Garantijobb på utenlandskjøpt ur

Medlem
18. aug. 2008
Sted
m
Er det noen som har erfaring med å sende inn en Panerai kjøpt i utlandet ?
Det er snakk om inhouse-urverk og den må da vel til Sveits antar jeg.

Jeg snakket med Bjerke og de kunne forsåvidt være mellommann, men antydet at kostnader med forsendelse og forsikring ville beløpe seg på 3500,- til 4500,- !
Går det å sende de inn direkte ?

What???? Er det ikke slik at Panerai AD i Norge er pliktig til å ta inn en Panerai til service eller garantisak samme hvor den er kjøpt? På lik linje med at den skulle vært kjøpt hos de? Noe annet virker merkelig på meg...

What???? Er det ikke slik at Panerai AD i Norge er pliktig til å ta inn en Panerai til service eller garantisak samme hvor den er kjøpt? På lik linje med at den skulle vært kjøpt hos de? Noe annet virker merkelig på meg...

Hvorfor i alle dager skulle de det?

Jeg trodde også at alle AD ihvertfall kunne ta inn klokken og sende den videre til servicesenter.. :confused:

Hvorfor i alle dager? Fordi jeg trodde en Panerai AD var pliktig i forhold til Panerai å gi service til alle Panerai kunder uavhengig av hvor klokken er kjøpt. Slik er det med feks mobiltelefoner og mange andre varer.

Er det noen som har erfaring med å sende inn en Panerai kjøpt i utlandet ?
Det er snakk om inhouse-urverk og den må da vel til Sveits antar jeg.

Jeg snakket med Bjerke og de kunne forsåvidt være mellommann, men antydet at kostnader med forsendelse og forsikring ville beløpe seg på 3500,- til 4500,- !
Går det å sende de inn direkte ?

Jeg hadde tatt direkte kontakt med Panerai og spurt om det er tilfelle at du må dekke en så høy kost på en garantisak.

Jeg hadde tatt direkte kontakt med Panerai og spurt om det er tilfelle at du må dekke en så høy kost på en garantisak.

Done.
Noe som ikke rimer her. Worldwide garanti mister litt av meningen sin i alle fall.

Og hvis det er prisen Bjerke tar for å sende et lite ur så kunne jeg like gjerne tatt en bonustur til Geneve og overlevert den personlig ;)

Garantien dekker jo bare arbeidet og deler på uret, transport til/fra service stedet må normalt sett dekkes av kunden selv.

Panerai sitt service punkt for de Skandinaviske land ligger i Amsterdam.

Det er for meg opplagt at hvis Bjerke skal sende inn et ur for service, som de ikke selv har solgt. Så må de få dekket de kostnader som påløper for en eksport og re-import fra/til Norge.

Er egentlig litt overrasket over at de ville ta på seg dette, uten eventuelt å få dokumentert at det er blitt betalt toll/mva for uret ved import til Norge.
De kan hvis dette ikke kan dokumenteres, risikere å måtte betale for dette ved re-importen av uret til Norge, etter fullført reparasjon.
For litt mer info kan du se denne tråden:
http://www.tidssonen.no/forum/officine-panerai-13/service-intervall-p%E5-panerai-18207/

Uenig..Panerai har ETT kontaktpunkt for kunder i Norge: Bjerke. Som kunde av et kostbart produkt hadde jeg forventet å kunne levere produktet inn til service/garantisak der. Hva som skjer i mellomtiden burde være et "sort hull" for meg som kunde. Om den må sendes til Amsterdam eller Australia burde være en sak mellom Panerai og Bjerke. Mva kvitteringen burde kunne kreves, det er jeg helt med på.

@kasmir

Som du selv er inne på så er en Mail til Panerai på sin plass.

Hvis man oversetter dette til bilverdenen så betyr det - i følge noen innlegg her - at det er helt naturlig at du hadde betalt for frakten av bilen ut av landet for å få utført reparasjon som er en garantisak:confused: At Panerai har lagt sin serviceavdeling til Amsterdam skal ikke være ditt problem eller kostnad. Vil også tro at Bjerke får dekt sine forsendelsekostnader fra Panerai - uavhengig om klokken er kjøpt i Norge eller Sverige eller hvilket som helst land.

Hva i all verden momskvittering har med dette og gjøre skjønner jeg ingenting av.....

