Glycine Compressor automatic

Medlem
16. juli 2013
Sted
Noreg
Hei!

Fant ved en tilfeldighet et gammelt Glycine-ur i kjelleren til svigers idag, og tenkte å høre med guruene her inne om det er mulig å finne ut noe utifra de bildene jeg har tatt foreløpig.
Jeg skal gjøre et forsøk på å åpne baklokket, for å sjekke tilstanden der, men det tikker og går av overraskende lite bevegelse.
Sekundviseren ligger og slenger rundt på skiven, og det er en salig sprekk i pleksiglasset, men ellers er det helt og greit. Det bærer preg av å ha vært godt brukt, men det er jo bare sjarm.
Det står preget 645A på baklokket.

@Arcticboy @SpaceCowboy @chronometer @Langtransport

Bilder:

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Artig med slike funn. Glycin var tidlig ute på 30 tallet med utvikling av automatiske ur. Denne vil jeg tippe er fra 60 tallet og da muligens med et Felsa eller ETA kaliber. Airman modellen benyttet Felsa 692/N Bidynator, men ser at lignende Compressor modell benyttet ETA 2824. Viseren kan forhåpentlig trykkes på plass igjen.. Kassen ser ut til å være gulldouble med stål baklokk trykket på plass, derav navnet compressor.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Artig med slike funn. Glycin var tidlig ute på 30 tallet med utvikling av automatiske ur. Denne vil jeg tippe er fra 60 tallet og da muligens med et Felsa eller ETA kaliber. Airman modellen benyttet Felsa 692/N Bidynator, men ser at lignende Compressor modell benyttet ETA 2824. Viseren kan forhåpentlig trykkes på plass igjen.. Kassen ser ut til å være gulldouble med stål baklokk trykket på plass, derav navnet compressor.
Takk for informativt svar @chronometer. Kjenner jeg ser frem til å få åpnet baklokket og ta en titt på verket!
Men leste litt om modellen, og de brukte ETA 2472 i noen av de. Kan det være et slikt i denne?