Gnomon watches

1

Vedlegg

• 20171218_115008.jpg
    20171218_115008.jpg
    77,8 KB · Visninger: 0
Redigert:
Jeg syntes jeg drar kjensel på designet.... Det klinger et sted, men jeg kan ikke huske hvor...

Men; Gnomon Watches? Er det forhandler?

8

Gnomon er en indonesisk forhandler, og eieren driver selv klokkemerket "Dievas" om jeg ikke tar feil.

De skal være fullstendig trygge å handle fra.

Den modellen fra Squale bikker for mye over i kategorien "ren kopi" for min del. Synes det er dumt at de gjør dette, forringer et merke som ellers har modeller med stilige design som står fint på egne ben. Men, de selger sikkert så mye av disse "homage"-modellene sine at de nesten er nødvendige for å kunne drive.

Redigert:
@Kohe321 - Gnomon er nok ikke Indonesisk men har tilhold i Singapore. Selskapet startet opp som ren web-basert butikk - men har nå en større forretning i Singapore. Mannen bak er en Anders Tan, og det stemmer at Dievas er hans "hjertebarn". De Squale "Sub-ene" som selges av Gnomon er åpenbart ment for det asiatiske markedet - du finner ikke de på Squale sin nettbutikk. Kvaliteten på disse Squale-urene er visstnok noe variabelt.

Når det gjelder Gnomon som selger - virker det som om konsensus er positivt mtp kundebehandling og service.

Personlig ville jeg ha gått for en av Squale sine tradisjonelle modeller som 1521 eller 2002A. Jeg har eid begge og var godt fornøyd med kvaliteten på disse. Urene ble kjøpt i fra nettbutikken til Squale.

Forøvrig er Singapore base for flere boutique-merker som Azimuth og Zelos mfl. Kort avstand til Malaysia har nok mye å si for disse produsentene.

@Kohe321 - Gnomon er nok ikke Indonesisk men har tilhold i Singapore. Selskapet startet opp som ren web-basert butikk - men har nå en større forretning i Singapore. Mannen bak er en Anders Tan, og det stemmer at Dievas er hans "hjertebarn". De Squale "Sub-ene" som selges av Gnomon er åpenbart ment for det asiatiske markedet - du finner ikke de på Squale sin nettbutikk. Kvaliteten på disse Squale-urene er visstnok noe variabelt.

Når det gjelder Gnomon som selger - virker det som om konsensus er positivt mtp kundebehandling og service.

Personlig ville jeg ha gått for en av Squale sine tradisjonelle modeller som 1521 eller 2002A. Jeg har eid begge og var godt fornøyd med kvaliteten på disse. Urene ble kjøpt i fra nettbutikken til Squale.

Forøvrig er Singapore base for flere boutique-merker som Azimuth og Zelos mfl. Kort avstand til Malaysia har nok mye å si for disse produsentene.

Takk for korreksen, gikk litt fort i svingene der. Ble lurt av at det sto en nyhet om en ny butikk i Indonesia på kontaktsidene deres: http://www.gnomonwatches.com/contact-us

Squale 1521 50 atmos med blå sunburstskive har jeg siklet på i lang tid.

Squale50AtmosBlue8L.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Mr Davis
Kjøpte nettopp en klokke fra Gnomon. God service og lynrask forsendelse med DHL, ankom etter 3-4 dager. Bare å kjøre på.