Redigert av en moderator:
Nei, kan heller ikke tenke meg at momskvittering er er krav fra myndighetenes side for å få utført reparasjon av en gjenstand i utlandet. Så lenge den føres ut av landet med "reparasjon", skal den vel også komme tilbake uten noe krav om betaling av moms. Det gjelder vel samme regler for klokker som for alle andre gjenstander...

Min mening personlig er at her har Bjerke "prøvd seg" for å få inn noen ekstra kroner.

Jeg skal ringe Oddny i Bergen i morgen og spørre hva dette er for noe. Hun kjenner meg siden jeg traver butikken der i tide og utide.

Nei, kan heller ikke tenke meg at momskvittering er er krav fra myndighetenes side for å få utført reparasjon av en gjenstand i utlandet. Så lenge den føres ut av landet med "reparasjon", skal den vel også komme tilbake uten noe krav om betaling av moms. Det gjelder vel samme regler for klokker som for alle andre gjenstander...

Ja, men nei.

Ved eksport for reparasjon må du ordne en proforma faktura som gjør at du får objektet inn igjen uten problemer når det er ferdig reparert.

Akkurat her har jeg litt erfaring.

Jeg sendte mitt ur inn til service gjennom AD i Oslo. Uret var ikke kjøpt i Norge, og det var ikke momset inn. På vei tilbake til Norge ble uret stoppet i tollen visstnok fordi de reagerte på høy verdi på forsendelsen. Jeg ble kontaktet av Tollregion Oslo og Akershus hvor de spurte om kvittering / eller bevis for betalt mva, noe jeg ikke hadde. Jeg prøvde meg på at uret var gammelt og en gave, men det kom jeg ingen vei med, de fant fort ut at uret var rundt 2 år gammelt. Etter mye frem og tilbake endte det med at jeg måtte betale mva og fikk bot eller straffetoll, husker ikke hva de kalte det. Forhørte meg med en av advokatene på jobben som sjekket litt, og sa at Tollvesenet hadde helt riktig, noe jeg slo meg til ro med. Ble mye dyrere enn rep hjemme.

At Bjerke tar 4-5000 for en forsendelse er idiotisk. Du kan selv sende den med forsikring over natten for under 1000-lappen...

Har du spørsmål hadde jeg slått på tråden til Tollvesenet, de er faktisk ganske hyggelige :)

Mvh G.

Jeg sendte mitt ur inn til service gjennom AD i Oslo. Uret var ikke kjøpt i Norge, og det var ikke momset inn. På vei tilbake til Norge ble uret stoppet i tollen visstnok fordi de reagerte på høy verdi på forsendelsen. Jeg ble kontaktet av Tollregion Oslo og Akershus hvor de spurte om kvittering / eller bevis for betalt mva, noe jeg ikke hadde. Jeg prøvde meg på at uret var gammelt og en gave, men det kom jeg ingen vei med, de fant fort ut at uret var rundt 2 år gammelt. Etter mye frem og tilbake endte det med at jeg måtte betale mva og fikk bot eller straffetoll, husker ikke hva de kalte det. Forhørte meg med en av advokatene på jobben som sjekket litt, og sa at Tollvesenet hadde helt riktig, noe jeg slo meg til ro med. Ble mye dyrere enn rep hjemme.

At Bjerke tar 4-5000 for en forsendelse er idiotisk. Du kan selv sende den med forsikring over natten for under 1000-lappen...

Har du spørsmål hadde jeg slått på tråden til Tollvesenet, de er faktisk ganske hyggelige :)

Mvh G.

Urk, det var virkelig ekkel lesing. Og at tollvesenet skal henge seg opp i dette når det er AD som sender inn er i overkant ivrig.
Det siste punket ditt går nok desverre ikke. Panerai er visst ikke interesserte i å motta klokkker direkte fra sluttkunder pga exportregler etc. Så da får Bjerke ta den prisen de ønsker.

Jeg har forøvrig kontaktet Richemont og de skulle ta en prat med Bjerke. De var visst ikke veldig happy.

Så da må vi med andre ord slutte å kjøpe brukte klokker her på TS som ikke er solgt nye i Norge. Fordi da får vi ikke reparert de uten at det koster en arm. Jeg for min del har aldri fått med kvittering for mva for noen av klokkene jeg har kjøpt brukt. Og veldig mange er jo kjøpt i utlandet.

Mvh G.

Her har de sikkert fylt ut noen papirer feil. For dette er ikke helt normal praksis vil jeg tro :) hvertfall ikke om AD har sendt den inn. Jobber ukentlig med midlertidig eksport for service i det store utland (ikke klokker) - og har aldri hørt om et slikt tilfelle som dette.