Godt tidspunkt å kjøpe en Rolex?

Medlem
4. mai 2015
Innlegg
43
Sted
Sarpsborg
Hei!
Feriepengene har kommet inn på konto, og jeg merker at det frister å selge min Tag Heuer Carerra for å oppgradere til en Rolex Submariner 114060 istedenfor (f. eks en pent brukt en). Det jeg lurer på er om finnes det noe spesielt tidspunkt som det lønner seg å kjøpe en Rolex, eller er det bare "fritt fram"? Og holder de seg godt i verdi om jeg in worst case scenario hadde blitt nødt til å selge den etterhvert? Mange av dere her i forumet virker å ha over gjennomsnittet god peiling, så hadde vært kjempe med litt info :)
 
En pent brukt submariner holder seg og mest sannsynlig stiger i verdi, så riktig tidspunkt å kjøpe er når du finner en fin til "riktig" pris. Det er uansett noe av det sikreste klokkekjøpet man kan gjøre, submariner er nesten bedre enn cash. Skulle til å si at nå er et veldig bra tidspunkt da det er flere på bruktmarkedet (etter en lang stund med få som jeg har fått med meg), men de blir solgt relativt raskt. Ligger dog en ute. Skulle jeg tippe hva en fornuftig pris ligger på i dag ville jeg tippet mellom 47-49k avhengig av årsmodell, stand og om den er kjøpt i Norge. Men husk at jeg er ingen ekspert, og vet heller ikke hva klokker har gått for basert på annonser da det ofte prutes litt. ;)
Lykke til i jakten og starten på Rolex-avhengighet... :p
 
Husk at når mannen i gata begynner å interessere seg for - og kjøper - aksjer, så er markedet på en topp og vil falle. Når flere og flere kjøper Rolexer der det primære er å forvente en avkastning på sikt, så kan den avkastningen utebli. Bare mine $0.02 - eller kanskje $0.03 neste år. ;)

Mitt råd er at du heller sikter deg inn på en flott 14060. Billigere enn 114060 - og et bedre "hvis jeg må selge i et worst case scenario".
 
Bjerke i Prinsensgate har flyttesalg 20-50%, kanskje du finner noe fint der?
 
Det er gjerne slik at en kvalitetsgjenstand uansett hva man snakker om faller i pris om man kjøper den ny, og den fortsetter å falle, mer eller mindre inntil den har nådd en viss alder, (med visse unntak selvsagt) og om gjenstanden er tatt vare på vil den da ofte stabilisere seg i verdi, og ofte stige i verdi. Tidspunktet for når dette skjer er ofte rundt 30 år.

Så om man er opptatt av å kjøpe en Rolex som forhåpentligvis skal stige i verdi vil det etter mitt syn være mest naturlig å kjøpe en klokke som er minst 30 år gammel. Men klart, fallgrubene øker jo på proporsjonalt dess eldre et ur er så man skal da vite hva man gjør....

Selv kjøper jeg eldre klokker nettopp av denne grunn, for å ha klokker som hobby er såpass dyrt at det for de fleste er viktig å gjøre det man kan for å holde kostnadene nede.

At noen mener man KUN skal se på det horologiske er flott det, men det passer kanskje ikke for de av oss som ikke liker å tape penger om man kan unngå det!
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
Takk for mange interessante svar! :) Jeg merker at det kribler bare enda mer nå, så skal ikke se bort ifra at det kommer en Tag ut for salg i løpet av dagen ;) Tanken med at jeg har lyst på en Rolex er først og fremst at jeg synes klokkene ser utrolig bra ut, et eventuelt verdifall eller økning kommer i andrerekke da tanken er at om jeg eventuelt kjøper en Sub er det fordi at jeg skal ha den i mange mange år fremover :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
@Eternamaniac gode poenger, men jeg syntes det er viktig å tenke på hva man faktisk er på jakt etter og skal kjøpe. Nemlig en klokke! Jeg syntes ofte at man dreier diskusjonen rundt kjøp av klokke i retning om man tjener penger i stedenfor hva man liker. Det er det som er poenget mitt over, det er aldri et dårlig tidspunkt for kjøp av en Rolex. Med den forutsetning at man liker klokka da:) OG så er det en bonus at de holder seg godt i pris.
 
Enig, først og fremst er dette en hobby som man skal ha glede av, men det går an å kombinere. Mange kjøper kun nye klokker som de så senere flipper for å finansiere enda en flett ny klokke, flott det, om man har penger til det men man kan ha minst like stor glede av disse klokkene om man kjøper godt brukt. Hver sin smak, noen elsker følelsen av å rive av plasten på en fabrikkny klokke, stå i butikken mens man blir oppvartet som en konge av proffe selgere, andre syns det er mer stas med historie, patina pluss også at sjansen for at man har gjort et godt kjøp med påfølgende verdistigning er til stede.
 
Kjøp en sub fordi du elsker klokken. Glem verdien. Dette er en klokke du kan ha resten av livet. Blir du lei av den er den lett å bli kvitt. Kjøper du brukt vil du neppe gå på noe tap, snarere vil den stige i verdi om man skal ta tidligere år som et grunnlag. Sub er en fantastisk klokke. Har en selv, og etterhvert er det nesten bare den jeg bruker. Den er med på jobb, stranda, i havet, og selv på spa fungerer den perfekt. Har hatt den både i romersk dampbad og i sauna på 80 grader, og den tikker like ufortrødent videre. Du kommer ikke til å angre. Kvitt deg med Tag'en og kjøp ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
Tanken rundt Tagen som jeg har hatt nå i ca. et halvt år var for å ha en klokke som jeg kunne bruke mens jeg ventet på å spare opp til den virkelige godbiten, nemlig en Submariner :) Dette er en klokke jeg er fast bestemt på at jeg skal beholde i en god stund fremvoer, så det er jo så og si bare en bonus at klokken holder seg godt i verdi, kjøper først og fremst klokken for å kunne ha glede av den i mange år fremover :) Forresten ligger en Tag Heuer Carrera nå for salg ! ;)
 
Tag Heuer, hva er det? Kjøp en ordentlig stålklump. Alltid riktig å kjøpe Rolex, hvor som helst og når som helst. Lykke til.
 
Nå har jeg endelig (med hjelp fra dere) overbevist meg selv om at det er på tide å oppgradere, og har bestilt en Submariner 114060! :) Valget falt på en ny da jeg ser på denne klokken som en virkelig keeper som jeg vil ha stor glede av i lang tid! Ventetiden kommer dog til å føles som en "evighet" før den endelig er på armen! ;)
 
Redigert:
Takk for det, blir utrolig moro! De regnet med at det kunne ta et sted mellom 1-2 måneder, så blir noen lange dager fremover ;)