Glass og betzel spørsmål (diver)

Medlem
11. feb. 2010
Sted
Bergen
Hvorfor har f eks Rolex (og endel andre merker) glasset markert høyere enn betzelen? Dette må da øke faren for riper i glasset/hakk i kanten. Betzelen får jo seg noen støt uansett, hvorfor ikke legge glasset i plan med betzelen (Sinn) eller litt under (Seiko 6309)?

Noen som vet? Er det estetisk? Praktisk?

Hvorfor har f eks Rolex (og endel andre merker) glasset markert høyere enn betzelen? Dette må da øke faren for riper i glasset/hakk i kanten. Betzelen får jo seg noen støt uansett, hvorfor ikke legge glasset i plan med betzelen (Sinn) eller litt under (Seiko 6309)?

Noen som vet? Er det estetisk? Praktisk?

Dette er av praktiske årsaker. Bezelinnlegget er gjerne av aluminium og derfor meget sårbart.Hadde en Oris TT1 hvor glasset lå i ett med bezelringen. Den så ikke ut etter bare ett par uker. Men derimot Maurice Lacroix sin Miros Diver hvor glasset er over bezelskiven, har jeg nå etter et halvt år enda ikke fått bruksriper.

Dessuten er Safirglasset meeeeget sterkt og kantsår er sjeldent etter normalt bruk.

Nå gjelder ikke dette nyere divers fra Rolex:

51bfc58c-c132-1b5c.jpg

Kanskkje Orsa har overdrevet litt???

5022397321_316b062714_o.jpg

Helson har også glasset litt over bezelen

4904081264_906c304107_o.jpg

Sea Dweller har også glasset over bezelen

4705038189_7b6ea46bec_o.jpg

Doomed Sapphire

For å bryte litt med tråden: Ang Doomed Sapphire har jeg med samtlige klokker forutenom min siste Maurice Lacroix Phontos erfart at det er lett å få "skygger" på glasset. Dette er ikke direkte riper, men en misfarget flekk på glasset. Disse er til enorm ergrelse. Jeg bare lurer på om disse er resultat av at man har dultet borti metall. Som feks samme resultat som ved bruk av en teskje i porselenskrusa. De irriterende grå stripene en finner i botten etter skjeen og som er umulige å få bort.Disse er heller ikke riper, men misfarging etter metall.

Dette er bare en teori fra min side,da. Flere her med mulige teorier?

Det kan være AR coating (anti-refleksjonsfilm) på oversiden av glasset som er blitt skrapt bort.

hm,ja, du sier noe. Det har jeg ikke tenkt på. AR burde jo da være like sterkt som glasset,da. uansett, så er det kjipt med disse flekkene. Dette hadde jeg på begge Oris`ene mine. Dykkerklokke Oris TT1. Har dem ikke lenger nå,da.

Jeg håper virkelig ikke noen her har DOOMED safirglass på klokkene sine. Det lover ikke godt for framtiden. DOMED derimot....