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jeg fikk klokken idag og den var ødelagt, time viseren var løs og bare snurret rundt av seg selv, bezelringen satt bom fast også. Jeg klagde på e-post og fikk raskt svar, de sender meg en retur lapp for DHL, jeg sender den i retur så får vi se hva som skjer videre.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Huffda. Var dette Squalen?
Ja, det var Squale Atmos 30 GMT. Håper Gnomon ordner opp. Egentlig overasket at den gikk gjennom kvalitetskontrollen, kan også hende den fikk seg en smell i posten med DHL. Den går men timeviseren spinner bare rundt når jeg beveger på klokken. Det er ETA 2893-2 urverk i den, disse pleier å være god kvalitet. Resten av klokken ser bra ut, solid stållenke, fin finish, ceramisk bezel inlay selv om den ikke rikker på seg. Kjøpte klokken som en spøk for å plage en kollega som er total Rolex snobb, Jeg venter på en Rolex 116710LN. Planen er å gå med Squale klokka og få tyn for det frem til rolexen er i min besittelse, bytte og se hvor lang tid det går før han ser forskjellen, sikkert ikke lenge, men gøy blir det.Når spøken blir gammel skulle den legges bort eller selges. Men først må jeg få en som fungerer!.

Den må nok ha fått seg en real smell i frakten, tviler på at de sender ut en klokke som det fra butikk. Virker som de ordner opp på en god måte!

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Oppdatering: Jeg sendte klokken tilbake til Gnomon i Singapore med DHL, de betalte for returen. Ny klokke kom med DHL etter ca en uke, de er kjapp ihvertfall. Jeg hentet klokken igår, pakket den opp og alt så ut til å være iorden. Klokken var ren og fin, tilsynelatende helt ny. Jeg stillte den og trakk den opp. Gikk med den i noen timer så merket jeg at den hadde stoppet, Jeg stillte den på nytt og trakk den opp litt mer, gikk med den ca en time til så stoppet den igjen. Nå stopper den hele tiden og alltid når sekundviseren viser 42 sekunder. Tydeligvis noen galt med urverket. Jeg begynner å lure på om jeg er Gnomons mest uheldige kunde eller jeg er blitt lurt. Jeg har nå sendt en e-post til dem om problemet, blir interessant å se hva som skjer nå, om de vil at jeg skal returnere klokken enda en gang og få klokke nr 3, eller om de refunderer kjøpet?. Personlig tror jeg at jeg er i ferd med å få en lærepenge om å handle fra utlandet. Jeg har lest advarsler om gråmarked osv, men Gnomon påstår de er autorisert forhandler av Squale. Det er ikke snakk om store penger og jeg tåler det økonomisk, men likevel veldig ergelig. Noen andre som har erfaring med Gnomon eller ETA 2893-2 urverk som stopper på akkurat samme sekundindex. Jeg er ikke så veldig kunnskapsrik om urverk, men regner med at dette tyder på en feil med urverket?.

Hei, det høres ut som du bare har veldig uflaks her ja. Kan du se på serienr om det er samme klokken du har fått i retur? Og bare for å stille et dumt spørsmål, er du sikker på at du har trukket opp urverket skikkelig? :)

Hvis det fortsatt stopper på samme sekundindeks så er det nok noe galt med urverket ja, eller sekundviser som ikke sitter rett og tar i skive.

Redigert:
Ok, klokken har stoppet flere ganger de siste par timene, alltid på 42 sek index. Skal ikke klage på service og responstiden, de svarte innen en time. De er flau og lei seg, dette skal ikke skje......osv. De spør om jeg vil ha pengene igjen eller en ny klokke evnt. en annen modell squale eller annet merke. Ser ut til at de vil ordne opp foreløpig, men jeg har blitt litt paranoid når det gjelder kvalitetskontroll hos Squale eller Gnomon. Jeg forstår at alle produsenter kan få et defekt ETA urverk, men 2 ganger til samme leverandør og kunde, hva er oddsen, jeg er skeptisk. Vi får se hva som skjer videre, hvis jeg får en til defekt klokke så slutter jeg med å samle på klokker, selger alt utenom min trofaste og pålitelige Speedmaster eller Seamaster og blir en helbredet en klokke eiende normal person igjen!,ha.

Hei, det høres ut som du bare har veldig uflaks her ja. Kan du se på serienr om det er samme klokken du har fått i retur? Og bare for å stille et dumt spørsmål, er du sikker på at du har trukket opp urverket skikkelig? :)

Hvis det fortsatt stopper på samme sekundindeks så er det nok noe galt med utverket ja, eller sekundviser som ikke sitter skikkelig på og tar i skive.

