Godt kjøp på auksjon?

Medlem
23. okt. 2017
Sted
Sandnes
Hei

Dette er mitt første innlegg her på dette flotte forumet:) Har nylig blitt smittet av klokke-basillen, og da spesielt vintage. Kom til å kjøpe min første Rolex sammen med en eldre Tudor på auksjon i dag. Håper noen kan fortelle meg om jeg har gjort et greit kjøp og kanskje anslå verdien på disse. Legger med beskrivelsen av klokkene fra auksjonshuset:

"A Rolex Oyster Perpetual Date circular steel cased gentleman's wristwatch, the signed silvered dial with baton shaped numerals, Rolex crown at 12 and winding button, numbered between the lugs '2597600' and 'Registered Design 1500', case diameter 3.4cm, together with a Tudor Oyster gilt metal fronted and steel backed gentleman's wristwatch, the signed silvered dial with gilt arrow shaped numerals, gilt hands and centre seconds, Rolex crown to winding button, the case back detailed 'Original Oyster case by Rolex Geneva' and numbered '212488 7934', case diameter 3.4cm."

Som dere kan se på bildet under så er begge klokkene i relativt "bad shape".

1029.jpg

• Liker
Reaksjoner: Jørn
Tja, de ser jo ut som de er godt brukt og trenger service +++, og det er relativt små ur, så de har nok begrenset verdi. Om du har gjort gode kjøp er nok avhengig av hva du betalte for dem. Du vil helt sikkert få solgt dem igjen etter service, men for hva; det er spørsmålet...

• Liker
Reaksjoner: holmby og Lillesund
Hei @Lillesund
Ser ut som du har kun "heads only" på begge ur. Rolex ref. 1500 er en 71 modell utifra oppgitt serienummer. Verdi på denne er nok avhengig av tilstand på urverk foruten det kosmetiske. Det samme gjelder eventuelle skader på kasse og om kronen er original. En original lenke til et slikt ur vil fort koste en 5-6000 tusen avhengig av tilstand.

Tudor din er en ref. 7934, - produsert mellom 1960 og 69. Serienummeret stemmer ikke helt, tilsier at produksjonsår før 1960. "Small Rose" er nok ikke like ettertraktet blant samlere. Igjen ville original lenke hatt mye å si for verdien. Ellers gjelder det samme for denne som for Rolexen.

Til slutt må du påregne en del kroner for service og bytte av eventuelle deler. Som @Callahan sa, hvorvidt du har gjort et godt kjøp er avhengig av hva du betalte på auksjonen.

Et søk på nettet vil gi deg en indikasjon på verdi, for disse urene. Uansett er dette to ur jeg gjerne hadde hatt i min samling. Velkommen til TS!