gode alternativer til jogging? kjedsomheten tar knekken.

Medlem
2. juli 2011
Sted
Trondheim
klærne min påstår at jeg trenger å ta av noen kilo, og jeg kan vell egentlig si meg ganske enig. jeg er pr dags dato 25år, 93kg samt 174cm over bakken (ganske overvektig ifølge bmi)

jeg har vært med på st-olavs loppet i år (østersund-trondheim), der tok jeg 4 etapper, 2 pr dag jeg var med. Brukte 4 uker før løpet til opptrening med jogging 3 ganger i uken. ligger nå på ca 5.20min pr km.

PROBLEMET er at jeg kjeder livet av meg når jeg jogger, har prøvd å jogge til musikk, jogget bak fine rumper samt jogget i gruppe, men til min forargelse hjelper det ikke, det er kommet til det punktet nå at jeg ikke gir meg pga jeg er sliten, jeg gir meg fordi jeg rett å slett ikke klarer å holde interessen der.

når det gjelder styrketrening har jeg hoppet på calisthenics, enkel og god trening. samt at jeg starter smått med buldring etter håndledsbrudd har grodd.

så... er det noen guruer der ute som har tips?

mvh
stian

PROBLEMET er at jeg kjeder livet av meg når jeg jogger, har prøvd å jogge til musikk, jogget bak fine rumper samt jogget i gruppe, men til min forargelse hjelper det ikke, det er kommet til det punktet nå at jeg ikke gir meg pga jeg er sliten, jeg gir meg fordi jeg rett å slett ikke klarer å holde interessen der.

Ingen andre tips en tredemølle.... Da kan du se på TV og gå av når du vil, men ble glad det finnes flere som har samme problem som meg :cool:

Sykkel, rulleski (?), turer i skog og mark, tennis (?), styrke i sal, crossfit (?)...i mitt hode er variasjon viktig for trivsel. Ikke bind deg til én idrett, nødvendigvis.
Husk forresten at hvis målet er ned i vekt betyr kosthold 85% og trening bare 15%! Du bør antagelig ikke overstige 2000 kalorier pr dag (justert for trening) dersom du skal klare å gå ned (et tips basert på egen erfaring :))

Sett deg gjerne et mål eller to, feks løpe 10 km sub 45 eller what ever, et eller annet som gir deg (mer) lyst til å trene.

Og får du deg en eller flere treningskompiser går ting av seg selv.

Lukka te :)

driver med Cageball en gang i uken, og er i fjellet nesten hver helg.

når det gjelder kosthold er jeg absolutt enig der, det meste ligger der. men alt blir lettere med bedre kondis, er kun for formen sin del jogger. har gått ned 10kg på kosthold siden jul.

burde kanskje formulert meg litt annerledes. det er hovedsaklig kondisjonstreningen jeg sliter med:)

Hvor lenge jogger du før du går lei da? Liksom, løper du en time og slutter eller 3 timer og gir deg?
For min del, når det gjelder både jogging og sykling så er det tre ting som er motiverende. Det ene er å merke at samme runder blir lettere og går raskere. Det andre er å komme over kneika og merke at du blir "maskin" og føler at bena år av seg selv, tankene vandrer avsted av de mange inntrykkene du får underveis og du merker at hvis du holder samme intensitet så kan du løpe så langt du vil.
Tredje motivasjon er strava (appen). Sørg for å følg folk som er litt bedre trent enn deg og litt dårligere, og sammenlign stats etc etter turen og mål deg med andre.
LÆR hvor de forskjellige morsomme etappene er, og føl at alle som følger deg puster deg i nakken og kommer til å se din økt når du er ferdig. Se toppfart, gj.snittfart osv.

Som andre nevner, ha et mål. Om du først knekker koden med kondisjon, så blir faktisk kroppen avhengig. Det er helt rått.

Jeg lar meg også fascinere av hvor langt man kommer hvis man jogger f.eks to timer.

Husk å tren både intervall, men kansje viktigst... mengdetrening. Lav intensitet lenge.

Hør på lydbok om du ikke klarer å være i nuet;)

Lykke til!

Slenger meg på Entropy's utsagn. Opplever mye det samme.

Har nå løpt regelmessig de siste tre årene og det siste året føler jeg at jeg har knekt koden litt. Gleder meg til å komme meg ut å løpe, tidligere var mer krevende å komme seg ut. Litt mer en "jobb" som måtte gjøres. For meg hjalp det å ha market forskjellige løpe økter. Jeg gjør 1-2 økter med intervaller i uke. Jeg bruker ca 3 minutter med løp og 40-60 sekunder pause, gjentar 4-8 ganger etter dagsform. Bruker ca 3 minutter for det passer med distansen på gangveien der jeg holder meg. 1 lang økt i rolig tempo, på 60-90 minutter. Da helst i den lokale lysløypa, synes det er trivelig med skiftende natur/terreng. Blir nesnte meditasjon for meg. På lang øktene hender det også at jeg går opp de bratteste bakkene. Er fheldig/link så er det en halv-hard økt til på 40-50 minutter.Sjelden jeg rekker mer en 3 økter i uka.

