Glassbakplate på Omega Speedmaster

Medlem
4. des. 2011
Sted
Rogaland
Er helt fersk i denne store klokkeverdenen, men tenker nå å investere i en fin klokke. Speedmaster er en av de som står på ønskelisten, men jeg veldig lyst på synlig urverk fra baksiden. Jeg ser noen Speedmastere har dette, og andre ikke, men jeg finner ikke ut noen mønster for hvilke som har det, er det noen forklaring på dette?

2 modeller har sapphire glass som baklokk, disse er 3572.50 (denne er discontinued) som også har hesalite/plexiglass foran som originalen. Den andre, 3573.50 er i salg og er lik den andre men har sapphireglass foran også. Disse to modellene har 1863 urverk. Originalen får du også kjøpt nå med solid baklokk og hesalite glass foran, men den har 1861urverk (som er mest originalt) . Den koster i butikk ca 29000 mens 3573.50 ca 37000. Smak og behag hva du ønsker, men urverket er lekkert og se til! Mitt tips er en sjelden 3572.50, Brukt,med det beste av 2 verdener...

Sjansen er stor for at du har sett på varianter av den originale "måneklokka" og at Watchloveroslo ga deg den infoen du trengte. (Og jeg er helt enig, kommer du over en 3572.50 er det bare å kjøpe).

Men for ordens skyld: det finnes en hel mengde klokker innenfor dagens Speedmaster-serie som har gjennomsiktig baklokk. Ta en kikk på denne linken og velg "Collection Speedmaster" og "Transparent case back" under Features, så kommer det opp 32 treff. Her finner du modeller som brun "måneklokke" (ofte kalt Chocolate Speedy), "måneklokker" med automatverk, og "Broad Arrow"-serien med andre visere.

På klokkefora er "Speedy" gjerne ensbetydende med de to (tre) modellene i forrige innlegg, med mindre annen modell spesifiseres spesielt. Hvis du søker litt på forumet her ser du at hesalite vs "sapphire sandwich" er diskutert en god del, og at meningene er delte :)

To gode svar dette. Selv ble valget mitt (3570.50) enkelt etter en tur til urmakeren, hesalite ble avgjørende og dermed ikke glass i baklokk. I mine øyne snakker vi egentlig om to helt forskjellige klokker, hesalite gir et helt annet liv og "spill", men har jo sine nedsider. 3572.50 hadde vært mitt valg også om den hadde vært i produksjon enda, men jeg gikk for nytt.
Forresten, skal du kjøpe nytt så kan du trekke fra noen lapper på veiledende pris uten alt for harde forhandlinger, pris rundt den urverket opererer med er realistisk.