Giftering i hvitt gull

Medlem
30. mars 2010
Sted
Norge
Hallo.

Noen som har erfaring med giftering, eller andre smykker i hvitt gull ? Vi vurderer dette, men er blitt skeptisk pga behov for vedlikehold. Forstår at den (relativt) ofte må til gullsmeden for å få nytt rodium belegg. Videre at hvitt gull er utsatt for å få riper etc en gult gull ?

Noen som har praktisk erfaring med dette ? Hvor ofte må den inn til "service" og hvor utsatt er den for riper, slitasje etc

Hilsen

Platina er løsningen.
Det må også finnes juveler I norge som bruker hvitt gull som består av gull og palladium og ikke trenger rodium overflate.

Jeg har hatt hvitt gull i min giftering i 20år, den har aldri blitt rodinert, og ser ut deretter, men jeg liker det.
Får litt vintage preg over seg, akkurat som en gammel sub:)

Rolex sitt hvitt gull er så vidt jeg har skjønt dette ikke plattert med rhodium.

Ja, i dag er det tilfelle men ser du en DayDate fra 70tallet er ikke gullet så hvitt.
Patek sluttet også med det rundt 2005 mener jeg å huske.
Men det er såpass lite vekt i to gifteringer at det er nok verdt å gå for platina.

Hvis ikke kan palladium være et alternativ, holder seg vistnok bedre enn hvitt gull til ca samme pris.

Jeg har en ring i hvit gull i "Forever Love" serien fra Ole Lyngaard. En slags matt overflate. Veldig fornøyd. Ikke noe gulskjær, men har mattet ringen opp igjen en gang på 6 år.

PHP:
Jeg har hatt hvitt gull i min giftering i 20år, den har aldri blitt rodinert, og ser ut deretter, men jeg liker det.
Får litt vintage preg over seg, akkurat som en gammel sub:)

Samme her. Mattere og oppskrapet har den blitt, men jeg tror ikke den har gulnet. Våre ringer er produsert av denne karen: Slvsmeden p Slvberget og var matte i utgangspunktet.

Om hvitt gull må rhodineres for å bli hvitt eller ikke, avhenger av legeringen. Det er ingen 100 % måte å vite sikkert uten å spørre selger (eller heller sjefen hennes, "rhodinering" er tross alt et ganske langt og vanskelig fremmedord for en frognerblondine, selv om hun jobber for en Norges mest velrenommerte gullsmeder) men karat gir en pekepinn.

18k "hvitt gull" er ganske gult og må rhodineres.
14k eller mindre kan være ganske hvitt og mulig å kjøre uten rhodium (et av de morsomme tilfellene hvor dyrere bare er dyrere, og gir ingen fordeler).

Platina løser heller ikke 100 % sikkert problemet. Minst en av de beste gullsmedene i Norge gjør hva med platinaringene sine? Jo - de rhodinerer dem. Hurra!
I tillegg koster platina ca dobbelt så mye som hvitt gull, og "får patina", eller på godt norsk blir ganske fort ripete og ser gammelt og mishandlet ut. Kjennere mener selvfølgelig at det er status i at ringen ser ut som en gammel femtiøring.

Mitt råd er likevel platina eller 14k hvitt gull. Men viktigere er det å "kjøpe selgeren": vet de ikke om ringen er rhodinert, si takk, reis deg, og gå. Det er alltids kompetente gullsmeder en liten flytur unna som skal ha halve prisen.

Redigert:
18k "hvitt gull" er ganske gult og må rhodineres.
14k eller mindre kan være ganske hvitt og mulig å kjøre uten rhodium (et av de morsomme tilfellene hvor dyrere bare er dyrere, og gir ingen fordeler).

Mitt råd er likevel platina eller 14k hvitt gull

Det er alltids kompetente gullsmeder en liten flytur unna som skal ha halve prisen.

Takk for nyanseringen om karat og platina, nyttig. Vi har luftet tanken på en utenlandstur, noen konkrete steder du har i tankene når du hinter om utlandet ? :)

Ellers takk til alle for gode innspill. Gir litt bedre forståelse.

Vi fløy til London og kjøpte platinaringer hos Tiffany. Kostet litt over halvparten og var lagervare.

Jepp. Platina fra Tiffany i London koster marginalt mer enn Georg Jensen 14k hvitt gull i Oslo, om jeg husker riktig. Når vi i tillegg ble behandlet som snerk hos David-Andersen og som kongelige i London, ble valget enda lettere.

Merk at platina blir fort ganske matt og ripete - og forbered den lille damen på det. Min skulle nok gjerne hatt skinnende blank ring hele tiden.

Merker jeg ble ekstra nysgjerrig nå siden det tydeligvis er folk her med kunnskap om gull. Ringen jeg refererte til er 18 k. hvitt gull, kjøpt for ca. fem år siden. Den er nå påfallende gul på utsiden mens innsiden fortsatt er like "hvit" som da den ble kjøpt. Er det noe som kan gjøres med den for å få den i samme stand som ny? Og betyr dette at den ikke er behandlet med palladium i utgangspunktet? Sorry for hijacking av tråden, men nyskjerrigheten overvant meg her…

18k hvitt gull som gulner er 99% sikkert belagt med rhodium, som så har blitt slitt bort. Den kan re-rhodineres hos en gullsmed for noen hundrelapper.