For det første - og dette er jo selvsagt subjektivt, men jeg liker designet på Tudoren mye bedre enn Orisen. Men det er nå rent estetisk. Den har også et verk som ikke alle andre GMT-er i verden har ("inhouse"-verket MT5652 - som det faktisk var litt barnesykdommer med), i motsetning til Orisen, som har et mer eller mindre bearbeidet Sellita-verk.
Når det kommer til selve klokken, så synes nå jeg helst at en GMT-klokke bør ha en stor og lettlest 24-timers ring på bezelen, da GMT-funksjonen er for mange en stor grunn til at man kjøper klokken. På Orisen har man av uforståelige grunner en base 30 tachymeter-bezel, noe som vel vanligvis brukes for å beregne pulsen på folk. Og da kanskje helst på en chrono? Uansett, 24h-skalen er gjemt innenfor denne, og mister da i stor grad sin funksjon.
Tudoren kommer på lenke, det gjør ikke Orisen. Jeg liker at klokker kommer på lenke, det er det jeg bruker mest, også kan jeg evt sette på reim om jeg vil. Og når prisen da er ish det samme, hvor kommer premien på Orisen fra?
Sist men ikke minst: Koblingen til Rega Fleet synes jeg er superteit, kanskje med unntak om man jobber i eller har en annen forbindelse til Rega Fleet.
Men dette er dessverre litt symptomatisk for mange klokkeprodusenter og -fans: denne trangen til en kobling med tøffe mennesker. "Jeg råtner bort på et kontor mens jeg skriver tørre rapporter som ingen leser - men hvis jeg kjøper denne tøffe klokken som antagelig brukes av de tøffe gutta som setter livet på spill for å redde andre, da blir jeg kanskje litt kul likevel? Og den har til og med en tøff inngravering av et tøft helikopter på baksiden!" Give me a break
Mye verre er det selvsagt når det er overtøffe forbindelser til overtøffe mennesker med våpen og omtrentlig forhold til menneskerettigheter, men dette er ikke så mye bedre i min verden.