Google photos, kvalitet lagrings valg ?

Medlem
30. mars 2010
Sted
Norge
Synker mobil bilder til Google photos, lurte på i hvilken grad jeg trenger å ta hensyn til hvilken kvalitet bildene lagres i på de to valgene som er tilgjengelig for lagring ?

Blir vel ikke redusert kvalitet ved bruk av High Quality, så lenge bildene er tatt med vanlig mobil kamera ? Helt konkret bruker en Z3 Compact, 20 mp.

Kopi fra Google hjelp:

High quality
  • Unlimited free storage
  • Regular cameras: Recommended for phones or point-and-shoot cameras that are 16 megapixels (MP) or less.
  • Uses: Good for typical printing and sharing.
  • Size: Save high-quality photos and videos while reducing size.
Original
  • Limited free storage: Uses your Google Account's 15 GB of free storage, regardless of photo or video size.
  • DSLR cameras: Recommended if you take photos with a DSLR camera and want to maintain the exact original quality.
  • Uses: Recommended for printing large banners or to store original files.
  • Size: Stores your photos and videos exactly as you captured them.

Sjekket spekk på kamera nærmere. Ved bruk av 'auto' så brukes 8 mp, så må være godt innafor. Blir jo brukt auto så godt som hele tiden.

Ble litt imponert av 'assistent' saken i Google photos. Lagde automatisk noen ganske bra slideshows og blide collager. Alt var relevant med personer på bilder og geografisk plassering. (Kanskje litt mer skremmende at Google kjenner igjen geografiske lokasjoner ved bildegjekjenning, bildene var ikke GEO-tagget, men allikevel presenterte riktig stedsnavn i collagen).

Kommer an på dine behov. Jeg sjekket de to variantene på ett identisk bilde av legoklosser med masse detaljer er fra mn Iphone 6;
  • ukomprimert/originalt 2448*3264 og 2,58 MB
  • komprimert via Google Photos , 2448*3264 men 1,5 MB
Det sier seg selv at det ikke blir like bra.Jeg betaler uansett for lagringsplass hos Google, så her er valget enkelt for meg. Men til enkel dokumentasjon av livshendelser osv fungerer jo dette bra nok for mange.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: daghoi