Personlig hadde jeg satt mye større pris på å betale noen prosent mer skatt enn å forholde meg til tullet som er "moms". At det jo kun skal gjelde nordmenn (siden det jo refunderes på utførsel) er jo enda et indisium på at det hadde vært like greit å ta det via skatteseddelen.

(Og ja - jeg vet det er masse hull i det jeg skriver over, men jeg liker virkelig ikke konseptet moms).