GMT - den ekstra viseren, hva er den til?

Medlem
10. okt. 2010
Sted
Oslo
Ja overskriften sier vel det meste.
Jeg har forstått det slik at GMT-klokker har en ekstra viser. Hva er denne til, og hvorfor heter det GMT?
Hilsen nybegynner.:)

Det er en ekstra timeviser som kan bli stilt til en annen tidssone. På de fleste ur går denne en hel runde rundt klokka på 24 timer, i stedet for 12 timer som den vanlige timeviseren gjør.

Jepp. Som krille sier:

rolex_GMT_master_II.jpg

Her er altså klokka ca ti over 10 (sannsynligvis 10 på morgenen).
Mens GMT viseren sier at klokka er ti over 12 (i tidssone 2)

Poenget er en ekstra tidssone ja. Litt avhengig av modell.

Rolex Explorer ble f.eks ikke designet for å vise en ekstra tidssone, men for å vise noen som er under jorda døgnet rundt om klokken er 0800 eller 2000, noe som jo kan være vanskelig å se om det er mørkt hele tiden ;).

Men som regel er det som sagt for å vise en ekstra tidssone. Har du en roterende bezel ring kan du i teorien vise tre tidssoner på en gang på en klokke. Litt stilig.

Du får også GMTer der den ekstre hånden bruker 12 timer rundt. Da har de gjerne også en am/pm indikator også.

Også finnes det GMTer der den andre tidssonen vises på tilsvarende måte som datoen. Ved et hjul som roterer en runde på 12/24 timer. :)

Poenget er uansett, som det blir sagt, å holde oversikten på klokkeslettet i flere tidssoner.

Rolex Explorer ble f.eks ikke designet for å vise en ekstra tidssone, men for å vise noen som er under jorda døgnet rundt om klokken er 0800 eller 2000, noe som jo kan være vanskelig å se om det er mørkt hele tiden ;).

Den første Explorer II (1655) hadde ikke "jump hour feature", dvs man kunne ikke stille 24-timersviseren uavhengig av time viseren. Dermed kunne den bare vise tid på døgnet. Men sånn ca 1985 fikk den nye modellen verk med jump hour, og dermed mulighet til stille 24-timersviseren fritt. Presto: ekstra tidssone :D

Den første Explorer II (1655) hadde ikke "jump hour feature", dvs man kunne ikke stille 24-timersviseren uavhengig av time viseren. Dermed kunne den bare vise tid på døgnet. Men sånn ca 1985 fikk den nye modellen verk med jump hour, og dermed mulighet til stille 24-timersviseren fritt. Presto: ekstra tidssone :D

Ahh morsom trivia! :D

Synes dog original problemet som den ble designet for å løse er ganske så fascinerende; "vi sitter i en hule dagen lang og aner ikke når på døgnet det er, please help us rolex!".

Morsom historie :cool:.

Men unektelig praktisk at den faktisk kan stilles nå da. Når jeg tenker meg om har jeg jo strengt tatt sett det flere ganger i videoreviews.. hehe.

Ahh morsom trivia! :D

Synes dog original problemet som den ble designet for å løse er ganske så fascinerende; "vi sitter i en hule dagen lang og aner ikke når på døgnet det er, please help us rolex!".

Eventuelt; Jeg sitter oppe på nordpolen, og her er det jo pokker meg dagslys hele døgnet. Please help me Rolex!

Hehe, tenkte på midnattssol selv. Det er jo faktisk fryktelig forvirrende å se ut av vinduet, ha fult lys, se på klokken og se at den viser "klokken to".