Godt å kjenne på følelsen når du flyter fram, sammenligner det litt med opplevense av en ski tur på godt føre, ting går av "seg selv".

Tidligere logget jeg ting med Sports tracker, for meg ble det litt "styr" etterhvert, men var fin motivasjn til å begynne med. Nå kjører jeg kun en enkel timex klokke for å holde rede på hvor lenge jeg har løpt og "split-tider". Bruker Sports-Tracker kun en sjelden gang når jeg skal måle en distanse, eller sjekke snitt fart.

Ellers; kiloene forsvant først når jeg kom 100 % på konas kosthold og det ble slutt på å kose seg med et par halv-litere og en pose First Price nøtteblanding midt i uke + + :confused:

Andre aktiviteter kan være svømming og sykling, sykling tar jo litt tid.

Etter mange år i bakken kapitulerte høyre kne for noen år siden, dette gjør at det bokstavelig talt knirker i kneet etter 1km. Noe som gjorde at jeg måtte finne andre alternativer.
Løsningen ble landeveissykkling/downhill og jogging på kryss og tvers i myr/lyng(mykt underlag). Ikke for mye belastning samt utfordrende og gøy. Startet rolig og merket fort utvikling. Er man to så er det også enklere og "pushe" hverandre hardt, noe som ofte hjelper på motivasjonen.
Har også inntrykk av at mange gjør for mye ut av trening/utstyr. Trenger ikke pulsklokke og utstyr i bøtter og spann, holder lenge med gode sko og selvdisiplin:)
Støtter også Mikke på det at kosthold er veldig viktig for og gå ned i vekt. Vet mange som har fått god hjelp gjennom VG`s vektklubb.
Mange glemmer også at styrketrening også bidrar mye til vektnedgang(basisøvelser).

Etter hvert så blir følelsen av og ha trent så bra at du vil ha den hver dag:)
Lykke til!

Jogging er kjedelig hvis det blir null variasjon i løype, samme tempo hele tiden, og på stedet hvil fremgang. Det høres fryktelig kjent ut :)

Noen kjappe tips:
1) Som tidligere nevnt her - bruk forskjellige løyper. Gjerne kombiner skog og asfalt.

2) Løp i områder hvor du ikke har vært før. Det er moro å bli litt kjent og se ting og steder du ikke har sett før. Det tar litt av fokuset bort fra at du trener, men mer over på ekspedisjon.

3) Kjøp deg et par forskjellige sko, slik at du har et par du kan bruke i terreng og et par til asfalt. Mye av moroa er gadgets og utstyr! Det er rart med det - man kan glede seg til løpetur når man har nye sko eller ny løpeshorts...

4) Kjøp deg Nike sko (jeg bruker ikke annet), nike fuelband og brikke til å ha i skoen. Det eneste styret du da må gjøre for å se lengde, fart, kalorier brukt etc er å plugge den inn PC'en din og den laster opp aktivitetene selv.

5) Siste og kanskje det som jeg har syntes var mest gøy i det siste. Få noen til å kjøre deg et sted, og så er det eneste målet å løpe hjem.

Happy running!

KAB

Last ned MyFitnessPal, der legger du inn dagens vekt, hvilken vekt du vil ned til og hvor fort du vil det skal skje. Den regner ut netto kalerier per dag. Jeg er selv på rundt 1300 kalorier, men ettersom appen regner ut netto er det ikke noe problem å spise litt mer da det bare er og jogge seg en tur for å komme under igjen. Og det er god motivasjon, mat!

Appen er ganske selvforklarende og det ligger tusenvis av matvarer inne som du logger mens du spiser. Jeg har holdt på en uke og det er faktisk litt gøy når du kommer inn i det.

Jogging er vel og bra det, men det er dørgende kjedelig. Jeg ville vurdert styrketrening for å gå ned i fettprosent, samtidig som du bygger styrke. Jeg hater og jogge og velger heller å trene styrketrening med en og annen runde på fotballbanen med ball. :)

Du har sikkert fått mer enn nok tips å tygge på allerede, men her er det som funker for meg:

Få om noen treningsformer er mer effektive for kondisen enn intervall.
Jeg kjører intervall 4x4 på tredemølle. Dvs 4 min jobb og 3 min pause. Viktig med 4 min - gjerne mer, men 4 er ok. Dette fordi det tar ca halvannet minutt fra de rolige periodene opp til hvor hjertet jobber i området det virkelig monner (dvs 85-90 av maxpuls - men ikke over!!). Husker jeg tidligere trente intervall ved å spurte som F så langt jeg orka - holdt som regel 60-90 sek før jeg trodde jeg skulle krepere. Fullstendig bortkastet!

