Gavehjelp

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Jeg trenger litt brainstormingshjelp fra Tidssonens kunnskapsrike medlemmer. Jeg hjelper til med innkjøp av en gave til et familiemedlem, og kunne hatt god bruk for noen forslag. Gaven er til en kvalitetsbevisst, godt voksen mann. Han har ikke noe forhold til om klokken er quartz eller mekanisk, så begge alternativene er absolutt mulige. Det ligger imidlertid noen nokså bastante krav ellers til grunn:

* MÅ ha lenke
* MÅ være stålkasse
* MÅ ha safirglass
* Helst ingen eller få komplikasjoner, max dato
* Størrelse helst 40-44mm
* Ikke brukt

Maksprisen forstår jeg er mer eller mindre absolutt, og ligger på 5000,-.

Min første tanke var noe fra Certina eller Tissot, som jeg er rimelig sikker på har flere aktuelle alternativer. Jeg tenkte imidlertid at TS kanskje har andre, mer spennede alternativer? Evt at noen kan anbefale spesifikke modeller fra Certina/Tissot?

Tissot PRC200 kan jo være midt i blinken? ;)

Tissot-PRC-200-T17158652.jpg

Om jeg ikke husker helt feil kommer den i både en quartz og en automatisk utgave

Har normalt mest sans for Certina i dette prisleiet - GT fant noen nydelige utgaver - men day date Victorinoxen er kul!

Eneste motforestilling er at Certina er et klokkemerke, Victorinox lager egentlig lommekniver...

Lykke til!

Egentlig helt enig Solli, men ble overrasket over denne:

Dear Watch Snob,
I am considering a Victorinox Swiss Army Vintage Chronograph Jubilee Edition for everyday use. I do own several high-end watches already, but I just want something that can take a beating. No, I don’t want a Timex. What’s your take?

Despite what one may think, Victorinox Swiss Army really does make a decent product. The watches are, in fact, Swiss-made and don’t try to pretend to be something they’re not. They are long-lasting, military-inspired timepieces for people that don’t want to break the bank. In a rare moment of weakness, the Snob approves.

Jeg var ute med en ikke-klokkeinteressert kompis i går. Jeg har få i motsatt kategori når jeg tenker etter, det er vel derfor jeg henger her. Denne kompisen har en Longines Conquest Automatic (L3.677.4.76.6 tipper jeg) på armen, og det slo meg at denne klokken er veldig allsidig, og ser flott ut i all sin enkelhet.

image_1853.jpg

Så var det det med å strekke budsjettet... Den klokka var ikke så grei å finne, men det ser ut til at klockia.se selger den for just under 6,5kNOK, inkl moms og frakt men eks innmomsingsgebyr (hvis jeg har forstått opplegget deres riktig).

Ellers liker jeg jo denne (på bilder, aldri sett live). Ikke like originalt design, men dog... 346 GBP + frakt og moms.

ProBlack.jpg

Flotte greier, takk for hjelpen og mange gode forslag. Jeg har nå sendt ut linker til ulike beslutningstakere i familien, og håper å lande denne snart.

Jeg bet meg spesielt merke i reims Longinesforslag, det er en automat, men man får faktisk kvarts-varianten på klockia.se til rett nord for 4000 norske (pluss moms, antar jeg). Denne seiler opp som en variant jeg kommer til å pushe, tenker jeg.

image_1808.jpg

Ellers liker jeg godt denne selv, og pusher den litt:
movadobaby_2206_788551737

Jeg tror at den letteste måten å frelse en hedning på er ved å gi vedkommende et mekanisk ur med pleksi på baksiden. På den måten forelsker han seg i urverket og har noe fasinerende å vise bekjente på arbeidsplassen.

Likte Tissoten som Guybrush presenterte

Jeg bet meg spesielt merke i reims Longinesforslag, det er en automat, men man får faktisk kvarts-varianten på klockia.se til rett nord for 4000 norske (pluss moms, antar jeg). Denne seiler opp som en variant jeg kommer til å pushe, tenker jeg.

Hei krille,

Jeg har som sagt ingen erfaring med denne sjappa, men de skriver at alle oppgitte priser er inkl moms, og at denne fjernes ved salg til Norge slik at man i stedet betaler norsk moms ved innførsel. Samt at det er fri frakt. Jeg kan ikke skjønne annet enn at prisen på NOK 4322,- da skal bli den endelige (utenom fortollingsgebyr) for den klokka du ser på.

http://www.klockia.se/allman-kopinformation

Hei krille,

Jeg har som sagt ingen erfaring med denne sjappa, men de skriver at alle oppgitte priser er inkl moms, og at denne fjernes ved salg til Norge slik at man i stedet betaler norsk moms ved innførsel. Samt at det er fri frakt. Jeg kan ikke skjønne annet enn at prisen på NOK 4322,- da skal bli den endelige (utenom fortollingsgebyr) for den klokka du ser på.

http://www.klockia.se/allman-kopinformation

Stemmer at det blir 4322kr + fortolling dersom du har omregnet valuta korrekt. Samme mva i Norge og Sverige så dette går opp i opp, bare sørg for å gi beskjed før du bestiller klokken så du får betalt prisen uten mva.

Forøvrigt synes jeg dette var et godt valg, men dersom det er sannsynlig at bursdagsbarnet skal få en interesse for klokker senere, så vil han sette veldig pris på en automatisk klokke ( det er noe med å gutter å mekaniske ting, ref trendguiden i VG ;) )

Tilsvarende modell med mekanisk urverket vil koste ca 6500kr inkl mva og fortollingsgebyr.

Jeg var å prøvde Certina DS Action i dag. Den kostet 5000DKK, med andre ord vil den være noe rimeligere i Norge. Det må jeg si var særdeles mye klokke for pengene, og en bedre gave skulle jeg letet lenge etter. Den kommer i både titanversjon, og stålversjon, hvor jeg likte den sistnevnte best.

Noen dårlige bilder jeg tok:

Stålversjon:
bilde2-3.jpg

bilde3-1-1.jpg

Titanversjon
bilde1-4.jpg

Link:http://www.certina.ch/Collection/Gent-Automatic-Collection/DS-Action.aspx?m=1