GMT Master fra 1969 - noe å satse på?

Medlem
3. april 2014
Sted
Viken
Jeg vurderer å kjøpe klokken avbildet her. Skiven og viserne skal angivelig være originale og ikke repainted eller relumet. Kassen ser vel ut som den er relativt godt polert, og sliter litt med å se om det er noe igjen av "chamfer"-kantene på kassen. Tror kanskje de er gått tapt. Er kassen "for mye" polert?
Lenke mangler. Enkleste er kanskje å få tak i en 9315/93150? Hva heter evt en passende Jubilee til denne modellen?
Ønsker innspill på klokken og om alt "stemmer" :) Er den verdt 75-80k
Rolex%20GMT%20Master%201675%20aus%201969-5510_zpstu5klbbp.jpg

Rolex%20GMT%20Master%201675%20aus%201969-5514_zpsw5nfxwsn.jpg

Rolex%20GMT%20Master%201675%20aus%201969-5512_zpscfqbqpcg.jpg

Rolex%20GMT%20Master%201675%20aus%201969-5507_zps4kw4nja8.jpg

Imponerende stand. For god til at alt er såkalt originalt og ikke nyere deler? F.eks. så er det ikke en eneste prikk på Tritium noen plass. Ei heller en eneste liten korrosjonsflekk på viserne. Alt dette så pent etter 47 år når kassen er polert. Skeptisk.

Det er ikke sagt noe om deler som evt er skiftet ut i urverket. Men skive og visere sies å være originale. Nå fikk jeg akkurat beskjed om at datohjulet ikke har åpne 6/9, så da er vel det skiftet? Hva tror du om skive/visere da @Loevhagen? Skiftet eller fikset på? "Fake" patina?

Skal du ha tidsriktig lenke er dette 7836. Jubilee kom vel på GMT i -71. Datohjul skiftet, bezelinsert sikkert skiftet, godt polert. At kassen er polert er ikke det viktigste, skive og visere må sees på med lupe. Hvis skive og visere er originale er dette en flott GMT.
Tom

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Fint eksemplar, visere og skive ser jo unektelig svært bra ut. Må imidlertid si meg litt enig med @Loevhagen, nesten for bra. Uansett, @Tom Henriksen oppsummerer godt ovenfor. Dersom denne befinner seg i utlandet er det selvfølgelig vanskelig å sjekke hands on. Da skal du i så fall kjenne sakene dine godt og en generell regel er jo "buy the seller".

Hva angår datohjul - hadde tidligere en Mark IV og forsøkte da å sette meg inn i disse hjulene. Hadde flere korrespondanser med nevnte Springer fra Rolexforums som bestemt mener at off-white datohjul med lukkede 6 og 9 var vanlig på disse gjennom 60-tallet. 7 tallet skal da være såkalt "crooked" og 3 tallene runde. Det er jo imidlertid et hav av meninger om dette og datohjul er strengt tatt ikke det viktigste når det gjelder originalitet uansett.

Kikk for øvrig på denne linken:

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=74976

Oppsummerer alle variantene av 1675 og er interessant lesning. Du finner også massevis av informasjon på Rolexforums om denne modellen og alle dets skivevarianter, din er som du sikkert vet en Mark I. Til slutt - kontroller referansenummeret mot oversikten i ovennevnte link.

Lykke til med jakten, 1675 er et flott ur!

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Loevhagen
Dette dreier seg ikke om en urørt original men om en restaurert klokke. Det er gitt ved at kassen er slipt opp til å etterligne original og at diverse deler er skiftet. Gitt dette så ville jeg basert den videre vurderingen på hvilken historie som er sannsynlig. Man kan ikke vite (iallefall ikke uten å ha klokken i hånden og en lupe i den andre), men enkelte scenarioer kan være mer sannsynlige enn andre. De som restaurerte den har valgt en service bezel insert, ergo den billigste varianten. Skive og visere ser helt strøkne ut. Disse var veldig utsatt for korrosjon på viserne, denne har det ikke. Er det sannsynlig at skive og visere er originale fra klokken var ny gitt at den må ha vært ganske beat up på et tidspunkt? Originale visere er (i motsetning til for 1675) vanskelige å oppdrive. Hvis man hadde et sett, ville man brukt dem på denne klokken med slitt kasse og valgt ikke originalt insert? Ville de matchet skiven perfekt? Det er vanlig å colour matche luminova visere, er det mer sannsynlig at det er gjort? Det er mulig å airbrushe opp dials er det gjort her for å få den så strøken gitt alt det andre som er gjort?

Ingenting av dette er sikkert og om alle mine spekulasjoner er tilfelle så er klokken fremdeles genuin rolex.

Men det er forskjell på original og restaurert

Jeg ville valgt enn annen, på samme måte som jeg ville gjort det om det var en bil

Edit: bommet visst på referansen gitt o_O

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Min er fra -69 (solgt i Norge 74) har vært til finbruk av første eier og ligget i safe ca 10 år av neste eier. Lenkeslarken på orignallenke sammenfaller med oppgitte historikk. Bruker den på en nyere lenke da slarkete lenker gnager på innside av lugs. Greit å sammenligne med kanskje? Har vært til service, men ikke byttet visere, datohjul etc. ( instruert beskjed, Rolex bytter normalt 'det de føler behov for' uten å spørre)

PS. På GMT viseren er lume fjernet da den begynte å sprekke opp og det ikke var ønskelig med løse lume-biter i uret.

Bezel skal normalt være en 'red back' for 69 årgangen. Hysterisk morsom pris på disse også:
IMG_5052.PNG

IMG_5037.JPG

Redigert:
Kan tenkes at verken trådstarter eller Relox sine datohjul er byttet? Trolig overgangsperiode inn på 70 tallet hvor begge ble montert.

Sistnevnte har sølv datohjul med åpne 6 og 9, lukket 26 og flat 3/7. @RELOX kan sikkert bekrefte dette? Førstnevnte hjul er off-white med lukkede 6 og 9, kroket 7 og runde 3 tall.

Ikke rart man blir besatt av vintage Rolex...:)

• Liker
Reaksjoner: RELOX
Kan tenkes at verken trådstarter eller Relox sine datohjul er byttet? Trolig overgangsperiode inn på 70 tallet hvor begge ble montert.

Sistnevnte har sølv datohjul med åpne 6 og 9, lukket 26 og flat 3/7. @RELOX kan sikkert bekrefte dette? Førstnevnte hjul er off-white med lukkede 6 og 9, kroket 7 og runde 3 tall.

Ikke rart man blir besatt av vintage Rolex...:)
Dette er ikke avgjørende for dette uret.
Tom

Det er ikke lett å si pina, det er ikke umulig at min er byttet heller, selv om historien ikke tilsier dette. Mange, mange teorier ute og går

For å gjøre forvirringen komplett, begge hjul kan være originale eller byttet. Begge typene var trolig benyttet intidsrommet vi snakker om. Som Tom er inne på legger jeg ikke mye mye vekt på dette selv :)

• Liker
Reaksjoner: Pina
Denne tråden understreker vel en gang for alle et ugjendrivelig faktum - vintage(og kanskje især Rolex) er et minefelt hvor man før eller siden ryker på en smell.

Lykke til til deg @KTS69 i jakten på en 1675 :)

Takk for alle gode innspill! Jeg dropper denne klokken og jakten på en 1969-modell fortsetter :)