I 3-min delen skal pulsen ligge på 70%, så ikke sett deg ned eller lignende. På tredemølle har du 100% kontroll over pulsen, noe som kan være betydelig vanskeligere ute (selv om det selvsagt er morsommere å trene ute, generelt sett.
På mølla må du justere stigningen slik at den ligger mellom 3 og 9 grader - det som passer deg og din kondis. Dette av den enkle grunn at det er betydelig lettere å få opp pulsen i litt motbakke (og du slipper å springe så fort for å få samme effekt som på flatmark).

Oppsummert: Det er to feil en kan gjøre med intervall

1) at en tar seg for mye ut i 4 min dragene (du skal kunne holde ut ett min til på siste drag, og du skal kunne ha krefter til å kjøre et femte intervall - da har du gjort mye rett). Ingen blodsmak!
2) at du tar det for rolig i 3 min "pausene". En skal ikke sette seg ned eller stoppe helt opp. Du bør heller ikke gå hverken på flatmark og i alle fall ikke i nedoverbakke. Detter pulsen under 70% vil du ha problem med å komme opp i rett arbeidspuls når du skal i gang igjen. Rolig jogg er det beste, da får du kvittet deg med evt syre i beina.

Intervall bør en kjøre et par ganger i uka, men ikke i måneder i strekk. Det er utrolig effektivt og allerede etter 3-4 økter merker en forskjell og en mnd med 2 intervall i uka skal gi store forbedringer i kondisen. Ganske kult siden en topp intervalløkt ikke tar med enn 4x4 + 3x3 = 25 min (ok - legg på 10 min til oppvarming, men uansett...) :)

I tillegg bør du ha et par økter i uka med rolig langkjøring (perfekt for fettforbrenning også). Da snakker vi 2-3 timers økter hvor pulsen helst ikke er noe over 60-70% av max. Og for dette er landeveissykkel FANTASTISK. Alternativ er motbakker/fjellturer. Evt langrenn om vinteren. Jogging gatelangs er ingen option for min del.
For vektreduksjon er styrketrening bedre enn ingenting, men det kommer nokså lagt ned på lista over ideelle aktiviteter for formålet...

Mange, mange gode tips her. :D Skal man ned i vekt er det en bonus ved siden av KOSTHOLD og ha litt cardio. Mitt råd er som flere her inne intervalltrening er en av de bedre cardio trenings rutinene man kan gjøre. (Gå,jogge,løpe. Gå,jogge,løpe i antall sekunder eller minutter.) Det som er hakke bedre er turer i marka/skogen. Hvorfor, jo fordi det er det mest skånsomme for knær og ankler samt kan være veldig utfordrende. Høy intensitet styrkeøkter kan også forbrenne bra. + at man blir fortere strammere i ramma fordi man bygger muskler. Jeg fikk en dame til og måle fettforbrenning på en av mine relativt rolig styrkeøkter. Pulsen husker jeg ikke, men rundt 600 kalorier og 65% fettforbrenning som er bra på cirka 1 time. Men husk et bra kosthold er alpha omega for raskere og bedre resultater.

Nå har det gått endel måneder siden jeg skrev noe i denne tråden jeg startet, det jeg kan si er at livet er forandret til det absolutt bedre!

Jeg har gått ifra ca 95 til 75kg! På mitt verste veide jeg 105 en liten stund, så totalt snakker vi 30kg.

Det har blitt litt jogging etterhvert, kjøpte gps-pulsklokke som hjalp meg veldig mye, samt fikk en ny type adhd medisin som har totalt forandret hverdagen min til det bedre, den ga meg muligheten til å bruke energi på trening fremfor å bare bruke den på å være urolig. fantastisk at det skulle ta 26 år å få en adhd diagnose :rolleyes:
Jeg spiser det samme som tidligere, men i mindre mengder. Jeg ligger på ca 5 liter vann per dag.

løper nå mila på godt under en time, trener annenhver dag ca:)

jeg er fornøyd!

takker så meget for godord:)
Ser frem til flere løp mot sommeren, og håper virkelig at jobben får satt sammen lag til st.olavsloppet!

Motivasjonen nå fremover er rolex eller omega til jul, føler at det er riktig motivasjon for å fortsette med denne livsstilen:)

mvh
stian