Ja, jeg har trukket den opp skikkelig, ca 40- 50 runder. Når den stopper så må jeg riste/ dunke den for å få den til å gå igjen. Jeg så ikke på serienr på første klokke, kan hende det er samme klokke som er reparert, men da har de jobbet kjapt, fra jeg sendte den tilbake til singapore så kom den tilbake på mindre enn en uke. Jeg tok av all plasten på forrige, denne hadde all plasten på lenken, de kan jo ha byttet lenken også, hvem vet.

Ja, jeg har trukket den opp skikkelig, ca 40- 50 runder. Når den stopper så må jeg riste/ dunke den for å få den til å gå igjen. Jeg så ikke på serienr på første klokke, kan hende det er samme klokke som er reparert, men da har de jobbet kjapt, fra jeg sendte den tilbake til singapore så kom den tilbake på mindre enn en uke. Jeg tok av all plasten på forrige, denne hadde all plasten på lenken, de kan jo ha byttet lenken også, hvem vet.

Jeg har handlet og kommunisert før i tiden med Anders uten noen problem.
Han var tidlig sponset for fri i et forum hvor jeg er en av de moderator.
Du har vært veldig uheldig.
Gnomon har solgt tusenvis av klokker over årene og har en god omdømme så langt jeg vet.
Jeg fikk bare Dievas klokker i hendene mine: disse kommer fra et lite verksted i Tyskland hvor kvalitets kontroll er streng.
Jeg var veldig fornøyd med min Focal men solgte den videre etter en del år( hadde lyst å bytte).
Anders skal løse problemene, du burde ikke tvile på det.
Hvis noen kan anklages der er det Squale, ikke han: klokken din burde tåle turen uten problem.
Trug-focal.jpg

• Liker
Reaksjoner: Kohe321 og sydvester
Siden du vil ha en GMT "à la Rolex" kan du også bytte hos Gnomon til en Steinhart utgave.
Men skulle du ha en GMT som er av bedre kvalitet, vil jeg anbefale deg å spare litt og kjøpe en annen klokke enn Squale eller Steinhart: det angår vanligvis ikke urverket men mest kassen og litt tech rundt den.
Jeg har aldri hatt noen Squale i samlingen.
Steinhart har jeg ikke noe dårlig å si om: mye klokke for pengene og fikk aldri noe problem.
Jeg hadde en "vintage" Pilot med 2824-2 ETA for en del år og den gikk helt fin.
P1010529.JPG

P1010512.JPG

• Liker
Reaksjoner: sydvester
Hvem er Anders? er det noen hos Gnomon watches?.
Jeg regner med at Gnomon ordner opp i saken. Når det gjelder klokken så går den når den ligger for seg selv og er kald, men når jeg tar den på og den blir varmet opp av kroppsvarmen så stopper den og alltid på 42 sekunder merket.
merkelig greier. Jeg har noen fine klokker jeg er veldig fornøyd med, det var ikke prisen som var avgjørende.

Vedlegg

• 20180111_134524.jpg
    20180111_134524.jpg
    81,1 KB · Visninger: 0
  • Liker
Jeg bestillte en Sinn 103 direkte fra fabrikken i Tyskland, den ankom med defekt chrono pusher, så alt er mulig :) Helt enig i at problemet her er QC hos Squale og ikke hos Gnomon.

Der snakket jeg om Dievas sin kvalitetskontroll fordi jeg har sett mange bilder av verkstedet og hørt en god del om folk som har eid Dievas klokker: vi snakker om små produksjon og kontrollen var stor.
jeg snakket ikke Tyskland på en generell måte.
Ja, "alt er mulig" men defekt krono-pusher betyr at pusherne ble ikke testet eller testet nok på fabrikken: det er noe som ikke skulle skje, i hele tatt.

• Liker