Gode gamle dager...

Medlem
17. mars 2009
Sted
Dølenes dal.
Mulig jeg tar skammelig feil, men er vel kanskje en av de få som er over middagshøyden her inne..?
Tenkte derfor å dele noen nostalgiske klokkeminner med dere...
1984: Kjøp av min første Rolex, DJ gull/stål fra '79 - kr. 8000,-. Solgt i '85, og etter et par brukte stål DJ, endelig
for første gang å ta plass i en av Bjerkes grønne skinnstoler i '86. Flere rådyre ur på grønn filt - husker jeg var helt skjelven...Valget ble en Sub stål, pris 8.600,-( hvis jeg husker riktig).. Dette var jo på den tiden som vi fulgte annonser i Aftenposten på torsdager under rubrikken "Ur /Smykker/Gull"..Det dukket opp en litt spesiell annonse jeg huskergodt: Rolex sportsur selges - ubrukte.. Kjøpte de neste årene flere GMT'er og Submarinere av denne mannen. Han
var en skrue - godt utdannet i god jobb, ungkar, ikke førerkort, noe uflidd, i 40 årene som bodde hjemme hos mor..
Han hadde to interesser: Musikk, og Rolexur som han kjøpte fire og fire av hos Bjerke. Han brukte de aldri, de sto
utstillt i eskene sine på hyllen over peisen hans. Det som var så flott var at han rullerte samlingen hvert annet år, og
solgte da alltid nøyaktig for 50% av nypris. Ca. 4000,- for GMT I, og 4300,- for Sub. Husker at det aldri ble handlet hjemme hos ham. Vi møttes alltid på Grand - i Palmehaven..(Tror jeg det het..)
Akkjasann det var tider...( og priser...)

Hjelpe meg. Et eksempel til etterfølgelse. Ser gjerne at det kommer to år gamle Rolexer til halv pris ute på K/S forumet.:)

Artig post

8600,- i 1986 tilsvarer omtrent det dobbelte i dag - ettersom man ikke får en ny Sub stål hos forhandler i dag til 17 000, - kan man konstatere at dette var gode gamle dager. Rolex har hatt en BETYDELIG reell prisstigning.

Jeg husker jeg gikk ut ifra ca halv pris når jeg solgte klokker (RLX) på midten av 80 tallet. Men jeg måtte som regel sette prisen litt under det for å få solgt dem. Submariner gikk for stort sett godt under halv pris når de var brukt.
Jeg kjøpte en pent brukt Day-Date i gult gull for 20 lapper, den kostet ny den gang 74.000,- fra A.D.
Tidene forandres og de har blitt veldig forandret de siste 15 årene. Prisene har skudt i været, mildt sagt. Særlig RLX har tatt helt av.

:D:D:D:D:D:D

:idea:Man skulle nok kjøpt flere klokker den gangen og syltet dem bort. Men det kommer man muligvis til å si om 20 til 30 år fra nå også?

Kjøpte min Rolex GMT master 16750 Pepsi i 1985, prisen var da kr 6.400,- (som var ett semesters studielån!).

Var akkurat inne på SSB for å kikke hva det er i 2011 kroner - det ble kr 13.200 !!!!!

Mener ny GMT Master II nå koster ca kr 52.000 (4 -dobling av prisstigningen siden 1985). HVorfor kjøpte jeg ikke flere den gangen??

(fikk akkurat tilslaget på en Yachtmaster 169622 til min kone så da ble hun glad)

Ikke alltid like gode gamledager

Med tanke på prisene på brukt Rolex den gangen kan man kanskje si at jeg var en IDIOT som kjøpte denne. Listepris hos AD var nærmere 3K så vidt jeg kan erindre.

007-1.jpg

Mulig jeg tar skammelig feil, men er vel kanskje en av de få som er over middagshøyden her inne..?
Tenkte derfor å dele noen nostalgiske klokkeminner med dere...
1984: Kjøp av min første Rolex, DJ gull/stål fra '79 - kr. 8000,-. Solgt i '85, og etter et par brukte stål DJ, endelig
for første gang å ta plass i en av Bjerkes grønne skinnstoler i '86. Flere rådyre ur på grønn filt - husker jeg var helt skjelven...Valget ble en Sub stål, pris 8.600,-( hvis jeg husker riktig).. Dette var jo på den tiden som vi fulgte annonser i Aftenposten på torsdager under rubrikken "Ur /Smykker/Gull"..Det dukket opp en litt spesiell annonse jeg huskergodt: Rolex sportsur selges - ubrukte.. Kjøpte de neste årene flere GMT'er og Submarinere av denne mannen. Han
var en skrue - godt utdannet i god jobb, ungkar, ikke førerkort, noe uflidd, i 40 årene som bodde hjemme hos mor..
Han hadde to interesser: Musikk, og Rolexur som han kjøpte fire og fire av hos Bjerke. Han brukte de aldri, de sto
utstillt i eskene sine på hyllen over peisen hans. Det som var så flott var at han rullerte samlingen hvert annet år, og
solgte da alltid nøyaktig for 50% av nypris. Ca. 4000,- for GMT I, og 4300,- for Sub. Husker at det aldri ble handlet hjemme hos ham. Vi møttes alltid på Grand - i Palmehaven..(Tror jeg det het..)
Akkjasann det var tider...( og priser...)

Noen som kan blåse liv i den kompisen igjen??

Artig tråd.

Jeg fikk denne i -90. Citizen dykkerur.

12175e73.jpg

Mener å huske at prisen var en plass mellom 3-4k. Om jeg ikke tar feil, er prisen den samme i dag?

Ja tenk om en kunne se inn i fremtiden.....

Synes vel også Omega kopierer Rolex i disse dager... Min første Seamaster automatikk kostet i 1998 14750, hva ligger den på idag? Og kom ikke og si at Co-axial er verdt prisstigningen, utviklingskostnadene der har vært minimale. De eneste som har holdt på prisene i det segmentet er vel TAG? Og Zenith har gått helt motsatt vei. Noen må tjene bra mye på slikt... Og det er ikke oss.